نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون، گروه ژورنالیسم و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

2 استادیار، گروه ژورنالیسم و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

3 دکترای زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22085/javm.2022.336076.1917

چکیده

در پژوهش حاضر مهم‌ترین کارزار انتخاباتی در ایران؛ یعنی مناظره‌های ریاست‌جمهوری که یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است، از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. از این رو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب شدند؛ آقایان رئیسی به‌عنوان نماینده گفتمان انقلابی یا همان اصول‌گرایی و همتی به‌عنوان نماینده گفتمان اصلاح‌طلبی و سازندگی. برای بررسی گفتمان مناظره‌کنندگان از روش تحلیل گفتمان انتقادی ون دایک استفاده شده است و جامعه مورد مطالعه نیز مناظره اول تلویزیونی با موضوع اقتصادی بوده است. از بین سه مناظره این مناظره به دلیل اهمیت شرایط اقتصادی در کشور انتخاب شد. این مناظره در سه سطح سَبک، معنا و استدلال بررسی شد و در نهایت گزاره اساسی متن مناظره استخراج شده است. تحلیل داده ها نشان می دهد اصلی ترین گزاره های رئیسی در مناظره اقتصادی شامل «حمایت از تولید ملی»، «مبارزه با فساد»، «دولت عملگرا برای احیای شرایط اقتصادی» و «انتقاد به عملکرد دولت حسن روحانی» و اصلیترین گزاره های همتی شامل «مهندسی انتخابات»، «پوششی بودن سایر کاندیدها» و «تأثیرات تحریم ها و عدم عضویت در کنوانسیون FATF بر اقتصاد» بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Discourse Analysis of the Economic Debate of Two Candidates: Raisi and Hemmati in the Thirteenth Presidential Period

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Rahro 1
  • Peyman Jebelli 2
  • Fatemeh Azimfard 3

1 M.A. Student in Radio and Television Journalism, Department of Journalism and News, Communication and Media Faculty, IRIB University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Journalism and News, Communication and Media Faculty, IRIB University,Tehran, Iran

3 Ph.D. in General Linguistics, Allame Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In this study, the most important election campaign in Iran, which is the presidential election debates, the most important and most popular program of presidential election, have studied from the perspective of critical discourse analysis. For this purpose, representatives of the two dominant discourses in the debates of the 13th presidential election were selected, Mr. Raisi was selected as the representative of the revolutionary discourse or the same as fundamentalism and Hemmati, representative of the reformist and constructive discourse. To examine the discourse of the debaters, the method of critical discourse analysis Van Dijk has been used, and the first debate on economics has been selected. From Three debates, this debate was chosen because of the importance of the economic situation in the country. This debate has been inspected at three levels, The Semantic level, Style and Argument level, and finally the basic proposition of the debate was extracted. Data analysis shows that the main keynote of Raisi’s speeches in the economic debate have been "supporting national production", "fighting corruption", "pragmatic government to revive economic conditions" and "criticizing the performance of Hassan Rouhani's government" and Hemmati's main statements include "Electoral engineering," "other candidates being covered," and "the effects of sanctions and non-membership of the FATF Convention on the economy."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discourse Analysis
  • 13th Presidential Election
  • TV Debates
  • Van Dijk'؛ s Critical Discourse Analysis
  • Raisi
  • Hemmati