احمد ضابطی جهرمی
چکیده
پیش از اختراع سینما و تلویزیون تنها راه آگاهی مردم از تاریخ، گوش دادن به روایات شفاهی یا خواندن متون مکتوب تاریخی بود- خواندن نوشته نیز به سواد نیاز داشت. اما این دو رسانه، امکان دیگری با خود آوردند: تماشای تصاویر متحرکی که بهمثابه «بازنمایی زنده تاریخ»یا روایت تصویری زندگی گذشته بود. تاریخنگاران در نیمه دوم قرن بیستم سرانجام ...
بیشتر
پیش از اختراع سینما و تلویزیون تنها راه آگاهی مردم از تاریخ، گوش دادن به روایات شفاهی یا خواندن متون مکتوب تاریخی بود- خواندن نوشته نیز به سواد نیاز داشت. اما این دو رسانه، امکان دیگری با خود آوردند: تماشای تصاویر متحرکی که بهمثابه «بازنمایی زنده تاریخ»یا روایت تصویری زندگی گذشته بود. تاریخنگاران در نیمه دوم قرن بیستم سرانجام پذیرفتند که محتوای تصاویر فیلم مستند، ارزشهای اطلاعاتی معتبری برای استخراج حقایق تاریخی و تبیین و تفسیر رویدادها، دورهها و شخصیتهای تاریخی دارند. گروهی از مورخان پستمدرنیست در چند دهه اخیر، فیلم مستند را – بهویژه «مستند گردآوری» از مواد آرشیو فیلم – بهمثابه شیوهای از تاریخنگاری به رسمیت شناختند و آن را «تاریخنگاری تصویری» نامیدند. این در حالی بود که از اواخر دوره سینمای صامت، سنت تولید این نوع مستند شکل گرفته بود و «شورای بینالمللی آرشیوها» نیز به سال 1972 طی بیانیهای، مواد فیلم را بهعنوان سند عملاً به رسمیت شناخته بود.«فیلم گردآوری» فیلمی است که با تدوین فیلمهای قبلاً ساخته (فیلمبرداری) شده – معمولاً با استفاده از نماهای موجود در آرشیو فیلم - تولید میشود. چنانچه این نماها مواد مستند باشند، آن فیلم را «مستند گردآوری» خوانند. این مقاله با بهکارگیری روش تحقیق کتابخانه و اسنادی، ضمن معرفی گونه فیلم «مستند گردآوری» و دستهبندی زیرگونههای آن، تاریخ، روشهای تولید و ویژگیهای ساختاری آن را معلوم میکند و طی معرفی آثار شاخص تلویزیونی و سینمایی ایرانی و خارجی اینگونه، مهارتهای لازم را برای تولید آن برمیشمارد. مقاله در انتها به این نتیجه میرسد: *در تاریخ تولیدات سینمایی و تلویزیونی مستند، تاکنون دو شیوه کلی از «تاریخنگاری تصویری» تجربه شده است: 1. بازسازی نمایشی تاریخ (درام مستند) 2. بازنمایی مستقیم اسناد تصویری و شواهد تاریخی (مستند گردآوری از مواد آرشیو فیلم و عکس). *مستند گردآوری یکی از کمهزینهترین روشهای مستندسازی برای تصویر کردن موضوعات تاریخی قرن گذشته و قرن جاری است.امروزه کانالهای اختصاصی «تاریخ» عمدتاً به این شیوه مستندسازی متکیاند، که این شیوه نیز خود به پشتوانهای از یک آرشیو غنی، سازمانیافته و مدرن متکی است.
علی رجب زاده طهماسبی؛ امین سقطچی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 33-58
چکیده
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در ...
بیشتر
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در این تحقیق با جمعآوری منابع و فیشبرداری از مطالب گردآوریشده و طبقهبندی دادهها، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و سپس بر اساس دو روش علمی (علت و معلولی) و توصیفی، کلیه دادههای یافت شده مورد تبیین و توصیف قرار گرفته است. از دید نیکولز تلفیق آزاد امر واقع و تجسم بخشی به آنچه از واقعیت تصور میشود، مشخصه مشترک مستندهای اجرایی است. از دید بروتزی مستندهای اجرایی به وجوه اجرایی زبان وابستهاند که از دیدگاه استین در مورد نقش اجرایی زبان ناشی شده است.عناصرمستندهای اجرایی عبارتند از: «حضور مؤلف/ مجری»، «ویژگی ترکیب اینگونه مستند با سایر انواع فیلم»، «ساختن واقعیت»، «ساخت فیلم با اولین برداشتها»، «واقعیت مقدم بر بازی»، «توجه به گروههای حاشیهای»، «تجربه شخصی فیلمساز» و «اقتدار فیلمساز». همچنین در این مستندها دوربین به مثابه تماشاگر عمل میکند.