امین طیب طاهر؛ مسعود کوثری؛ مهدی منتظرقائم؛ ابراهیم فیاض
چکیده
یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمانها با مفهوم اجرای سیاست درهم تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی داردکه اصلیترین آنها، ترجمه و تفسیر سیاست برای مجریان، با هدف ایجاد فهم مشترک بین سیاستگذار و مجری آن است. اهمیت این امر، ...
بیشتر
یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمانها با مفهوم اجرای سیاست درهم تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی داردکه اصلیترین آنها، ترجمه و تفسیر سیاست برای مجریان، با هدف ایجاد فهم مشترک بین سیاستگذار و مجری آن است. اهمیت این امر، با توجه به ماهیت کار رسانهای بمثابه عملی خلاق و خبررسانی بمثابه عملی بهشدت متغیر از نظر سیاستگذاری، در سازمانهای خبری، شاید بیش از دیگر سازمانهاست. بر این اساس، این پژوهش به مطالعه چگونگی ترجمه سیاستهای خبری، برای تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما، با روش مردمنگاری میپردازد. این پژوهش برای پاسخ به سئوال اصلی، سه سطح سازمانی معاونت سیاسی، اداره کل اخبار سیما و درون تحریریه خبر 21 را، ارزیابی میکند. در هریک از این سطوح شیوههایی همچون ترجمه شفاهی(جلسه، تلفن و ارتباط رودررو) و مکتوب(صورتجلسه و پیامرسانهای اجتماعی) در شکل و شیوههای ابلاغی(دستوری و اقناعی) یا مشارکتیبودن در رویکرد، برای ترجمههای عمودی و افقی سیاستهای خبری شناسایی و از منظر روزنامهنگاران(اعم از مدیر، سردبیر و یا دبیر خبر) تحلیل شدهاست. این پژوهش، مواردی همچون افزایش وضوح سیاستها از طریق نزدیکتر کردن آن به تصمیم، کاهش واسطهها در ترجمه، توضیح علل حین ترجمه و ضرورت محرم دانستن بیشتر روزنامهنگاران را به مدیران صدا و سیما توصیه میکند.
مهدی منتظرقائم؛ علی اصغر سلیمانیان
چکیده
دهه هفتاد و شروع «دوران سازندگی»، از نقاط عطف تحولات سنت و مدرنیته، پس از انقلاب است که بیش از هر چیز در سبک زندگی نمود مییابد. این تحقیق برآن است تا با رویکرد مطالعات فرهنگی، بازنمایی «سبک زندگی» در سریالهای خانوادگی پربیننده در دهه هفتاد را مطالعهکند. بهاینمنظور سریال پدرسالار، به عنوان پربینندهترین ...
بیشتر
دهه هفتاد و شروع «دوران سازندگی»، از نقاط عطف تحولات سنت و مدرنیته، پس از انقلاب است که بیش از هر چیز در سبک زندگی نمود مییابد. این تحقیق برآن است تا با رویکرد مطالعات فرهنگی، بازنمایی «سبک زندگی» در سریالهای خانوادگی پربیننده در دهه هفتاد را مطالعهکند. بهاینمنظور سریال پدرسالار، به عنوان پربینندهترین سریال خانوادگی، که موضوع آن بهطور وثیقی با حوزه سبک زندگی مرتبط بود برای مطالعه موردی انتخابشد. در بخش ادبیات نظری؛ دیدگاههای صاحبنظران در باب سبک زندگی بررسی و در ادامه نظریه بازنمایی برساختگرا به عنوان چارچوب نظری انتخاب گردید. در بحث روش، از دو الگوی نشانهشناسیِ «کیت سلبی و ران کاودوری» و «تحلیل سهگانه فیسک» بهرهگیری شده است. نتایج نشان میدهد بازنمایی سبک زندگی حول دو محور اصلی صورت گرفتهاست. اول تضاد نسلی و دوم تضاد سبک زندگی سنّتی با نوگرا. سنخشناسی سبک زندگی در قالب تقابل دوگانة «سبک زندگی سنّتی نسل قدیم» و «سبک زندگی نوگرای نسل جدید» بازنمایی گردیده است. این سریال تلفیق سبک زندگی سنّتی و نوگرا را برای جامعه ایرانی تجویز میکند. این تلفیق شامل داراییها، ارزشها، نگرشها و الگوی روابط انسانی میشود. «تأکید بر شکاف نسلی»، «نقد سبک زندگی سنّتی مردسالار نسل قدیم» و «عدم دخالت دادن مذهب در تقابل سبک زندگی» ازجمله معانی مرجح این سریال است.
مهدی منتظرقائم؛ محمد حسن یادگاری
چکیده
در این مقاله با استفاده از تحلیل روایت از منظر اقناعی، دو مستند سیاسی درباره «انقلاب اسلامی ایران در سال 57»، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مستندهای مورد نظر «به روایت دربار» و «ایران و غرب(قسمت اول)» بهترتیب محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه بیبیسی میباشند. برای دستیابی به تحلیل روایت این دو مستند ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از تحلیل روایت از منظر اقناعی، دو مستند سیاسی درباره «انقلاب اسلامی ایران در سال 57»، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مستندهای مورد نظر «به روایت دربار» و «ایران و غرب(قسمت اول)» بهترتیب محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه بیبیسی میباشند. برای دستیابی به تحلیل روایت این دو مستند سیاسی، به شیوه تحلیل رتوریکی روایی، ده مقوله محوری پیشنهاد شده است. این مقولهها عبارتند از: راوی شخصیتها 3 . نقطه دید 4. فاصله روایی 5. نقطه شروع 6. اطلاعات پیش فرض 7. تسلسل و علیت روایی 8. مانع و تضاد 9. چرخش 10. پایانبندی. استفاده از این مقولهها در تحلیل روایت مستندها به عنوان ابزارهایی نیرومند در ژانر سیاسی، این امکان را میدهد که وجوه و لایههای پنهان ارتباطی برای متقاعد سازی مخاطبان کشف و درک شود. نتایج نشان میدهد کرد که شبکه بیبیسی برای ساخت مستندی سیاسی، «روایت» را بهمثابه یک عمل اقناعی تلقی میکند تا با شیوهای لطیف به ارائه هدف و گفتمان خاص خود برسد. حال آنکه مستند«به روایت دربار» در قالب محصولی از جانب واحد مرکزی خبر، بهواسطة خبرنگاران، تولیدکنندگان، پژوهشگران و تدوینگران خبری تولید شده است و ظرافتهای فیلم مستند که مهمترین آنها روایت است در آن لحاظ نشده است. درواقع در اولویتگذاری تولیدات صداوسیما، مستند و مستندسازی امری تخصصی لحاظ نشده است و سایه تولید خبری بر روی این قالب تلویزیونی مشاهده میشود.