نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 مدیر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه صداوسیما

2 علامه طباطبایی

چکیده

چکیده :

چینش جدول پخش ( انتخاب و زمان بندی پخش برنامه) ، خروجی اصلی سیاستگذاری تلویزیون می باشد که نقش مهمی در ایجاد هویت و تقویت برند دارد؛ اما در تطور تاریخی تلویزیون و عبور از انحصار (کمیابی) به رقابت (دسترسی) و نهایتا تکثر (فراوانی) یا پساشبکه، جایگاه جدول پخش مورد تهدید واقع شد. در واقع تکثر کانون های تولید محتوا به همراه پیشرفت های تکنولوژی دوران دیجیتال که آسانی و راحتی دیده شدن محتوا را در زمان، مکان و دستگاه مطلوب مخاطب به ارمغان می آوردند، جایگاه جدول پخش ، بیش از پیش مورد تهدید واقع شد.

این تحقیق کیفی با رویکرد تاریخی و روش تحلیل اسنادی همچنین با بهره گیری از آمار سنجش مخاطبین و مصاحبه عمیق با 7 کارشناس طراحی جدول پخش در تلویزیون ایران ، ضمن مرور تاریخی جایگاه جدول پخش در تلویزیون، تحولات و دگرگونی های در جدول پخش را مورد بررسی قرار می دهد، این بررسی مرتبط با این سوالِ وسیع تر صورت می گیرد که تلویزیون در عصر پسا شبکه چگونه در حال رشد کردن و توسعه است؟ یافته های این تحقیق نشان می دهد که برخلاف ادعاهایی که معتقدند طراحی جدول پخش امری منسوخ شده و بی حاصل در دوران تکثر است، طراحی جدول پخش را کماکان مهم و محوری در صنعت تلویزیون دانسته که به صورت فعالانه و هنرمندانه به تغییرات مخاطب و محیطی پاسخ داده ، ابزارهای خود را اصلاح می نماید و ابزارهایی جدید برای خود فراهم آورده و توسعه می دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Scheduling in TV, from linear TV to online TV

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hesampour 1
  • Hossain Afkhami 2

1 Director of Scientific Cooperations and International Affairs IRIB University

2 communication faculty

چکیده [English]

Scheduling (programs selection and timing) is the main output of television policy, which plays an important role in creating identity and strengthening the TV brand; but in the historical evolution of television and the transition from monopoly (scarcity) to competition (availability) and eventually proliferation (plenty) or post-networking, the scheduling as the main pillar of TV has fundamentally been threatened. In fact, the proliferation of content production hubs, along with advances in digital technologies that made it easy and convenient to view content at the desired time, place, and device, made the position of the scheduling even more threatened.

This qualitative research with historical approach and documentary analysis method, also using audience measurement statistics and in-depth interviews with 7 broadcast schedule managers in IRIBTV, while reviewing the position of the schedule on television, examines the developments and changes in the scheduling historically. This study addresses the broader question of how television is growing and developing in the post-network era. The findings of this study show that contrary to the claims that the art of scheduling is obsolete and fruitless in the era of pluralism, scheduling is still important and pivotal in the TV industry that actively and artistically responds to the audience and environmental changes. Data modifies its tools and provides and develops new tools for itself.

کلیدواژه‌ها [English]

  • scheduling
  • linear TV
  • non-linear TV
  • Online-TV
  • IRIBTV