مطالعه‌ی ظرفیت‌های طنز عبید زاکانی در رادیو

علی فرزین فرد؛ محمد اخگری؛ مجید شریف خدایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.301268.1819

چکیده
  عبید زاکانی از بزرگترین طنزپردازان و منتقدان اجتماعی تاریخ ادبیات فارسی است و آثار او گنجینه‌ی عظیمی از شگردها، شیوه‌ها و نکات آموختنی است. رسانه‌ی رادیو به عنوانی رسانه‌ای فراگیر و پر اهمیت که بخش مهمی از تاریخچه‌ی آن را متون و نمایش‌های طنز تشکیل می‌دهد باید از این ظرفیت عظیم بهره‌برداری کند. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی استفاده ...  بیشتر

شیوه راه اندازی و تداوم پویش های اجتماعی در رادیو با استفاده از ظرفیت فضای مجازی(مطالعه موردی پاندمی کرونا)

فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.296350.1798

چکیده
  نیاز به اطلاع‌رسانی، آموزش و بسیج مردم در جهت مقابله با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی از ضروریات جوامع امروز است که انتظار می‌رود رسانه‌ها پاسخگوی آن باشند. در عصر کنونی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد هم‌افزایی رسانه‌ها با یکدیگر هستیم و این امر در شرایط بحران می‌تواند فرصت خوبی برای رسانه‌ای همچون رادیو باشد که با استفاده ...  بیشتر

مفهوم پردازی نظری ابتسام در ادبیات عرفانی برای طراحی طنز رسانه‌ای

محمد اخگری

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 5-26

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.328552.1903

چکیده
  شادی از جمله موضوعاتی است که در عرفان نظری و عملی بدان پرداخته شده و با مفاهیمی همچون فرح، سرور، تبسم، وجد، سماع و بهجت وجوه مختلف آن تعریف شده و در ادبیات تعلیمی به لحاظ هنری مصداق‌های کاربردی آن در قالب طنز قابل مطالعه است. ابتسام به معنای لبخند زدن یا شکرخند از کلام ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات اخذ شده، که با مطالعۀ مفاهیم فرح، ...  بیشتر

تأثیر زاویۀ دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایۀ نظریه‌های روایت

زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 69-106

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.229546.1526

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابل‌اعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، به‌عنوان نزدیک‌ترین گونۀ‌ رسانه‌ای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت‌ نمونۀ‌ ساخته‌شده در سه‌ شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، به‌‌طور تصادفی انتخاب و با ...  بیشتر

مطالعۀ ظرفیت‌های رسانۀ شنیداری پادکست برای آموزش زبان فارسی در رادیوهای برون‌مرزی صداوسیما (مطالعۀ موردی: برنامه‌های آموزش زبان در رادیوهای دویچه وله و پارس تودی)

محمد اخگری

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 157-180

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.209167.1444

چکیده
  تحقیق پیش‌رو با هدف تبیین ظرفیت پادکست به‌منظور رسانه­ای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکست­های آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودی­های اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست به‌عنوان رسانۀ شنیداری ...  بیشتر

مطالعه شیوه‌های خلق شخصیت‌های باورپذیر در متون نمایشی رادیو

سهیلا باقری شریف آبادی؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-26

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.83876

چکیده
  شخصیت پایه و اساس زندگی، درام و نمایشنامه است و ارائه موضوعات در قالب نمایش و با طراحی شخصیت‌های باورپذیر می‌تواند در ارائه مفهوم به مخاطب مؤثرتر عمل کند. چون رادیو، رسانه‌ای است تخیل‌پذیر و قدرت تأثیر و نفوذش از این رهگذر بیشتر و سریع‌تر از سایر رسانه‌هاست، این پژوهش به مطالعه و تبیین قواعدی ویژه جهت باورپذیری شخصیت که متناسب ...  بیشتر