حسن خیری
چکیده
امامخمینی (ر.ه) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را دانشگاه عمومی خواندند این بدین معنا است که هدایتگری متناسب با اهداف اسلام می بایست در تولید و پخش برنامه های رسانه مورد توجه قرار گیرد. عدمآمادگی متولیان دینی برای ارائه نسخه چگونگی شکلدهی به نظامات مختلف حیات فردی و اجتماعی از جمله حیات اقتصادی و فرهنگی موجب شده که مکرر با آزمون ...
بیشتر
امامخمینی (ر.ه) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را دانشگاه عمومی خواندند این بدین معنا است که هدایتگری متناسب با اهداف اسلام می بایست در تولید و پخش برنامه های رسانه مورد توجه قرار گیرد. عدمآمادگی متولیان دینی برای ارائه نسخه چگونگی شکلدهی به نظامات مختلف حیات فردی و اجتماعی از جمله حیات اقتصادی و فرهنگی موجب شده که مکرر با آزمون و خطا در سیاستگذاری و برنامهریزی مواجه باشد این نکته امروز در مورد سیاستهای غلط جمعیتی مورد اعتراف همگانی است. سیاست ها و برنامه های رسانهملی و از جمله برنامه های تبلیغاتی بازرگانی نیز از این امر مستثنی نیست. در این خصوص گرچه آثار مخرب این تبلیغات از نظر نوع و چگونگی و تکرار مورد اتفاق است اما جنبه های اقتصادی آن برای رسانهملی موجب شده تا هر روز بیش از پیش به اختصاص ساعات قابلتوجهی از وقت رسانه به تبلیغات بازرگانی اختصاص یابد و هر روز بیش از پیش به سمت همان روش های اغواگرانه متقاعدسازی متداول در نظام های سرمایه داری سوق داده شود.بر این اساس در این نوشتار بر آن هستیم تا چگونگی شکلگیری شخصیت انسان از نظر علمالنفس و آموزهای اسلامی را تبیین کرده و به به ترسیم نظام انسانشناختی انسان مبادرت ورزیده و بر اساس آن به ارزیابی تبلیغات بازرگانی در رسانهملی بپردازیم. بنابراین پرسش این است که در نظام انسانشناختی اسلام بر چه پایه هایی استوار است؟ و بر مبانی آن تبلیغات بازرگانی دارای چه جایگاهی است؟روش مطالعه روش استنطاقی است که بر اساس آن مفاهیم به متن ارجاع میگردد و دیدگاه متن مورد نظر استنباط میشود. متن ما در این نوشتار قرآن کریم و روایات پیشوایان دینی و اندیشه های اندیشمندان مسلمان است.