نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه،گروه مدیریت رسانه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) ،اصفهان،ایران. ( نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) ،اصفهان،ایران

4 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) ،اصفهان،ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به روش نظریه زمینه‌ای به دنبال تدوین مدل مدیریت توجه در رسانۀ ملی است. روش پژوهش کیفی ـ استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس ـ کوربین استفاده‌ شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه­ساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه‌وتحلیل شد. مشارکت‌کنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونه‌گیری نظری تا 15 نفر به سطح اشباع داده‌ها رسید. نتایج با 21 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (انباشت اطلاعات، ویژگی‌های مخاطب، سیاست رقابتی، سیاست تولیدکننده، اقتضائات محیطی) پدیده محوری (مدیریت توجه)، شرایط زمینه‌ساز (رصد فرهنگی، سازمان خبره چابک، اخلاق حرفه‌ای)، شرایط مداخله‌گر (جذابیت محتوایی، رقابت‌پذیری، مدیریت سرمایه، مداخله سیاسی) راهبردها (آفرینش دیداری و شنیداری، تولید ناب، تمرکز بر مخاطب، توسعه سرمایه اجتماعی و فرهنگی، گفتمان­سازی) و پیامدها (مدیریت مخاطب، تغییر عملکرد، شیوایی پیام) قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Recognition of Attention Management in IRI TV

نویسندگان [English]

  • Shokouh Soltani 1
  • Akbar Etebarian 2
  • Saeid Sharifi 3
  • Ali Rashidpoor 4

1 PhD Student in Media Management, Department of Media Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan),Isfahan,Iran.

2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan(khorasgan), Isfahan, Iran. (Corresponding Author)

3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan(khorasgan), Isfahan, Iran.

4 Associate Professor, Department of Mnagement, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan(khorasgan), Isfahan, Iran..

چکیده [English]

This research has been carried out to develop a model of attention management in IRI TV to recognize the attention management in the Islamic Republic of Iran’s TV based on grounded theory. The research method is qualitative-inductive and the method of Strauss-Corbin's grounded theory has been used. The data collection tool was a semi-structured interview that was analyzed by three methods of open-coding, axial coding, and selective coding. Participants were experts who were qualified to enter the interview, which reached a maximum saturation level of 15 people through theoretical sampling. The results were categorized into 21 general categories within a paradigmatic model including causal conditions which are as follows: information accumulation, audience characteristics, competitive policy, producer policy, environmental requirements. Pivotal phenomenon: (attention management). Predisposing conditions:   observation, agile expert organization, professional ethics. Mediating conditions: content attractiveness, competitiveness, capital management, political intervention. Strategies: visual and auditory creation, ingenious production, audience focus, social and cultural capital development, discourse composition. And outcomes: audience management, performance change, understanding messages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • IRIB
  • Attention Management
  • Audience Attention
  • Grounded theory
فرهنگی علی‌اکبر، قراگوزلو علیرضا و صلواتیان سیاوش (1389). «توجه»، حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه» ، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، شماره 63 : 114-91.
حکیم آرا  محمدعلی، محمدحسین ساعی و امیرحسین ناطقی (1399). «چالش‌های نظری در گذار از رسانه‌های سنتی به رسانه‌های نوین؛ ترندسازی توئیتری در برابر برجسته‌سازی تلویزیونی»، فصلنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری، شماره 2:  34-7.
 
Apostolou, D. Karapiperis, S., & Stojanovic, N. (2008). On Managing Users’ Attention in Knowledge-Intensive Organizations. In New Directions in Intelligent Interactive Multimedia (pp. 239-248). Springer, Berlin, Heidelberg.‏
Bowen, G. A. (2008). Naturalistic inquiry and the saturation concept: A research note. Qualitative Research, 8(1), 137-152.
Bowen, G. A. (2009). Supporting a grounded theory with an audit trail: An illustration. International Journal of Social Research Methodology, 12, 305-316.
Chabris, C. F., & Simons, D. J. (2010). The invisible gorilla: and other ways our intuitions deceive us. New York City, NY: Crown Publishers.
Charmaz, K. (2012). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. London: Sage.
Chavajay, P., & Rogoff, B. (1999). Cultural variation in management of attention by children and their caregivers. Developmental Psychology35(4), 1079.‏
Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3.
Crawford, Matthew B. (2015). Introduction, Attention as a Cultural Problem. The World beyond Your Head: On Becoming an Individual in an Age of Distraction (1st ed.). Farrar, Straus and Giroux
Cutcliffe, J. (2000). Methodological issues in grounded theory. Journal of Advanced Nursing. 31(6) p. 1476-84.
Davenport T.H. and Beck J.C.2001. The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business. Harvard Business School Press, Cambridge, MA.
Davis, R., & Buchanan, B. G. (1984). Meta-level knowledge. In B. G. Buchanan & E. H. Shortliffe (Eds.), Rule-based Expert Systems: The MYCIN Experiments of the Stanford Heuristic Programming Project. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
DÖNMEZ, O., & AKBULUT, Y. (2020). Timing and relevance of secondary tasks impact multitasking performance. Computers & Education, 104078.
Erman, L. D., Hayes-Roth, F., Lesser, V. R., & Reddy, D. R. (1980). The Hearsay-II speechunderstanding system: Integrating knowledge to resolve uncertainty. ACM Computing Surveys,12.
Franck, G. (2019). The economy of attention. Journal of sociology55(1), 8-19.
Franganillo, J. (2009). La carrera por la atención. Uno, 9.‏
Gibbert, M., & Ruigrok, W. (2010). The what and how of case study rigor: Three strategies based on published work. Organizational Research Methods, 13(4), 710-737.
Greenberg, A. S. (2012). The role of visual attention in internet advertising: Eleven questions and a score of answers. Journal of Advertising Research52(4), 400-404.‏
Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18(1), 59-82.
Hassoun, D. (2019). Logics of Attention: Watching and Not-Watching Film and Television in Everyday Life.
Heath, R. G., Nairn, A. C., & Bottomley, P. A. (2009). How Emotive is Creativity: Attention Levels and TV Advertising. Journal of Advertising Research49(4), 450-463.‏
Hendricks, V. F., & Vestergaard, M. (2018). Reality Lost: Markets of Attention, Misinformation and Manipulation. Springer.‏
Johnson, A., & Proctor, R. W. (2004). Attention: Theory and practice. Sage.‏
Kastner, S., & Ungerleider, L. G. (2000). Mechanisms of Visual Attention in the Human Cortex. Annual Review of Neuroscience, 23, 315-341.
Kim, L. (2015). Multitasking is killing your brain. Pobrano z: http://www. inc. com/larry-kim/why-multi-tasking-is-killing-your-brain. html (1.01. 2017).
Levitin, D. J. (2015). Why It’s So Hard To Pay Attention, Explained By Science. Fastcompany. com.
Mack, A., & Rock, I. (1998). Inattentional Blindness. Cambridge, MA: MIT Press.
Mello, J., & Flint, D. J. (2009). A refined view of grounded theory and its application to logistics research. Journal of Business Logistics, 30(1), 107-125.
Nelson-Field, K. (2020). The Attention Economy Is Coming (Fast). In The Attention Economy and How Media Works (pp. 71-87). Palgrave Macmillan, Singapore.‏
Reynolds, L., Smith, M., Birnholtz, J., & Hancock, J. (2013). Butler lies from both sides: actions and perceptions of unavailability management in texting. In Proc. ACM CSCW, 769-778.
Rui, H., & Whinston, A. (2012). Information or attention? An empirical study of user contribution on Twitter. Information Systems and e-Business management10(3), 309-324.
Shirazi, A., Henze, N., Dingler, T., Pielot, M., Weber, D., & Schmidt, A. (2014). Large-scale assessment of mobile notifications. In Proc. ACM CHI, 3055-3064.
Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. Handbook of qualitative research17, 273-85.
Vertegaal, R., Shell, J. S., Chen, D., & Mamuji, A. (2006). Designing for augmented attention: Towards a framework for attentive user interfaces. Computers in Human Behavior22(4), 771-789.‏
Watson, J. M., & Strayer, D. L. (2010). Supertaskers: Profiles in extraordinary multitasking ability. Psychonomic bulletin & review17(4), 479-485.