سیدمحمدصادق مرکبی؛ علی رجب زاده طهماسبی
چکیده
در این مقاله با اتکاء به مبانی و قواعد «نظام ارتقای کیفیت» و با نگاهی به فعالیتها و تولیدات در سپهر رسانهای کشور؛ فرایند و چالشهای این حوزه بررسی و تحلیل شده و بر شناسایی شبکة مسائل اصلی موجود در مراحل ایدهپردازی، طراحی، تولید و انتشار آثار و محصولات رسانهای، تأکید شده است. هدف این تحقیق؛ واکاوی نقش و عملکرد ...
بیشتر
در این مقاله با اتکاء به مبانی و قواعد «نظام ارتقای کیفیت» و با نگاهی به فعالیتها و تولیدات در سپهر رسانهای کشور؛ فرایند و چالشهای این حوزه بررسی و تحلیل شده و بر شناسایی شبکة مسائل اصلی موجود در مراحل ایدهپردازی، طراحی، تولید و انتشار آثار و محصولات رسانهای، تأکید شده است. هدف این تحقیق؛ واکاوی نقش و عملکرد نظام ارتقای کیفیت در حوزة فعالیتها و تولیدات رسانهای کشور بوده و رفع چالشهای اساسی این حوزه و سازوکارهای بهبود آن، استخراج و توصیه شده است. این تحقیق با روش پژوهش «مطالعة موردی» که از راهبردهای کیفی مورد استفاده در مطالعات مدیریت و نظامها میباشد، با بهرهگیری از ابزار مصاحبه برای بررسی عمیق شرایط خاص «فعالیتهای رسانهای» و بایستههای «نظام ارتقای کیفیت» سامان یافته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که؛ روابط و فرایند فعالیتهای رسانهای، روابطی است که هنوز هم در عرصههایی بهطور مشخص و معناداری بر پایة استقلال فرهنگی استوار نیست و در این میان رعایت نظاممند فرایند ارتقای کیفیت «فعالیتها و تولیدات رسانهای» نقش عمده و زیربنایی در تعالی فرهنگی کشور خواهد داشت.
علی رجب زاده طهماسبی
چکیده
آسیبشناسی گونههای نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان میدهد، بهطور روزافزون سازندگان برنامههای مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا میگذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامههای تلویزیونی را تنزل میدهند و ظرفیت تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برنامههای تلویزیونی را کمتر میکنند. به نظر میرسد ...
بیشتر
آسیبشناسی گونههای نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان میدهد، بهطور روزافزون سازندگان برنامههای مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا میگذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامههای تلویزیونی را تنزل میدهند و ظرفیت تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برنامههای تلویزیونی را کمتر میکنند. به نظر میرسد بسیاری از سازندگان برنامههای تلویزیونی یا به طراحی و زیربنا بودن متن اعتقاد ندارند، یا دارند، اما قواعد آن را نمیشناسند و به ناچار یا به بهانههای مختلف (مثل شتاب تولید، ولع آنتن و...) اهمیت ساختار نوشتاری را در تلویزیون نادیده میگیرند.همه زندگی با ظرایف تمام روابطش در تلویزیون جریان دارد و به جای آنکه رسانه تلویزیون آینه زندگی باشد و مسائل آن را بازسازی و بازتاب دهد، در جهان امروز، در بسیاری مواقع این زندگی است که آینه تلویزیون شده و نقش و رنگ آن را به خود گرفته است.براین اساس، نوشتار تلویزیون، همانقدر که واقعیتها را برملا کرده، توانسته در کتمان آنها نیز قدم بردارد. لذا در این راستا پژوهش حاضر تلاش دارد با روش تحلیلی– توصیفی، به بررسی و واکاوی ساختار متن روایی در گونههای نمایشی تلویزیون بپردازد و به این نتیجه رسیده است که هستی و حیات یک برنامه نمایشی در تلویزیون و بالندگی و رکود آن به قاعدهمند بودن ساختار متن روایی آن با در نظر گرفتن قواعد رسانه تلویزیون برمیگردد. هر چه ساختار نوشتار آن بهسامانتر و قاعدهمندتر باشد، ساختار روند زیباییشناسانه برنامه بر مخاطب تلویزیون تأثیرگذارتر خواهد بود.