1. بازنمایی پساساختاری مفهوم کودکی در برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دهه هشتاد

سارا نظیف؛ مهدی نجف زاده؛ روح اله اسلامی شعبجره

دوره 14، شماره 35 ، پاییز 1399، ، صفحه 57-80

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.212081.1540

چکیده
  این مقاله در پی کشف مفهوم کودکی به کمک یکی از ابزارهای نمادین فرهنگی (برنامه‌های کودک تلویزیون) در دوره‌ای از تاریخ سیاسی ـ اجتماعی ایران است که بیش از هر چیز در کنترل دال­های متعارضی همچون منازعه در عرصۀ سیاسی و هویت­های جدید سبک زندگی در عرصۀ اجتماعی قرار دارد. از رهگذر قرار گرفتن در شبکه‌ای از روابط بینامتنی معنادار با کمک چارچوب ...  بیشتر

2. بررسی هویت‌های کودک مطلوب گفتمان انقلاب اسلامی در شبکه کودک سیمای جمهوری اسلامی ایران

رضا فرخ نژاد؛ تژا میرفخرایی

دوره 13، شماره 32 ، زمستان 1398، ، صفحه 109-138

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.202139.1400

چکیده
  کودکان یکی از پربیننده‌ترین و مخاطبان خاص تلویزیون هستند. تلویزیون، به‌دلیل بهره­مندی از جذابیت­های تصویری و قدرت همانندسازی، بر برداشت مخاطب کودک از هویت خود، درونی شدن فرهنگ و الگوهای فکری و رفتاری وی تأثیر می‌گذارد. بنابراین، تنها شبکة تخصصی کودک در ایران انتخاب شد تا قابلیت‌های هویت‌سازی آن مطالعه و به این پرسش‌ پاسخ ...  بیشتر

3. نشانه‌شناسی فرهنگی برنامه‌های شبکه کودک سیمای جمهوری اسلامی ایران

رضا فرخ نژاد؛ تژا میرفخرایی

دوره 13، شماره 30 ، تابستان 1398، ، صفحه 191-226

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.183966.1292

چکیده
  اهمیت دوران کودکی در هویت‌یابی و نیز تلاش مخاطبان کودک در شناخت رمزگان‌های دیگر فرهنگ‌ها، این پژوهش را بر آن داشت تا عملکرد شبکه کودک را در شش ماهه دوم سال 96 به صورت تمام شماری و با استفاده از «نشانه‌شناسی فرهنگی لوتمان»، در شکل‌گیری فرایند دیگری‌سازی به مثابه اقدامی ضد هژمونیک و همچنین تثبیت هویت فرهنگی «خود» بررسی ...  بیشتر