مطالعۀ ظرفیت‌های رسانۀ شنیداری پادکست برای آموزش زبان فارسی در رادیوهای برون‌مرزی صداوسیما (مطالعۀ موردی: برنامه‌های آموزش زبان در رادیوهای دویچه وله و پارس تودی)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما

چکیده

تحقیق پیش‌رو با هدف تبیین ظرفیت پادکست به‌منظور رسانه­ای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکست­های آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودی­های اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست به‌عنوان رسانۀ شنیداری فرصتِ تمرین، یادگیری و تقویت درک شنیداری را برای آموزش زبان فراهم می‌کند. این پژوهش با روش کتابخانه­ای و تحلیل محتوای کیفی انجام شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل پادکست‌های آموزش زبان در پارس ‌تودی و دویچه وله است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که پادکست به سبب روزآمد بودن، جذابیت، اصالت داشتن و تعاملی بودن، فرصت‌های فراوانی را برای آموزش زبان فراهم کرده‌ است. ویژگی تعاملی بودن نه‌تنها برای درک شنیداری، بلکه برای ارتقای نحوۀ مکالمه و تلفظ صحیح واژگان نیز اهمیت دارد؛ چراکه شنونده را به گوینده تبدیل می­کند. پادکست­های آموزشی زبان فارسی در عصر حاضر رسانه­ای برای گسترش و آموزش زبان فارسی به شمارند که باید به­صورت روزانه یا هفتگی تولید شوند. ازنظر موضوعی نیز مطلوب آن است که متنوع، متناسب با سطوح مختلف زبانی، قابل انطباق با آزمون‌های استاندارد و دارای تمرین، آزمون و واژه‌نامه باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Podcast Capabilities for Teaching Persian Language in IRIB World Service A Case Study on Teaching Language Programs by DW and Pars Today

نویسنده [English]

  • mohammad akhgari
Assistant Professor at Radio and Television Faculty, IRIB University
چکیده [English]

This research aims to explain the capacity of podcasts as a new media in teaching Persian language and to provide a model for producing and distributing educational podcasts on the radio, as well as identifying the pros and cons of Persian language teaching podcasts. According to Krashen's "Input" hypothesis, hearing is one of the main inputs to language learning; and podcast, as a hearing media provides an opportunity to practice, learn, and enhance and improve listening skills. The research has been done with content analysis in Library and qualitative method; the statistical population of the study also includes Persian language teaching podcasts in Pars-Today and Deutsche Welle. Research results show that podcast has provided many opportunities for language teaching because it is up-to-date, attractive, original and interactive. Interactivity is important for both auditory (listening) comprehension and the development of vocabulary and the correct pronunciation of words; because it turns the listener into the speaker. Today, Persian language educational podcasts are a type of media in the improvement and teaching of Persian language that must be produced daily or weekly. Thematically, it is more desirable that these podcasts be varied, appropriate and compatible to different language levels and with standard tests, and also have practice, test, and glossary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Radio
  • Podcast
  • Persian language
  • IRIB
اخگری، محمد (1397). رادیو در عصر دوم، تهران: دانشگاه صداوسیما.
تاج الدین، سیدضیاء و محبوبه عرب سرخی (1391). «بررسی تأثیر آموزش از طریق رایانه در مقایسه با روش سنتی بر میزان یادگیری زبان‌آموزان غیر فارسی زبان»، پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، شماره 1: 122 -102.
 عاملی، سعیدرضا (1388). شبکه‌های علمی مجازی، تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی، تهران: جامعه‌شناسان.
میردهقان مهین‌ناز و اعظم جورقانی (1391). «تهیۀ مطالب آموزشی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بر مبنای رویکرد تلفیقی رایانه ـ مبنا و کلاس ـ مبنا در آموزش هم‌زمان مهارت­های زبان»، پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، شماره 1: 24 – 1.
همراز، ویدا، فرح غنی‌زاده سیدلر (1393). «ضرورت‌ها و کارکردهای رادیو آموزشی در ایران»، رسانه و فرهنگ، شماره 1: 139-107.
 
 Beck, M.B. (2014). "The future of social media is mobile tribes", Available from http://readwrite.com/2014/04/18/social-media-future-mobiletribes
 Brown, Henry D. (2002). Principles of Language Learning and Teaching. 4th ed. New York: Longman
Buttaroni,Susanna (1997). Fremdsprachenwachstum,sprachenpsychologischer Hintergrund und didaktische Anleitungen, München: Hueber.
Clift Marc (1979). The Use of the Media in English Language Teaching, London: The British Council Printing and Publishing Department.
Deutsche Welle (2019). Learn German, Available from: https://www.dw.com/fa-ir
 Dorok, Sebastian J. (2008). "Haus aufgaben-Podcast im Englischunterricht" Praxis Fremdsprachenunterricht, 5, 1, 31–36.
Flowerdew, J. and Miller, L. (2005). Second Language Listening: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Helberg Gerhard (2001). Deutsch als Fremdsprache, part2. Berlin: Walter de Grunter.
Horn, Dennis und Fiene, Daniel (2007). Das Podcast-Buch, München: franzis verlag.
Hooffacker, Gabriele (2010). Online-Journalismus. Schreiben und Konzipieren für das Internet. Ein Handbuch für Ausbildung und Praxis. 3. vollständig aktualisierte Auflage, Berlin: Econ.
Howse, Hugh (1979). BBC English by Radio and Television, London: The British Council Printing and Publishing Department,
 Hsieh HF, Shannon SE. (2005). "Three approaches to qualitative content analysis". Qual Health Res 15(9): 1277-88
Pars today (2007). Farsi für intressanten, Available from:https://parstoday.com/de /radio/ program -- farsi(persisch)_für_interessenten
 Karpati, A. (2009). "Web 2 technologies for net native language learners: a “social CALL", ReCALL, 21 (2): 139-156.
Kirsch, Michael (2008). "Sprachenlernen mit dem Fernsehen, Television", Internationales Zentralinstitut für das Jugend- und Bildungsfernsehen (IZI) beim Bayerischen Rundfunk, München, 21/2008/2, S. 44-47
 Krashen, s. (1996). "The case for Narrow listening", system, Vol 24. No 1. Pp. 97-100
 Lightbown, P. M. Spada, N. & White, L. (Eds.) (1993). "The role of instruction in second language acquisition", [Thematic issue] Studies in Second Language Acquisition, 15(2).
McBride, K. (2009) ‘Social networking sites in foreign language classes: Opportunities for re-creation’, in Lomicka, L. and Lord, G. (eds.), The next generation: Social networking and online collaboration in foreign language learning. San Marcos, TX: CALICO: 35–58.
 Peuschel, Kristina (2007)." Kommunikation und Teilhabe: Wie Deutschlernende in Radio- und Podcast-Projekten zu medial präsenten Sprachnutzenden werden",Deutsch als Zweitsprache,  33–41.
 Rüschoff, Bernd, Wolff, Dieter(1999). Fremdsprachenlernen in der Wissensgesellschaft: zum Einsatz der Neuen Technologien in Schule und Unterricht. München: Hueber.
 Schatz, Heide (2006). Fertigkeit Sprechen. München: Langenscheidt
Staci- Anne Ali (2012). Dissertation title: The Impact of Media in Education: The Influence of Media in English Language Teachers’ Identity and its Implications for Language Education in Japan, the university of Birmingam, Centre for English Language Studies