1. نقش و جایگاه فناوری‌های نوین ارتباطی در چابک‌‏سازی فرایندهای تولید رادیو ـ تلویزیونی (مطالعه موردی: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)

مینو تشکری؛ محمد دادگران؛ اکبر نصراللهی

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، ، صفحه 163-196

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.210834.1455

چکیده
  رقابت‌پذیری رسانه در سپهر رسانه‌ای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابل‌مشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانه‌ای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابک­سازی هستند. پژوهش پیش­رو تلاش دارد با استفاده ...  بیشتر

2. یادگیری فرهنگی ـ اجتماعی از طریق برنامه‌های غذایی شبکه‌های ماهواره‌ای «من‌وتو» و «جم فود»

غزاله حسنیان؛ سید محسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، ، صفحه 123-160

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.247195.1587

چکیده
  شیوۀ‌ تغذیه و غذا خوردن می‌تواند باعث نفوذ فرهنگ، ایجاد تغییر در تفکر، شیوۀ‌ زیست و عادت‌های فردی و اجتماعی شود. تغذیه اگر دچار دگرگونی و انحراف از سبک زندگی شود، این خطر ممکن است پیش آید که فرهنگ دگرگون شود. ماهواره­ها به دلیل ماهیتی که دارند در بی­هویت کردن جوامع نقش دارند و غفلت خبرگان و مسئولان ایرانی موجب آسیب­دیدن جامعۀ ...  بیشتر

3. تعامل حقوق و اخلاق در تبلیغات بازرگانی با تاکید بر آثار آن بر حقوق خصوصی اشخاص

محسن اسماعیلی

دوره 14، ویژه نامه همایش تبلیغات بازرگانی ، پاییز 1399، ، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.254181.1630

چکیده
  تبلیغات بازرگانی، مخالفان و موافقان زیادی دارد. امّا به‌هرحال واقعیتی است که خود را بر همۀ ما تحمیل کرده است. آثار گسترده و عمیق این پدیده بر عرصه‌های مختلف زندگی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی چندان مشهود است که به مهندسان زندگی جمعی اجازه نادیده گرفتن آن را نمی‌دهد؛ به‌ویژه آنکه تبلیغات بازرگانی به یکی از اصلی‌ترین منابع مالی ...  بیشتر

4. اصول ومبانی تبلیغات بازرگانی ازدیدگاه اسلام

سیدحسین شرف الدین

دوره 14، ویژه نامه همایش تبلیغات بازرگانی ، پاییز 1399، ، صفحه 59-101

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.252106.1605

چکیده
  چکیده:ازجمله کارکردهای دیرینه ومعمول رسانه های جمعی، مشارکت درفعالیت های تبلیغی عموما و تبلیغات بازرگانی، خصوصا است. بی شک،‌ کنش رسانه دراین خصوص همچون سایرعرصه ها، به دواعی، ضرورت ها، اقتضائات و اهدافی مستند است و منطق توجیهی خاصی آن را حمایت و همراهی می کند.آنچه دربررسی تحلیلی وانتقادی این کنش مهم است نه انگیزه و قصد یک سازمان ...  بیشتر

5. آسیب‌ شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی رسانه ملی بر توسعه کالاهای ملی

محمدعلی خیاط؛ محمدصادق نصراللهی؛ محمد غفاری

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، ، صفحه 35-58

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.193171.1363

چکیده
  هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیت­های بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیب‌شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای ...  بیشتر

6. شناسایی مؤلفه های کلیدی و پیشران‌های سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران

احسان مرزبان؛ احد رضایان قیه باشی؛ امید جهانشاهی

دوره 13، شماره 32 ، زمستان 1398، ، صفحه 163-189

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.201429.1398

چکیده
  آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفه‌های بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفه‌های اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیت‌های بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه‌ اثرگذار از ...  بیشتر

7. شام رسانه ای برای جذب مخاطب؛ مطالعه موردی برنامه "بفرمایید شام"

عبدالله بیچرانلو

دوره 13، شماره 31 ، پاییز 1398، ، صفحه 251-270

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.85688.1081

چکیده
  با عرضه و پخش برنامه ‏های گوناگون تفریحی و سرگرم‏‌کننده به زبان‌های بومی و محلی، از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی ماهواره‏ای، مخاطبان این شبکه‌ها، دریافت‏کننده پیام‌‏های خواسته یا ناخواسته‌‏ای می‌‏شوند که تولیدکنندگان شبکه‌های مذکور برایشان تدارک دیده‌اند. برنامۀ «بفرمایید شام» که از شبکه تلویزیونی ماهواره‏ای ...  بیشتر

8. سواد رسانه‌ای مدیران و کارکنان روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی کشور و عوامل مرتّبط با آن

مجید رجبی؛ حسینعلی افخمی

دوره 9، شماره 21 ، زمستان 1392، ، صفحه 91-126

چکیده
  سواد رسانه‌ای، توانایی دسترسی به رسانه‌ها، درک و ارزیابی انتقادی جنبه‌های مختلف محتوای رسانه‌ها برای خلق ارتباطات در زمینه‌های گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانه‌ای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمّیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژی‌های رسانه‌ای منفی نیستند و رسانه‌ها ...  بیشتر

9. مطالعه جامعه شناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسه‌ای خانواده‌های شهرستان‌های زنجان و خدابنده)

عالیه شکربیگی؛ لیدا بیات

دوره 6، شماره 12 ، تابستان 1389، ، صفحه 58-94

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده‌ها (بررسی مقایسه‌ای؛ شهرستان‌های زنجان و خدابنده) صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن تمام خانواده‌های شهرستان زنجان و خدابنده می‌باشد که جمعاً شامل 99477 خانوار می‌باشند، که از این آمار تعداد 89928 خانوار متعلق به شهرستان زنجان و 9549 ...  بیشتر

10. تلویزیون و نقش آن در توسعة تئاتر کشور

رامین فنائیان؛ افسانه مظفری؛ سیدمحمد دادگران

دوره 6، شماره 11 ، بهار 1389، ، صفحه 96-123

چکیده
  حاکمیت و تسلط رسانه‌ها بر نوع تفکر مخاطبان در دنیای کنونی امری رایج و متأسفانه پذیرفته شده است. در میان رسانه‌های فراگیر، تلویزیون از جایگاهی ممتاز برخوردار است و به دلیل ویژگی‌های خاص، بر دیگر رسانه‌ها غلبه یافته است. تلویزیون در کشور ما با تودة مخاطب، ارتباط وسیعی دارد و می‌تواند در دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی، فلسفی، اعتقادی، ...  بیشتر