1. ظهور «خبر جعلی» در «عصر پساحقیقت» ؛‌ اهداف و پیامدها

محمد حسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 13، شماره 31 ، پاییز 1398، ، صفحه 59-85

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.190137.1346

چکیده
  رسانه ­های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربران­شان فراهم کرده­ اند که کاربران از طریق آنها می­ توانند در سریع­ ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام­ رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم­ ها در جامعه شبکه ­ای امروز، به‌طور تقریبی همة عرصه ­های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ­ای و سازمانی تولید خبر به‌مثابه ...  بیشتر

2. بررسی میزان استفاده از مقولات ساختاری روایت و خطابه در گزارش های خبری شبکه خبر

اردشیر زابلی زاده

دوره 11، شماره 26 ، بهار 1394، ، صفحه 197-232

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2015.38556

چکیده
  خبر، در معنای عام‌کلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا بر‌این تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارش‌های خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در این‌صورت یا به‌ طور‌کلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهش‌حاضر، آسیب‌شناسی گزارش‌های خبری شبکه ...  بیشتر

3. به کارگیری عناصر نمایشی در خبر

احمد رمضانی

دوره 10، شماره 24 ، پاییز 1393، ، صفحه 143-192

چکیده
  با اختراع تلویزیون، فیلم‌های خبری که معمولاً قبل از نمایش فیلم اصلی در سینما‌‌ها پخش می‌شدند تحت عنوان بخش‌های خبری به تلویزیون راه یافتند و در طی سالیان، هم‌پای دیگر برنامه‌های تلویزیونی متحول شدند و در این مسیر، بهره‌مندی خبر از مقوله‌ای بنام ظرایف برنامه‌سازی تلویزیونی، نمود بسیار چشم‌گیری یافت. استفاده از تمامی ظرفیت‌های ...  بیشتر