علی رجب زاده طهماسبی
چکیده
آسیبشناسی گونههای نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان میدهد، بهطور روزافزون سازندگان برنامههای مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا میگذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامههای تلویزیونی را تنزل میدهند و ظرفیت تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برنامههای تلویزیونی را کمتر میکنند. به نظر میرسد ...
بیشتر
آسیبشناسی گونههای نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان میدهد، بهطور روزافزون سازندگان برنامههای مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا میگذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامههای تلویزیونی را تنزل میدهند و ظرفیت تأثیرگذاری فرهنگی و هنری برنامههای تلویزیونی را کمتر میکنند. به نظر میرسد بسیاری از سازندگان برنامههای تلویزیونی یا به طراحی و زیربنا بودن متن اعتقاد ندارند، یا دارند، اما قواعد آن را نمیشناسند و به ناچار یا به بهانههای مختلف (مثل شتاب تولید، ولع آنتن و...) اهمیت ساختار نوشتاری را در تلویزیون نادیده میگیرند.همه زندگی با ظرایف تمام روابطش در تلویزیون جریان دارد و به جای آنکه رسانه تلویزیون آینه زندگی باشد و مسائل آن را بازسازی و بازتاب دهد، در جهان امروز، در بسیاری مواقع این زندگی است که آینه تلویزیون شده و نقش و رنگ آن را به خود گرفته است.براین اساس، نوشتار تلویزیون، همانقدر که واقعیتها را برملا کرده، توانسته در کتمان آنها نیز قدم بردارد. لذا در این راستا پژوهش حاضر تلاش دارد با روش تحلیلی– توصیفی، به بررسی و واکاوی ساختار متن روایی در گونههای نمایشی تلویزیون بپردازد و به این نتیجه رسیده است که هستی و حیات یک برنامه نمایشی در تلویزیون و بالندگی و رکود آن به قاعدهمند بودن ساختار متن روایی آن با در نظر گرفتن قواعد رسانه تلویزیون برمیگردد. هر چه ساختار نوشتار آن بهسامانتر و قاعدهمندتر باشد، ساختار روند زیباییشناسانه برنامه بر مخاطب تلویزیون تأثیرگذارتر خواهد بود.