1. نقش تلویزیون در پیشگیری از ارتکاب جرائم (مطالعه موردی شهر بندرعباس)

مجید سعادتی؛ وحید کمالی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1398

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.69663.1021

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه تلویزیون و راهکارهای تقویت نقش آفرینی آن در پیشگیری از وقوع جرم در شهر بندرعباس و برای پاسخ به این سوال انجام شده است که چگونه رسانه های جمعی می توانند در پیشگیری از وقوع جرائم در این شهر اثرگذار باشند.برای پاسخ به این سوال از روش دلفی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. تعداد 42 نفر از ...  بیشتر

2. حوزه مُجاز و بهینه تربیت اسلامی امت توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

حجت سلیم؛ ناصر باهنر؛ جواد طباخی ممقانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1399

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.200684.1404

چکیده
  حرکت در جهت رشد و تربیت انسان‌ها اصلی‌ترین ویژگی یک رسانه دینی است و کارکرد تأسیسی رسانه‌های سنتی دینی، ارشادی و هدایتی بوده است. پویایی هر نظام تربیتی در این است که بتواند خود را در قالب‌های جدید متناسب با شرایط روز تعریف کرده و بازتولید کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی حوزه‌ای است که رسانه ملی اولاً از دیدگاه تربیتی مجاز به ورود و فعالیت ...  بیشتر

3. تحلیل نشانه-معناشناختی مکان و فضا در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال خانه سبز)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش زاده؛ رامتین شهبازی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.237505.1553

چکیده
  امروزه بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مکان‌محور، تنها دارای یک لوکیشن اصلی هستند. در برخی از آثار موفق این گونۀ نمایشی، به‌نظر می‌رسد عدم تنوع و تغییر مکان (لوکیشن)، نه تنها مانعی برای روایت‌پردازی و زایش امکانات‌ معنایی مرتبط با مکان نشده، بلکه فرصت‌های تازه‌ای را نیز فراهم آورده است. هدف مقاله حاضر، واکاوی جلوه‌های استحالۀ ...  بیشتر

4. تفاوت‌های شکلی و معنایی در پوشش زنان مجری شبکه‌های سیما در تلویزیون و اینستاگرام

بهناز جلالی پور؛ عبدالله بیچرانلو؛ سیده راضیه یاسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.272130.1701

چکیده
  در میان شبکه‌های اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارتهای کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیت‌های حرفه‌ای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش ...  بیشتر

5. روش‌های اقناع مخاطب در سریال های تلوزیونی

امیدعلی مسعودی؛ فاطمه سیروس

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.273231.1706

چکیده
  هدف این پژوهش شناخت روش‌های اقناع مخاطب در سریال‌های تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. یافته‌های تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب می‌شود، جذابیت تصویری، ...  بیشتر

رسانه
6. راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در مراکز استانی(صداوسیمای محلی اصفهان)

شیرین تبریزی؛ فائزه تقی پور؛ سعید شریفی؛ حمید دوازده امامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.276691.1718

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در صداوسیما و در چارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه انجام گردید. بر مبنای تکنیک اشباع نظری از تعداد 13 نفر از صاحب‌نظران حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش ...  بیشتر

7. مصرف هنر در عصر شبکه‌های اجتماعی

امیررضا مافی شیراز؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.287833.1749

چکیده
  با ظهور رسانه‌های جدید، مصرف نه تنها در جهت تأمین‌ نیاز، استفاده و استعمال، بلکه به‌عنوان پدیده‌ای معرفت‌شناختی اهمیت یافت. در دوران معاصر و پس از ظهور رسانه‌ها و آشکارگی تفاوت طبقات و اطلاع از زیست دیگری، مصرف به‌عنوان پدیده‌ای نشانه‌شناختی در جهت تأمین نیاز هویتی-معرفتی افراد نقش ایفا کرد. در عصر شبکه‌های اجتماعی، این نقش‌آفرینی ...  بیشتر

تلویزیون
8. تأثیر مصرف برنامه‌ تلویزیونی در زنان و تاثیر آن بر ارزش‌های اجتماعی- فرهنگی ؛ مورد مطالعه زنان ساکن مهاباد

زهرا خضری؛ تهمینه شاوردی؛ عاصمه قاسمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.289980.1764

چکیده
  چکیدهامروزه بسیاری از جهت‌گیری‌های زنان در ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی تحت‌الشعاع نحوه مصرف و استفاده از رسانه تلویزیون داخلی و ماهواره خارجی قرار دارد و این پژوهش با هدف تاثیر مصرف برنامه‌ تلویزیونی و تاثیر آن بر ارزش‌های فرهنگی– اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) شهرستان مهاباد انجام گرفت. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد ...  بیشتر

رسانه
9. پدیدارشناسی مکان در سینمای داریوش مهرجویی. مطالعه موردی: «خانه» در فیلمهای اجاره نشینها و مهمان مامان

پرنا کاظمیان؛ محمدرضا پاکدل فرد؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ فردوس حاجیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.239440.1560

چکیده
  بررسی معیارهای کیفی خانه به عنوان مکانی که در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها تاثیرگذار است، یکی از مهمترین رویکردها در مطالعات انسان‌شناسی است که از رهگذر پدیدارشناسی میسر است. اگرچه پدیدارشناسی ریشه در مباحث فلسفی دارد اما حوزه نفوذ آن شامل مباحث معماری و شهرسازی هم می‌‌شود که یکی از تأثیرات آن باز شدن باب مباحثی در پدیدارشناسی مکان ...  بیشتر

رسانه
10. سیاست گذاری رسانه های نوین در ایران :(مطالعه موردی سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی)

حمید محمدی؛ اکبر نصراللهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.288428.1752

چکیده
  این مقاله به موضوع سیاست گذاری رسانه های نوین در ایران می‌پردازد. امروزه هرگونه سیاست‌گذاری رسانه‌ای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینه‌های ارتباطات از جمله فناوری‌های نوین ارتباطی است. هدف تحقیق شناسایی نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای سیاست‌گذاری رسانه‌های نوین در ایران با محوریت سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی است. در این ...  بیشتر