شیوه راه اندازی و تداوم پویش های اجتماعی در رادیو با استفاده از ظرفیت فضای مجازی(مطالعه موردی پاندمی کرونا)

فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1400

https://doi.org/10.22085/javm.2021.296350.1798

چکیده
  نیاز به اطلاع‌رسانی، آموزش و بسیج مردم در جهت مقابله با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی از ضروریات جوامع امروز است که انتظار می‌رود رسانه‌ها پاسخگوی آن باشند. در عصر کنونی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد هم‌افزایی رسانه‌ها با یکدیگر هستیم و این امر در شرایط بحران می‌تواند فرصت خوبی برای رسانه‌ای همچون رادیو باشد که با استفاده ...  بیشتر

نقش و جایگاه فناوری‌های نوین ارتباطی در چابک‌‏سازی فرایندهای تولید رادیو ـ تلویزیونی (مطالعه موردی: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)

مینو تشکری؛ محمد دادگران؛ اکبر نصراللهی

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 163-196

https://doi.org/10.22085/javm.2020.210834.1455

چکیده
  رقابت‌پذیری رسانه در سپهر رسانه‌ای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابل‌مشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانه‌ای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابک­سازی هستند. پژوهش پیش­رو تلاش دارد با استفاده ...  بیشتر

شیوه‌های استفاده از بازی‌های سنتی و بومی ایرانی در تولید مسابقات رادیویی

ویدا همراز؛ الهام السادات حسینی؛ معصومه اسمعیل نژاد

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، ، صفحه 105-132

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88649

چکیده
  بازی ­های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه به‌خوبی نمایش داده­ می ­شود. در میان برنامه‌های رادیویی مسابقه­ های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید می‌شوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامه‌سازان رادیویی شیوه استفاده از بازی‌های سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری ...  بیشتر

کارکرد نشانه‌شناسی لایه‌ای به‌عنوان یک روش تحلیل متن در قالب «آگهی خدمات عمومی» در شبکه رادیویی سلامت

طاهره جولانی؛ محمدرضا پهلوان نژاد؛ حسن خجسته باقرزاده

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 71-94

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83880

چکیده
  در این پژوهش، کارکرد نشانه‌شناسی لایه‌ای به‌مثابۀ روش تحلیل متن در پی.اس.ای.های شبکۀ رادیویی سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا لایه‌های نشانه‌ای موجود در این قالب مهم و نو برنامه‌سازی رادیو و سازوکار و ارتباط لایه‌ها و رمزگان تشکیل‌دهندۀ‌ آنها مشخص شود. در پژوهش پیش‌رو پنج پی.اس.ای. از مجموع ده پی.اس.ای. پخش‌شده در نیمۀ اول سال ...  بیشتر

رادیو و جذب مخاطب کودک در ایران

حمید طلایی؛ ویدا همراز

دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، ، صفحه 53-62

چکیده
  امروز رادیو در کنار سایر رسانه‌های دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش می‌کند. رسانه‌های دیگر جذابیت‌های بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا رادیو می‌تواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوه‌های جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانه‌ها چیست؟ این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد برنامه‌سازان در شبکه‌های رادیویی معاونت صدا

بابک سهامی؛ مهدخت بروجردی علوی

دوره 5، شماره 9 ، مهر 1388، ، صفحه 123-148

چکیده
  از مهم‌ترین وظایف مدیر سازمان، شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان و ایجاد زمینه‌های بهبود عملکرد است. هدف این مقاله، بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد برنامه‌سازان رادیوست. در ابتدا، شاخص‌های مهم در عملکرد برنامه‌سازان، براساس شاخص‌های بین‌المللی حاکم تعریف شده، سپس اهمیت آنها از دید برنامه‌سازان رادیو، شامل تهیه‌کنندگان ...  بیشتر