1. تأثیر زاویۀ دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایۀ نظریه‌های روایت

زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400، ، صفحه 69-106

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.229546.1526

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابل‌اعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، به‌عنوان نزدیک‌ترین گونۀ‌ رسانه‌ای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت‌ نمونۀ‌ ساخته‌شده در سه‌ شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، به‌‌طور تصادفی انتخاب و با ...  بیشتر

2. شیوه‌های مناسب تولید برنامه‌های آموزشی رادیو با تکیه‌بر سبک یادگیری «V.A.K»

ویدا همراز؛ سهیلا رمیم

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، ، صفحه 9-32

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.190379.1348

چکیده
  امروزه رسانه‌ها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانه‌ای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شده‌اند. پیام این رسانه‌ها با کمک حواس مختلف درک می‌شود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانه‌های شنیداری به‌خصوص ...  بیشتر

3. شیوه‌های استفاده از بازی‌های سنتی و بومی ایرانی در تولید مسابقات رادیویی

ویدا همراز؛ الهام السادات حسینی؛ معصومه اسمعیل نژاد

دوره 13، شماره 29 ، بهار 1398، ، صفحه 105-132

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.88649

چکیده
  بازی ­های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه به‌خوبی نمایش داده­ می ­شود. در میان برنامه‌های رادیویی مسابقه­ های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید می‌شوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامه‌سازان رادیویی شیوه استفاده از بازی‌های سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری ...  بیشتر

4. جایگاه سواد رسانه‌ای در برنامه‌های رادیویی خردسالان.

ویدا همراز؛ فرانک سعیدی آریا

دوره 10، شماره 25 ، زمستان 1393، ، صفحه 139-162

چکیده
  «سواد رسانه‌ای» در لغت به معنای کسب دانش رسانه‌ای می باشد و عبارت است از درک متکی بر مهارتی که بر اساس آن می‌توان تولیدات رسانه‌ای را شناخت و از یکدیگر تفکیک کرد. سواد‌ رسانه‌ای مخاطب را به ابزار تحلیل و گزینش‌گری پیام‌ها مجهز می‌کند  تا مخاطب صرفا برای سرگرمی و تفریح از رسانه‌ها استفاده نکند بلکه با آگاهی به باز تولید ...  بیشتر

5. مقایسه وضعیت موجود و مطلوب تبلیغات ضددخانیات در سیمای جمهوری اسلامی ایران (از نظر کارشناسان ارتباطات و شورای سلامت سازمان صداوسیما در سال 1390)

فرح غنی زاده سیدلر؛ ویدا همراز

دوره 9، شماره 21 ، زمستان 1392، ، صفحه 43-72

چکیده
  امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‏دهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...  بیشتر

6. کاربرد موسیقی در برنامه رادیویی بر اساس ریتم شبانه روزی بدون شنونده ی رادیو

شایسته چابکی؛ ویدا همراز

دوره 6، شماره 13 ، پاییز 1389، ، صفحه 69-89

چکیده
  موسیقی یکی از عناصری است که در برنامه رادیویی به جهت تاَثیرگذاری ، ایجاد ارتباط ، تنوع ، زیبایی و انتقال پیام به کار می­رود. اما این امر زمانی می­تواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند که موسیقی نه تنها متناسب با برنامه که متناسب با زمان پخش آن انتخاب شود. انتخاب موسیقی برنامه­های رادیویی یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات در رادیوست. ...  بیشتر

7. رادیو و جذب مخاطب کودک در ایران

حمید طلایی؛ ویدا همراز

دوره 5، شماره 10 ، زمستان 1388، ، صفحه 53-62

چکیده
  امروز رادیو در کنار سایر رسانه‌های دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش می‌کند. رسانه‌های دیگر جذابیت‌های بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا رادیو می‌تواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوه‌های جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانه‌ها چیست؟ این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو ...  بیشتر