تحلیل مضامین متناسب و مغایر با فرهنگ ایرانی‌ـ اسلامی در پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های تلویزیونی گروه سنی «ج»

فاطمه قاسمی؛ احمد زندوانیان؛ مهدی رحیمی؛ حسین حسنی

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 5-40

https://doi.org/10.22085/javm.2024.413214.2110

چکیده
  انیمیشن­ها با محتوا و مضمون مثبت و پسندیده، می‌توانند آینده‌ای مطلوب برای نسل‌های بعدی رقم زنند و با محتوا و مضمون نامناسب، نسلی ناپسند تربیت کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مضامین متناسب و مغایر با فرهنگ ایرانی­ـ­ ‌اسلامی، گفت­وگوها، شخصیت‌ها و صحنه‌های پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های گروه سنی «ج» است. این پژوهش با رویکرد ...  بیشتر

تحلیل ساختاری بازی تعاملی رایانه‌ای «قصه بیستون» از منظر سطوح نه‌گانه روایت‌گری ماری‌لوره رایان

مریم شیخ زاده؛ زهرا رهبرنیا

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 41-68

https://doi.org/10.22085/javm.2024.409572.2098

چکیده
  در چند دهه‌ اخیر، بازی‌های رایانه‌ای به دلیل ماهیت تعاملی‌شان بیشتر از سایر پلتفرم‌های دیجیتال، مخاطب را با خود درگیر کرده‌اند. توجه به بُعد سرگرمی و در نتیجه، فقدان روایت‌گری در اکثر این بازی‌ها باعث شده موضوع آموزش سبک زندگی به کودکان و نوجوانان مغفول واقع شود. این مقاله‌ با تمرکز بر ضرورت روایت‌گری در جهت فرهنگ‌سازی و همچنین ...  بیشتر

بررسی شکل ظاهری موجودات مینوی در اسطوره‏‏های ایران به‌منظور بازنمایی در طراحی شخصیت پویانمایی

احمد سفلایی

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 69-100

https://doi.org/10.22085/javm.2023.348290.1937

چکیده
  تولیدات پویانمایی به دلیل آزادی تام در خلق شخصیت‌های رؤیایی و فضاهای تخیلی، نسبت به سایر گونه‏‏های نمایشی، امکان بیشتری را در استفاده از فانتزی بصری در خود دارند. هدف این پژوهش، بررسی دقیق نحوه تشریح شکل ظاهری موجودات مینوی در اسطوره‏‏های ایران، برای روایت صحیح داستان‏ها و افسانه‏‏های ایرانی همگون با نگرش ماهوی ایرانی ...  بیشتر

آسیب‌شناسی برنامه‌های آموزشی تلویزیونی با نگاهی به مجموعة «مدرسة تلویزیونی ایران» و «فیلیمو مدرسه»

علی داردان؛ سیدمحمدصادق مرکبی

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 101-136

https://doi.org/10.22085/javm.2023.376556.2020

چکیده
  برنامه‌سازی آموزشی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تولیدات تلویزیونی است که تا زمان همه‌گیری کرونا کمتر مورد توجه بود و صرفاً برنامه‌های آموزش‌محور از شبکه آموزش و آن هم به‌صورت مستقیم و عیناً شبیه به کلاس درس و مدرسه تولید می­شد. حال آن­که حوزه برنامه‌سازی آموزشی، یک حوزه اثرگذار و مهم است که با طراحی درست و به‌کارگیری بهینه عناصر ...  بیشتر

طراحی الگوی سیاست‌گذاری محتوای صوتی و تصویری رسانه ملی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم

زهرا ملابابایی؛ بی بی سادات میراسماعیلی؛ حمیدرضا حسینی دانا؛ علیرضا تلخابی علیشاه

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 137-168

https://doi.org/10.22085/javm.2024.420766.2133

چکیده
  از آنجا که رسانه ملی در جمهوری اسلامی، نمایانگر و مبلغ ایدئولوژی حاکمیت در داخل و خارجی از مرزهاست، سیاست‌گذاری در این سازمان بسیار اهمیت دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی سیاست‌گذاری محتوای صوتی و تصویری رسانه ملی با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر روش گردآوری ...  بیشتر

الگوی ریسک‌های راهبردی در سازمان صداوسیما

حسین زارعی عظیمیان؛ سیاوش صلواتیان؛ سمیه لبافی

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 169-200

https://doi.org/10.22085/javm.2022.324446.1894

چکیده
  یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمان‌های رسانه‌ای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسک‌های راهبردی و تمهید اقداماتی برای آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش احتمال موفقیت مدیریت راهبردی در سازمان صداوسیما شود و قدرت رقابت‌پذیری این سازمان را در ...  بیشتر

طراحی الگوی فرایند جریان‌سازی رسانه‌ای برای سیمای جمهوری اسلامی ایران

احسان مختاری؛ محسن شاکری نژاد؛ سعید علوی وفا

دوره 17، شماره 48 ، دی 1402، صفحه 201-226

https://doi.org/10.22085/javm.2023.381288.2035

چکیده
  به اذعان اندیشمندان و فعالان حوزه فرهنگ و جامعه‌شناسی، جامعه ایرانی مبتلا به مسائل متعدد فرهنگی و اجتماعی است و یا حداقل در بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی اجتماعی نیاز به رشد و تعالی دارد و نقش نهاد رسانه در این رشد و تعالی ضروری به نظر می‌رسد.جریان‌سازی رسانه‌ای از ضرورت‌های موردنیاز رسانه ملی برای رفع مسائل فرهنگی و جامعه‌شناختی ...  بیشتر