وحیداله موسوی؛ روناک رنجی
چکیده
سینمای ملی، متمایز از سینمای جریان اصلی یا صرفاً مترادف با سینمای هنری نیست. فیلمهای تودهپسند نیز بیانگر منش-های ملی و حاکی از رابطه درهمتنیده نظام ژانری و سینمای ملیاند. درعینحال، ژانرها و سینمای ملی با چالشهای متعددی ازحیث تعاریف، مرزبندیها و کارکردهای گوناگون مواجهند. ژانرها بهمثابه پارهگفتارهای سینمای ملی، ...
بیشتر
سینمای ملی، متمایز از سینمای جریان اصلی یا صرفاً مترادف با سینمای هنری نیست. فیلمهای تودهپسند نیز بیانگر منش-های ملی و حاکی از رابطه درهمتنیده نظام ژانری و سینمای ملیاند. درعینحال، ژانرها و سینمای ملی با چالشهای متعددی ازحیث تعاریف، مرزبندیها و کارکردهای گوناگون مواجهند. ژانرها بهمثابه پارهگفتارهای سینمای ملی، روندمحور و همواره در معرض تحول و بازنگریاند. هدف این مقاله بررسی تبادلات، همپوشانیها، ظرفیتها و چالشهای نظریههای ژانر و سینمای ملی، مواجهه با پویشهای درونی و بیرونی امر ملی و نقش تاثیرگذار دولتهاست. در این راستا، با توجه به روش تحلیل منطقی و استدلال قیاسی، مفاهیم زیباییشناختی ژانر و سینمای ملی براساس مطالعات اسنادی و کتابخانهای، ظرفیتها و چالشهای سینمای ملی-ژانری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهند که آرمانیترین وضعیت این الگو فضایی تکثرگرا مبتنی بر ارائه فرصتهای برابر برای اقشار و گروهها و قومیتهای گوناگون کشورها، با توجه به امر سیاسی-ملی و امر فرهنگی-ملی است. ملتها با/از طریق ژانرها سخن میگویند و میاندیشند. به عبارت دیگر، رابطه درهمتنیده ژانرها و ملتها در قالب ساختارهای معنایی و نحوی پارهگفتارهای ژانری به آشکارسازی امر ملی منجر میشود. همچنین، سینمای ملی-ژانری با بازآرایی تمایزات ژانرهای محلی یا ملی در مقابل ژانرهای تراتاریخی یا تراملی، ویژگیهای فرهنگی و بومی را در ساختارها و کشمکشهای ژانری مختلف نهادینه میکند.
علی فرزین فرد؛ محمد اخگری؛ مجید شریف خدایی
چکیده
عبید زاکانی از بزرگترین طنزپردازان و منتقدان اجتماعی تاریخ ادبیات فارسی است و آثار او گنجینهی عظیمی از شگردها، شیوهها و نکات آموختنی است. رسانهی رادیو به عنوانی رسانهای فراگیر و پر اهمیت که بخش مهمی از تاریخچهی آن را متون و نمایشهای طنز تشکیل میدهد باید از این ظرفیت عظیم بهرهبرداری کند. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی استفاده ...
بیشتر
عبید زاکانی از بزرگترین طنزپردازان و منتقدان اجتماعی تاریخ ادبیات فارسی است و آثار او گنجینهی عظیمی از شگردها، شیوهها و نکات آموختنی است. رسانهی رادیو به عنوانی رسانهای فراگیر و پر اهمیت که بخش مهمی از تاریخچهی آن را متون و نمایشهای طنز تشکیل میدهد باید از این ظرفیت عظیم بهرهبرداری کند. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی استفاده از ظرفیتهای آثار عبید در رادیو از طریق شناخت ویژگیهای طنز رادیویی و شناخت شگردهای طنز پردازی عبید زاکانی است. این تحقیق بر مبنای روش اسنادی، مصاحبه و تحلیل محتوا صورت گرفته است و رسایل طنز و هم چنین کارشناسان ادبی و رادیویی و درامشناس، جامعهی مورد بررسی این پژوهش بودهاند. شگردهای طنزپردازی عبید مبتنی بر توجه به اصل تناقض و تضاد و نقیضهپردازی و استفاده از آیرونی و ادبیات کنایی است. از آنجا که متن رادیویی باید دارای ایجاز، صراحت، روشنی و خیال انگیزی باشد، این ویژگیها در آثار عبید به خصوص در حکایات کوتاه طنزآمیز او به وضوح مشهود است.
بهناز جلالی پور؛ عبدالله بیچرانلو؛ سیده راضیه یاسینی
چکیده
در میان شبکههای اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارتهای کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیتهای حرفهای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش ...
بیشتر
در میان شبکههای اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارتهای کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیتهای حرفهای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش کیفی مردمنگاری مجازی، صفحات اینستاگرامی 7 زن مشهور محجبه که به گویندگی و اجرا در تلویزیون اشتغال و به همین دلیل شهرت یافتهاند، مطالعه کرده و به تحلیل چگونگی بازنمود پوشش این زنان مشهور محجبه در صفحات شخصی ایشان در اینستاگرام پرداخته است. در این تحقیق ضمن بهرهگیری از نظریات گافمن و گیدنز در خصوص هویت و خودابرازی و نیز رویکرد نایار به فرهنگ شهرت، تلاش شده است به این سوالها پاسخ داده شود که بازنمود پوشش این زنان مشهور در صفحات مذکور، چه تفاوت مشهودی با نمایش پوشش آنها در تلویزیون دارد؟ بدین منظور تصاویری از ایشان که در عرصههای مختلف زندگی شخصی و اجتماعی در اینستاگرام بوده، تحلیل شده است. نتایج نشان داد، بازنمود پوشش زنان در اینستاگرام، از نظر نوع پوشش، تنوع لباس و رنگبندی، تفاوت بارز و چشمگیری با پوشش آنها در تلویزیون و فضای عمومی دارد. حتی برخی از این گویندگان از صفحه اینستاگرام خود برای تبلیغ گونههای خاصی از حجاب، با اهداف فرهنگی- تجاری استفاده کردهاند.
امین فرخی حقیقت؛ امین طیب طاهر؛ محمدعلی هرمزی زاده
چکیده
پژوهش حاضر در پی بررسی و کشف گفتمان یا گفتمانهای شکلگرفته پیرامون کودتای 28مرداد در تلویزیون بیبیسی فارسی در گزارشهای «ویژه شصتمین سالگرد کودتای 28مرداد» است. به همین منظور از نظریههای گفتمان و دیپلماسی رسانهای استفادهشده است. روش بکار گرفتهشده در پژوهش حاضر تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمانکاوی وندایک ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی بررسی و کشف گفتمان یا گفتمانهای شکلگرفته پیرامون کودتای 28مرداد در تلویزیون بیبیسی فارسی در گزارشهای «ویژه شصتمین سالگرد کودتای 28مرداد» است. به همین منظور از نظریههای گفتمان و دیپلماسی رسانهای استفادهشده است. روش بکار گرفتهشده در پژوهش حاضر تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمانکاوی وندایک است. متن موردمطالعه این پژوهش، 7 گزارش است که پس از بررسی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و مورد گفتمانکاوی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد متون تمام گزارشها از لحاظ سبک واژگانی، افراد و نهادهای مطرحشده در متن، قطببندی، استنادها، پیشفرضها، دلالتهای ضمنی، مؤلفههای اجماع و توافق و گزارههای اساسی شباهتهای بسیاری دارند. براساس یافتههای تحقیق، اصلیترین چهارچوب در دستور کار قرارگرفته در این گزارشها و مستند در خصوص کودتای 28مرداد «چهارچوب دیپلماسی رسانهای غرب» بوده است که گفتمانهای مشترکی چون تقویت و برجسته کردن گفتمان «ملی-لبیرال»، گفتمان «ابرقدرتی آمریکا»، تاکید بر گفتمان «امپراطوری بریتانیا»، گفتمان «صلحطلبی»، گفتمان «اعتدال»، تضعیف گفتمان «استعمارستیزی» تضعیف گفتمان «اسلام سیاسی»، تخریب گفتمان «مارکسیسم» و رد گفتمان «مقاومت» با توجه به مبانی فلسفی و معرفتشناختی چهارچوب مورداشاره در هر گزارش برجسته شده است.
محدثه مرجانی؛ اصغر فهیمی فر
چکیده
راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقشی مؤثر در بسط زیباییشناسی تحلیلی داشته است. وی علاوه بر حوزههای نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخههای هنری نیز ورود پیدا کرده است. یکی از مهمترین این مباحث، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی است. اثر یادشده واکنشهای بسیاری را به دنبال داشته است. یکی از مهمترین آنها از آن مکآیور لوپس است. این ...
بیشتر
راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقشی مؤثر در بسط زیباییشناسی تحلیلی داشته است. وی علاوه بر حوزههای نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخههای هنری نیز ورود پیدا کرده است. یکی از مهمترین این مباحث، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی است. اثر یادشده واکنشهای بسیاری را به دنبال داشته است. یکی از مهمترین آنها از آن مکآیور لوپس است. این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل منابع کتابخانهای، ضمن تلخیص آراء اسکروتن و لوپس، بهمنظور برونرفت از دوگانهی نیتمندی و علیّت در منازعات ایندو در نسبت هنر و عکاسی، رویکردی نشانهشناسانه را پیشنهاد میدهد. در این رویکرد، عکس، همچون نشانه است، اما نشانهای که از طریق راهههایی، تمایل زیباییشناختی ما را به خود عکس، و نه موضوع آن، باز میگرداند. بدین ترتیب، هستهی اصلی تفکر اسکروتن، یعنی تمایل به خود عکس، حفظ میشود، و بازنمودی بودن آن، به حالت تعلیق در میآید. همچنین، امکان تبدیل عکس به هنر نیز، آنگونه که لوپس مد نظر دارد، فراهم میشود. بدین منظور، نمونههای عکسهای نشانهای و راهههای مربوط به آنها، معرفی میشوند. راهههای پیشنهادی عبارتند از: یادآوری، یادآوری و ایجاد امید/ترس، پرسشگری، پرسشگری و توبیخ/سرزنش، شگفتی و حیرت، تمرکز و انسجامبخشی، تفاوت بین اعمال اجتماعی، و توازن و تعادل اجتماعی.
فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان
چکیده
نیاز به اطلاعرسانی، آموزش و بسیج مردم در جهت مقابله با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی از ضروریات جوامع امروز است که انتظار میرود رسانهها پاسخگوی آن باشند. در عصر کنونی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد همافزایی رسانهها با یکدیگر هستیم و این امر در شرایط بحران میتواند فرصت خوبی برای رسانهای همچون رادیو باشد که با استفاده ...
بیشتر
نیاز به اطلاعرسانی، آموزش و بسیج مردم در جهت مقابله با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی از ضروریات جوامع امروز است که انتظار میرود رسانهها پاسخگوی آن باشند. در عصر کنونی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد همافزایی رسانهها با یکدیگر هستیم و این امر در شرایط بحران میتواند فرصت خوبی برای رسانهای همچون رادیو باشد که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، پویشهای همگانی را بهعنوان راهکار بحرانها بهکارگیرد. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفتهاست و جامعه مورد بررسی برنامههای تولید شده در رادیو سلامت و مصاحبه با تهیهکنندههای رادیو میباشد.تعداد 10 برنامه رادیو سلامت و 10 تهیه کننده در حوزهی برنامهسازی پاندمی کرونا با محوریت پویشهای اجتماعی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری نظری استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که استفاده از ساختارهای کوتاه و خلاقانهی برنامهسازی رادیو و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای رسانههای اجتماعی بهمنظور بالا بردن تعامل و مشارکت مخاطبان از جمله مهمترین نکاتی است که برای برنامهسازان رادیویی در چنین شرایطی ضروری است. از این یافتهها به این نتیجه میرسیم بستر فضای مجازی نقش بسزایی در شکلگیری، تداوم و اقبال پویشهای اجتماعی به خصوص در زمان بروز بحران دارد.
احمدرضا معتمدی
چکیده
پیشساختارهای فلسفی منازعه مونتاژ ـ میزانسن و رهیافتهای پارادایم کلاسیک
چکیده
نظریه «مونتاژ» در فیلم، برساختهی شکلگرایی است و نظریه «میزانسن» برخاسته از نگره مولف و دیدگاه واقعگرایی. به نظر میرسد که پیش ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشهای عمیق ...
بیشتر
پیشساختارهای فلسفی منازعه مونتاژ ـ میزانسن و رهیافتهای پارادایم کلاسیک
چکیده
نظریه «مونتاژ» در فیلم، برساختهی شکلگرایی است و نظریه «میزانسن» برخاسته از نگره مولف و دیدگاه واقعگرایی. به نظر میرسد که پیش ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشهای عمیق در یک منازعه تاریخی- فلسفیِ دوران کلاسیک برخوردارند.
در دیدگاه مونتاژ، سینما بواسطه «تدوینِ» اجزاء به یک کلیت معنادار میرسد و در دیدگاه میزانسن «نما» یعنی جزء، خود هم افاده معنا میکند و هم واقعیت را پدیدارشناسی مینماید.
ردپایِ این تعارض در نظریههای معاصر در مقولات نشانهشناسی و معناشناسی و زبانشناسی گم شده است. مدعای این نوشتار بر آن است که امکان تقریب نظریه میزانسن و مونتاژ با پژوهش دقیق در آراء طرفین منازعه در لابلای اعترافات ناخودآگاه بهرغم تحفظ پارادایم فلسفه سنتی و کلاسیک، امکانپذیر و هموار است. روش تحقیق در این نوشتار برمبنای پژوهش کتابخانهای و تحلیلی ـ توصیفی است.
واژگان کلیدی:
میزانسن، مونتاژ، نما، ساختارگرایی، پدیدارشناسی
امین طیب طاهر؛ مسعود کوثری؛ مهدی منتظرقائم؛ ابراهیم فیاض
چکیده
یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمان ها با مفهوم اجرای سیاست درهم تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی دارد که اصلی ترین آنها، ترجمه(و تفسیر) سیاست برای مجریان باهدف ایجاد فهم مشترک بین سیاستگذار و مجری آن است. اهمیت این امر با ...
بیشتر
یکی از مسائل قدیمی میان پژوهشگران اتاق خبر، کنترل اجتماعی آن برای حفظ سیاست خبری در فرآیند تبدیل آن به پیام است. کنترل اجتماعی در سازمان ها با مفهوم اجرای سیاست درهم تنیده است. این مفهوم ابعاد مختلفی دارد که اصلی ترین آنها، ترجمه(و تفسیر) سیاست برای مجریان باهدف ایجاد فهم مشترک بین سیاستگذار و مجری آن است. اهمیت این امر با توجه به ماهیت کار رسانه ای بهمثابه عملی خلاق و خبررسانی بهمثابه عملی بهشدت متغیر ازنظر سیاستگذاری، در سازمان های خبری شاید بیش از دیگر سازمان هاست. بر این اساس این پژوهش به مطالعه چگونگی ترجمه سیاست های خبری برای تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما با روش مردم نگاری می پردازد. این پژوهش برای پاسخ به سئوال اصلی، سه سطح سازمانی معاونت سیاسی، اداره کل اخبار سیما و درون تحریریه خبر 21 را ارزیابی می کند. در هریک از این سطوح شیوههایی همچون ترجمه شفاهی(جلسه، تلفن و ارتباط رودررو) و مکتوب(صورتجلسه و پیامرسانهای اجتماعی) در شکل، و شیوههای ابلاغی(دستوری و اقناعی) یا مشارکتیبودن در رویکرد، برای ترجمههای عمودی و افقی سیاستهای خبری شناسایی و از منظر روزنامهنگاران(اعم از مدیر، سردبیر و یا دبیر خبر) تحلیل شد. این پژوهش، مواردی همچون افزایش وضوح سیاستها از طریق نزدیکتر کردن آن به تصمیم، کاهش واسطهها در ترجمه، توضیح علل حین ترجمه و ضرورت محرمدانستن بیشتر روزنامهنگاران را به مدیران صدا و سیما توصیه میکند.
زهرا حاجی احمدی؛ شهرام گیل آبادی؛ ویدا همراز
چکیده
این مقاله با هدف تأثیر ظرفیت های تعزیه عاشورایی در تولید قالب های کوتاه رادیویی با نگاهی گذرا به روایت و روایت شنو نگاشته شده است که سعی در ارائه ی الگوی پیشنهادی قالب جدیدی به نام بیت استوری را دارد. به این منظور، عنوان مقاله از تازگی برخوردار است و با تحلیل روایت تعزیه های عاشورایی در خصوص شاخصه های برنامه سازی، برای تولید قالب کوتاه ...
بیشتر
این مقاله با هدف تأثیر ظرفیت های تعزیه عاشورایی در تولید قالب های کوتاه رادیویی با نگاهی گذرا به روایت و روایت شنو نگاشته شده است که سعی در ارائه ی الگوی پیشنهادی قالب جدیدی به نام بیت استوری را دارد. به این منظور، عنوان مقاله از تازگی برخوردار است و با تحلیل روایت تعزیه های عاشورایی در خصوص شاخصه های برنامه سازی، برای تولید قالب کوتاه بیت استوری مقوله هایی شامل نوع موسیقی، ریتم برنامه، نوع اجرا و کارکرد و قالب برنامه بررسی شدند. همچنین تحلیل روایت دو نسخه از مجالس تعزیه عاشورایی، بازشنوایی اجراهای موجود و بررسی عناصر برنامه سازی رادیو، سعی در مطالعه و بررسی تأثیر ظرفیت های تعزیه عاشورایی برای تولید قالب های کوتاه رادیویی با نگاهی گذرا به نظریه های روایت شده است.
بر اساس یافته ها، رادیو در جایگاه خود توانسته با استفاده از قالب های کوتاه متنوع، در سراسر دنیا انواع مختلفی فرم و قالب برنامه سازی ارائه دهد، زیرا با پیشنهاد قالبی به نام بیت استوری جهت اطلاع رسانی و آموزش کاربران، می توان شاهد حفظ و معرفی بخش مهمی از فرهنگ ایرانی-اسلامی و توسعه ی آن در رشد و جذب مخاطبان جهانی در این زمینه باشیم.
مرتضی قاسم زاده عراقی؛ حسن خجسته بافرزاده؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی
چکیده
هدف نهایی این مقاله تشریح و تعریف معیارها و شاخصهای خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر میباشد. برای رسیدن به این هدف با بهره گری از روش اسنادی با رویکرد تحلیلی-تفسیری تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984-2018)؛ در خصوص سیاستگذاری این خدمات موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تغییر رویکرد کمیسیون اروپا از تحت پوشش ...
بیشتر
هدف نهایی این مقاله تشریح و تعریف معیارها و شاخصهای خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر میباشد. برای رسیدن به این هدف با بهره گری از روش اسنادی با رویکرد تحلیلی-تفسیری تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984-2018)؛ در خصوص سیاستگذاری این خدمات موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تغییر رویکرد کمیسیون اروپا از تحت پوشش قرار دادن فعالیتهای رسانه ای از پخش تلویزیونی به خدمات رسانهای مبتنی بر تقاضا و سپس پلتفرمهای اشتراک ویدئو میباشد؛ این تغییر رویکرد عمدتاً ناشی از پدیده همگرایی، تغییرات مصرف رسانهای و همچنین استراتژیهای کلی اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد یک بازار واحد دیجیتالی میباشد. همچنین تعریف صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در ایران بهعنوان یک چالش میان بازیگران موردبحث و واکاوی قرار گرفت و تلاش شد بر اساس تجربیات کمیسیون اروپا و قوانین داخلی، تعریفی جامع و مانع در خصوص خدمات صوت وتصویر فراگیران درایران ارائه شود؛ در این نوشتار معیارهای 1) سرویس اقتصادی؛ 2) نظارت تحریریهای؛ 3 ) هدف اصلی ؛ 4) ارائه برنامه 5) اطلاعرسانی، آموزش و سرگرمی 6) عمومی بودن و 7) بستر شبکههای ارتباطی الکترونیکی بهعنوان اجزاء سازنده خدمات صوت و تصویر شناسایی شد؛ مطالعات تطبیقی در خصوص تفسیر کشورهای عضو این اتحادیه اروپا نشاندهنده تفاسیر واگرا در خصوص شاخصهای سازنده خدمات رسانهای صوت و تصویر میباشد.
مصطفی مصدقی؛ سید مهدی شریفی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سالهای اخیر در سازمانهای رسانهای و بویژه در خبر و اطلاعرسانی این نوع از سازمانها، کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانه ملی دشوار ساخته و اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها را که میتواند سرآغازی برای حرکت درست و شایسته در این زمینه باشد، ضروری ساخته است؛ شناخت ویژگی استعدادهای ...
بیشتر
تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سالهای اخیر در سازمانهای رسانهای و بویژه در خبر و اطلاعرسانی این نوع از سازمانها، کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانه ملی دشوار ساخته و اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها را که میتواند سرآغازی برای حرکت درست و شایسته در این زمینه باشد، ضروری ساخته است؛ شناخت ویژگی استعدادهای مورد نیاز جهت کار در این بخش از رسانه ملی ضروری و مطلعی برای این رویکرد جدید است و این پژوهش در پی آن است تا ویژگی استعدادها در بخش خبر رسانه ملی را تببین نماید. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران و سردبیران خبر رسانه ملی و افراد صاحبنظر مرتبط صورت پذیرفته است. بهرهمندی از ویژگیهای ذاتی مورد نظر، ویژگیهای مرتبط با یادگیری و آموزشهای متناسب و ویژگیهای حاصل از طریق کسب تجربه سه مضمون فراگیر حاصل از این پژوهش است. از جمله ویژگیهای ذاتی میتوان به قدرت تصمیمگیری بالا، مرد بودن و برخورداری از ضریب هوشی، دغدغهمند بودن و دارای روحیه تحولگرایی و نیز علاقهمندی به کار خبر اشاره کرد؛ سوژهیابی و نوشتن خلاقانه، اثرگذاری و اقناع مخاطب و بهرهمندی از ابزار علمی مورد نیاز در کار خبر به کمک آموزش و یادگیری محقق میشود؛ و در نهایت شناخت سیاستها و سیاستگذاریها، توانمندی در تحلیل و شناخت لایههای زیرین خبر و نیز کسب توانمندی به منظور کار حرفهای از نیازمندیهای مورد نظر در مسیر کسب تجربه در راستای شناخت استعدادها در خبر رسانه است.
حسن زریابی یکتا
چکیده
انیمیشن یکی از مهمترین قالبهای تولید برنامه در تلویزیون ایران است. مخاطبین زیادی از کودکان و نوجوانان بهپای برنامههای شبکههای مختلفی چون پویا و امید نشسته و به دنبال سلایق خود هستند. در رقابت سخت بین صداوسیما و شبکهها و رسانههای مختلف، انیمیشنهایی برنده میشوند که مخاطب خود را بهتر شناخته و بر اساس نظرات آنها، ...
بیشتر
انیمیشن یکی از مهمترین قالبهای تولید برنامه در تلویزیون ایران است. مخاطبین زیادی از کودکان و نوجوانان بهپای برنامههای شبکههای مختلفی چون پویا و امید نشسته و به دنبال سلایق خود هستند. در رقابت سخت بین صداوسیما و شبکهها و رسانههای مختلف، انیمیشنهایی برنده میشوند که مخاطب خود را بهتر شناخته و بر اساس نظرات آنها، تولیدات مفهومی خود را پایهریزی کنند. این پژوهش باهدف سنجش نگرش کودکان ایرانی پیرامون ظاهر بصری شخصیتها در انیمیشن تلویزیونی صورت پذیرفت. بر همین اساس مؤلف با استناد به پرسشنامه از مخاطبان کودک سراسر ایران این پژوهش را انجام داد. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پسر و دختر 6 تا 11 سال (مقطع ابتدایی اول و دوم) در کشور بود. پرسشنامههای پژوهش نیز حول سنجش میزان علاقهمندی کودکان هدف در مواردی چون رنگ، لباس، نوع چشم، مو، خط و... متمرکز بود. کودکان پژوهش با تفاوتهای فرهنگی - اجتماعی از پنج نقطه کشور (شهرهای ساری، مشهد، زاهدان، بندرعباس، یزد، سنندج و تبریز) به روش پژوهشی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و بر اساس گردآوری پرسشنامههای حضوری و تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت توصیفی این پژوهش از بین 1393 نفر فراوانی بین دختر و پسر به سرانجام رسید. علاقهمندی بیشتر کودکان ایرانی به رنگهای گرم، فضای بومی و سنتی، خطوط منحنی، منظم، اشکال پرداخت شده، اندام متوسط، قدبلند، ابروهای ناپیوسته، موهای روشن، چشم روشن و.. از مواردی بود که میتواند موردتوجه هنرمندان انیمیشن برای خلق آثار تلویزیونی باشد تا بر اساس سلیقه هدفمند، آثاری جذاب برای مخاطب تولید شود.
حسین زارعی عظیمیان؛ سیاوش صلواتیان؛ سمیه لبافی
چکیده
یکی از مهمترین مواردی که میتواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمانهای رسانهای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسکهای راهبردی و تمهید اقداماتی برای آنها میتواند منجر به افزایش احتمال موفقیت مدیریت راهبردی در سازمان صداوسیما شود و قدرت رقابتپذیری این سازمان را در ...
بیشتر
یکی از مهمترین مواردی که میتواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمانهای رسانهای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسکهای راهبردی و تمهید اقداماتی برای آنها میتواند منجر به افزایش احتمال موفقیت مدیریت راهبردی در سازمان صداوسیما شود و قدرت رقابتپذیری این سازمان را در سپهر رسانهای کشور و جهان افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و ارائه الگوی ریسکهای راهبردی در سازمان صداوسیما میباشد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش نظریه زمینهای (GT) استفاده شده است. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق مصاحبۀ عمیق با چهارده نفر از خبرگان به دست آمد؛ این افراد بهصورت هدفمند از بین معاونین، مشاوران، مدیران و کارشناسان سازمان صداوسیما که پست سازمانی و یا وظایف آنها به مقوله راهبرد مربوط میشود و نیز اساتید دانشگاهی که آشنا به مقوله ریسک و راهبرد هستند، انتخاب شدهاند. دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرمافزار اطلستی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس 115 مفهوم در قالب هفت ریسک شامل ریسکهای ساختاری، ریسکهای دانشی، ریسکهای تولید، ریسکهای مدیریتی، ریسکهای فنی و فناوری، ریسکهای مالی و ریسکهای منابع انسانی شناسایی و دستهبندی شدند.
پیمان جهانشاهی؛ امیر رحیم پور؛ بهزاد شهرابی
چکیده
با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تأثیرگذار)،این پژوهش با بهره گیری از 2برنامه فرهنگی صدا سیما به نام برنامه "کتاب باز"پخش شده از شبکه نسیم وبرنامه"چراغ مطالعه" پخش شده ازشبکه 4 سیما به تاثیراینفلوئنسرهای فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است.پژوهش حاضردرپی پاسخگویی به این پرسش بوده است که اینفلوئنسرها ...
بیشتر
با توجه به تاثیر روزافزون عملکرد اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تأثیرگذار)،این پژوهش با بهره گیری از 2برنامه فرهنگی صدا سیما به نام برنامه "کتاب باز"پخش شده از شبکه نسیم وبرنامه"چراغ مطالعه" پخش شده ازشبکه 4 سیما به تاثیراینفلوئنسرهای فرهنگی رسانه ملی برمخاطبان انجام شده است.پژوهش حاضردرپی پاسخگویی به این پرسش بوده است که اینفلوئنسرها درحوزه فرهنگ وادب چگونه میتوانند با بهره گیری ازظرفیت صدا وسیما ونیزرسانه اینستاگرام بربینندگان تاثیرگذاشته وسبب ترویج فرهنگ کتابخوانی ومتعاقبا رونق صنعت نشرشوند.هدف ازانجام این پژوهش،شناسایی مولفه های اثرگذاروارائه الگویی دربازاریابی صنعت نشرکتاب توسط اینفلوئنسرها میباشد.روش این پژوهش از حیث هدف توسعهای-کاربردی ورویکرد مطالعاتی آن کیفی است.نمونه آماری ازدوگروه شامل گروه اول 66نفرازبینندگان برنامه های کتاب بازوچراغ مطالعه که نظرات خود را نسبت به مطالعه عناوین معرفی شده درقالب استفاده ازکتب فیزیکی، کتب دیجیتال ،پادکست ها وکتابخوانهای صوتی دربستراینستاگرام ثبت نمودهاند وگروه دوم نخبگان شامل 14 نفرازاساتید حوزه رسانه ومدیران ارشد وزارت فرهنگ ونیزمدیران بازاریابی میباشد.به منظورگرداوری داده ها ازرویکرد نتنوگرافی ونیزبهره گیری ازجدول"احساسی پلاچیک"برای شناسایی وانجام مصاحبه با مخاطبین واز روش تحقیق کیفی نظریه داده بنیاد جهت ارایه مدل بهره برده شده است.براساس نتایج به دست آمده،مهم ترین مقوله های اثرگذاربرترویج کتابخوانی ورونق صنعت نشر مستخرج ازاین پژوهش تغییررویکرد مدیریت والزامات ساختاری ازسنتی به دیجیتال،استفاده ازفن آوری درصنعت نشردیجیتال،مخاطب گرایی وشناخت انتظارات اهالی کتاب می باشند.یافته های این پژوهش بیانگرنقش پراهمیت ومعنی داراینفلوئنسرها برمخاطبان کتابخوان براساس مولفه اعتماد بوده وبابررسی سایرعوامل تاثیرگذاربه خلق یک مدل پارادایمی وراهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی ومتعاقبارونق صنعت نشردیجیتال با استفاده ازظرفیتهای صدا سیما انجام شده است.