پیش‌ساختارهای فلسفی منازعه مونتاژ ـ میزانسن و رهیافت‌های پارادایم کلاسیک

احمدرضا معتمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.183002.1284

چکیده
  پیش‌ساختارهای فلسفی منازعه مونتاژ ـ میزانسن و رهیافت‌های پارادایم کلاسیک چکیده نظریه «مونتاژ» در فیلم، برساخته‌ی شکل‌گرایی است و نظریه «میزانسن» برخاسته از نگره مولف و دیدگاه واقع‌گرایی. به نظر می‌رسد که پیش ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشه‌ای عمیق ...  بیشتر

تحلیل و بررسی زمان سینمایی از دیدگاه نظریه دریافت

احمدرضا معتمدی؛ حورا معتمدی

دوره 16، شماره 42 ، تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.267156.1694

چکیده
  ظرفیت‌های خاص عنصر زمان ، چونان علمی و هنری بودن آن ، که می‌توان در دراماتیک‌سازی پدیده‌ها مورد نظر قرار گیرد، ویژگی منحصربفردی به آن در مقوله سینما بخشیده و خوانش ‌های متفاوتی را دامن زده است، خوانش‌هایی که منجر به دریافت‌های متنوع می‌شود و قابلیت‌های نمایشی آن را هر چه بیشتر آشکار می‌سازد. یک خوانش متفاوت را از دریچه‌ی نظریه ...  بیشتر

نظریه مانستربرگ: «ذهن» ماده خام سینما،یا سینما هنرِ«ذهن» به‌مثابه کنش ادراکی

احمدرضا معتمدی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 179-198

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.83884

چکیده
  هوگو مانستربرگ در سال ۱۹۱۶ به‌عنوان نخستین نظریه‌پرداز فیلم بر مبنای فلسفه ایده‌آلیستی کانت به تجزیه و تحلیل هنر نوپدیدار سینما مبادرت ورزیده است. بسیاری از تحلیل‌گرانی که پس از وی به تحلیل و واکاوی نظریة فیلم وی «فتو پلی: بررسی روان‌شناسی و زیبایی‌شناسی فیلم» پرداخته‌اند، بر این اعتقاد بوده‌اند که مانستربرگ علت مادی یا ...  بیشتر