مقایسه وضعیت موجود و مطلوب تبلیغات ضددخانیات در سیمای جمهوری اسلامی ایران (از نظر کارشناسان ارتباطات و شورای سلامت سازمان صداوسیما در سال 1390

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیمای تهران

چکیده

امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‏دهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راه‏های پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر می‏رسد. یکی از راه‏های پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیان‌بار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه‏ عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامه‏ها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخش‏شده در این زمینه، می‏پردازد. نتایج حاصل از این مصاحبه‏ها، لزوم توجّه ویژه برنامه‏سازان و تهیه‌کنندگان به تولید برنامه‏ها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاه‏ها به‌ خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان می‏دهد.

کلیدواژه‌ها