1. بازی های ویدئویی و چالش سبک زندگی؛ تحلیل نشانه شناختی بازی سرقت بزرگ اتومبیل

فرشاد گودرزی؛ رضا کاوند؛ اسماعیل شریفی

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.300662.1813

چکیده
  امروزه بازی های ویدئویی به ابزار مهمی برای ترویج مسائل فرهنگی چون سبک زندگی تبدیل شده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازی های ویدئویی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی غربی انجام شده است. امروزه برخی از اندیشمندان معتقدند که رسانه هایی چون بازی های ویدئویی به عنوان یک کالای فرهنگی جهت استحاله فرهنگی جوامع مختلف به کار گرفته می شوند. در این ...  بیشتر

2. یادگیری فرهنگی ـ اجتماعی از طریق برنامه‌های غذایی شبکه‌های ماهواره‌ای «من‌وتو» و «جم فود»

غزاله حسنیان؛ سید محسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، ، صفحه 123-160

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.247195.1587

چکیده
  شیوۀ‌ تغذیه و غذا خوردن می‌تواند باعث نفوذ فرهنگ، ایجاد تغییر در تفکر، شیوۀ‌ زیست و عادت‌های فردی و اجتماعی شود. تغذیه اگر دچار دگرگونی و انحراف از سبک زندگی شود، این خطر ممکن است پیش آید که فرهنگ دگرگون شود. ماهواره­ها به دلیل ماهیتی که دارند در بی­هویت کردن جوامع نقش دارند و غفلت خبرگان و مسئولان ایرانی موجب آسیب­دیدن جامعۀ ...  بیشتر

3. بازنمایی مصرف در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما)

سیدرضا نقیب السادات؛ انسیه فرهمندزاد

دوره 13، شماره 32 ، زمستان 1398، ، صفحه 191-219

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.199645.1394

چکیده
  امروزه مصرف ، در حوزۀ بسیار وسیعی به نام سبک زندگی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بعضی از صاحب‌نظران و متفکرانی که در زمینۀ مصرف نظریه‌پردازی کرده‌اند، مصرف را در شکل کلی‌تر، یعنی سبک زندگی در نظر گرفته اند . این پژوهش با هدف شناخت شیوه و نحوۀ انعکاس مصرف در تبلیغات سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. از این‌رو مفهوم مصرف در این ...  بیشتر

4. تحلیل نشانه‌شناختی آگهی‌های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از منظر سبک زندگی

کمال اکبری؛ بهنام لطفی خاچکی

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، ، صفحه 149-186

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70648

چکیده
  در جوامع امروزی تبلیغات ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و جزو جداناشدنی آن تلقی می‌شود. تلویزیون به‌عنوان یکی از مؤثرترین رسانه‌ها در دوران کنونی برای تبلیغ کالاها، نقش مهم و اساسی در صنعت تبلیغات ایفا می‌کند. با این توضیح تحقیق حاضر آگهی‌های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران را با تأکید بر آرای بارت و ویلیامسن ...  بیشتر

5. زندگی روزمره بدون تلویزیون و جایگزین‌های تلویزیون در زندگی

زهرا خلیلی؛ سیدمحسن بنی هاشمی

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، ، صفحه 157-188

چکیده
  این پژوهش برای شناخت جایگاه تلویزیون در میان خانواده‌های ایرانی و بررسی واکنش‌های اولیه افراد به زندگی روزمره بدون تلویزیون و جایگزین‌های آن، به شکل تحقیقی شبه تجربی انجام شده است. برای دستیابی به میزان اهمّیت تلویزیون در زندگی خانواده‌های ایرانی این سوال مطرح شد که دلایل و میزان تماشای تلویزیون برای مشارکت کنندگان چیست؟ سپس ...  بیشتر