1. تحلیل نشانه-معناشناختی مکان و فضا در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال خانه سبز)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش زاده؛ رامتین شهبازی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.237505.1553

چکیده
  امروزه بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مکان‌محور، تنها دارای یک لوکیشن اصلی هستند. در برخی از آثار موفق این گونۀ نمایشی، به‌نظر می‌رسد عدم تنوع و تغییر مکان (لوکیشن)، نه تنها مانعی برای روایت‌پردازی و زایش امکانات‌ معنایی مرتبط با مکان نشده، بلکه فرصت‌های تازه‌ای را نیز فراهم آورده است. هدف مقاله حاضر، واکاوی جلوه‌های استحالۀ ...  بیشتر

2. ظرفیت‌ها و چالش‌های الگوی سینمای ملی-ژانری

وحیداله موسوی؛ روناک رنجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.290086.1766

چکیده
  سینمای ملی، متمایز از سینمای جریان اصلی یا صرفاً مترادف با سینمای هنری نیست. فیلم‌های توده‌پسند نیز بیانگر منش-های ملی‌ و حاکی از رابطه درهم‌تنیده نظام ژانری‌ و سینمای ملی‌اند. درعین‌حال، ژانرها و سینمای ملی با چالش‌های متعددی ازحیث تعاریف، مرزبندی‌ها و کارکردهای گوناگون مواجهند. ژانرها به‌مثابه پاره‌گفتارهای سینمای ملی، ...  بیشتر

3. مطالعه‌ی ظرفیت‌های طنز عبید زاکانی در رادیو

علی فرزین فرد؛ محمد اخگری؛ مجید شریف خدایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.301268.1819

چکیده
  عبید زاکانی از بزرگترین طنزپردازان و منتقدان اجتماعی تاریخ ادبیات فارسی است و آثار او گنجینه‌ی عظیمی از شگردها، شیوه‌ها و نکات آموختنی است. رسانه‌ی رادیو به عنوانی رسانه‌ای فراگیر و پر اهمیت که بخش مهمی از تاریخچه‌ی آن را متون و نمایش‌های طنز تشکیل می‌دهد باید از این ظرفیت عظیم بهره‌برداری کند. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی استفاده ...  بیشتر

4. تفاوت‌های شکلی و معنایی در پوشش زنان مجری شبکه‌های سیما در تلویزیون و اینستاگرام

بهناز جلالی پور؛ عبدالله بیچرانلو؛ سیده راضیه یاسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.272130.1701

چکیده
  در میان شبکه‌های اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارتهای کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیت‌های حرفه‌ای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش ...  بیشتر

5. روش‌های اقناع مخاطب در سریال های تلوزیونی

امیدعلی مسعودی؛ فاطمه سیروس

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.273231.1706

چکیده
  هدف این پژوهش شناخت روش‌های اقناع مخاطب در سریال‌های تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. یافته‌های تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب می‌شود، جذابیت تصویری، ...  بیشتر

6. تحلیل گفتمان ویژه برنامه‌های شصتمین سالگرد کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی

امین فرخی حقیقت؛ امین طیب طاهر؛ محمدعلی هرمزی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.287281.1745

چکیده
  پژوهش حاضر در پی بررسی و کشف گفتمان یا گفتمان‌های شکل‌گرفته پیرامون کودتای 28مرداد در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در گزارش‌های «ویژه شصتمین سالگرد کودتای 28مرداد» است. به همین منظور از نظریه‌های گفتمان و دیپلماسی رسانه‌ای استفاده‌شده است. روش بکار گرفته‌شده در پژوهش حاضر تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمان‌کاوی ون‌دایک ...  بیشتر

7. سیاست گذاری رسانه های نوین در ایران :(مطالعه موردی سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی)

حمید محمدی؛ اکبر نصراللهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.288428.1752

چکیده
  این مقاله به موضوع سیاست گذاری رسانه های نوین در ایران می‌پردازد. امروزه هرگونه سیاست‌گذاری رسانه‌ای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینه‌های ارتباطات از جمله فناوری‌های نوین ارتباطی است. هدف تحقیق شناسایی نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای سیاست‌گذاری رسانه‌های نوین در ایران با محوریت سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی است. در این ...  بیشتر

8. در میانه اسکروتن و لوپس؛ تمهیدی برای رویکردی نشانه‌شناسانه در عکاسی

محدثه مرجانی؛ اصغر فهیمی فر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.291623.1774

چکیده
  راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقشی مؤثر در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی داشته است. وی علاوه بر حوزه‌های نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخه‌های هنری نیز ورود پیدا کرده است. یکی از مهمترین این مباحث، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی است. اثر یادشده واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. یکی از مهمترین آن‌ها از آن مک‌آیور لوپس است. این ...  بیشتر

9. شیوه راه اندازی و تداوم پویش های اجتماعی در رادیو با استفاده از ظرفیت فضای مجازی(مطالعه موردی پاندمی کرونا)

فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.296350.1798

چکیده
  نیاز به اطلاع‌رسانی، آموزش و بسیج مردم در جهت مقابله با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی از ضروریات جوامع امروز است که انتظار می‌رود رسانه‌ها پاسخگوی آن باشند. در عصر کنونی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد هم‌افزایی رسانه‌ها با یکدیگر هستیم و این امر در شرایط بحران می‌تواند فرصت خوبی برای رسانه‌ای همچون رادیو باشد که با استفاده ...  بیشتر

10. تحلیل و بررسی زمان سینمایی از دیدگاه نظریه دریافت

احمدرضا معتمدی؛ حورا معتمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.267156.1694

چکیده
  ظرفیت‌های خاص عنصر زمان ، چونان علمی و هنری بودن آن ، که می‌توان در دراماتیک‌سازی پدیده‌ها مورد نظر قرار گیرد، ویژگی منحصربفردی به آن در مقوله سینما بخشیده و خوانش ‌های متفاوتی را دامن زده است، خوانش‌هایی که منجر به دریافت‌های متنوع می‌شود و قابلیت‌های نمایشی آن را هر چه بیشتر آشکار می‌سازد. یک خوانش متفاوت را از دریچه‌ی نظریه ...  بیشتر

11. پیش‌ساختارهای فلسفی منازعه مونتاژ ـ میزانسن و رهیافت‌های پارادایم کلاسیک

احمدرضا معتمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.183002.1284

چکیده
  پیش‌ساختارهای فلسفی منازعه مونتاژ ـ میزانسن و رهیافت‌های پارادایم کلاسیک چکیده نظریه «مونتاژ» در فیلم، برساخته‌ی شکل‌گرایی است و نظریه «میزانسن» برخاسته از نگره مولف و دیدگاه واقع‌گرایی. به نظر می‌رسد که پیش ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشه‌ای عمیق ...  بیشتر