مقایسه وضعیت موجود و مطلوب تبلیغات ضددخانیات در سیمای جمهوری اسلامی ایران (از نظر کارشناسان ارتباطات و شورای سلامت سازمان صداوسیما در سال 1390)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

مدیرگروه رادیو دانشگاه صدا وسیما

چکیده

امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‏دهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راه‏های پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر می‏رسد. یکی از راه‏های پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیان‌بار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه‏ عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامه‏ها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخش‏شده در این زمینه، می‏پردازد. نتایج حاصل از این مصاحبه‏ها، لزوم توجّه ویژه برنامه‏سازان و تهیه‌کنندگان به تولید برنامه‏ها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاه‏ها به‌ خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان می‏دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study on necessity of establishing an educational radio channel in Iran

نویسندگان [English]

  • farah ghanizadeh
  • vida hamraz
دانشکاه صدا وسیما
چکیده [English]

Use of radio as an instrument to teach to different social group has a long history in many countries of the world, but according to researches conducted in Iran, the educational capacities of radio have not been seriously applied not in formal education nor in informal one. Considering the social, economic and cultural situations of  Iran, the main purpose of this research is to explain the necessity of establishment of an educational radio channel in Iran and to design optimal patterns of programming in above mentioned radio channel. The theoretical framework of the research is based on Lasswell and Daniel Lerner’s theories.
By the qualitative research method, the data gathered by the documentary study and semi- structured interview with 8 experts.
The findings show in a country like Iran with a wide geographical territory, great number of rural communities, various cultures and problems such as lack of access to educational services and facilities, establishment of an educational radio channel becomes an urgent need. Considering the easy accessibility and widespread coverage of radio, this media can play an efficient role as an educational instrument in efficiency of formal education and can also improve awareness level of people, facilitate and expedite the development process, deploy the educational justice and properly meet the training needs of various social strata by informal education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Radio
  • educational radio channel
  • Educational program
  • radio programming