سویه‌های اجتماعی طنز دراماتیک

مجید شریف خدایی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 57-73

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.308801.1835

چکیده
  قدمت طنز در غرب، به آغاز فعالیت‌های نمایشی یونان باستان و سپس روم باستان باز می‌گردد و در شرق، در نزد شاعران بزرگی همچون رودکی، سنایی، انوری، سعدی، حافظ، مولوی و دیگر شاعران به فراوانی قابل‌ مشاهده است. نکته مهم در این متون، پذیرش آنها به‌عنوان نوعی بیان ادبی، به‌قصد اصلاح امور است و صرفاً تفنن و تسلط بر ادبیات، مورد نظر نیست. پیشرفت ...  بیشتر

ویژگی‌ها و مفاهیم طنز برای مخاطب کودک در رسانه‌

الهه عطاردی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 99-122

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.300904.1815

چکیده
  طنز و شوخ‌طبعی، از عناصر بنیادی در تولید و پخش پیام‌های رسانه‌ای برای کودکان است. برای تولیدکنندگان برنامه‌های کودک در رسانه، دست‌یابی به ارتباطی موفق با مخاطب کودک، در گرو به‌کارگیری زبانی مناسب و قابل درک برای کودکان است، از‌این‌رو، بهره‌گیری از عنصر طنز و شوخ طبعی به‌‌مثابه ابزاری کارآمد برای ارتباط و جذب کودکان در رسانه ...  بیشتر

مبانی روانشناختی استفاده از طنز برای مخاطب کودک در برنامه‌سازی تلویزیونی

محمد رضا رضایی بایندر؛ ثریا احمدی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 123-148

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.303084.1823

چکیده
  در این مقاله، ویژگی‌ها و مختصات طنز کودکان مورد بررسی قرار گرفته است. کانون اصلی مباحث مطرح در این گستره، تفاوت‌های رشدی و تحولی و محدودیت‌های شناختی کودکان در دریافت، پردازش و درک اطلاعات،  بویژه اطلاعات رسانه‌ای است. کمّیت و کیفیت پردازش اطلاعات در کودکان تفاوت ماهوی با بزرگسالان دارد. از این رو باید در تمام محتواهایی که در ...  بیشتر