پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانوادهها (بررسی مقایسهای؛ شهرستانهای زنجان و خدابنده) صورت گرفته است.
روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن تمام خانوادههای شهرستان زنجان و خدابنده میباشد که جمعاً شامل 99477 خانوار میباشند، که از این آمار تعداد 89928 خانوار متعلق به شهرستان زنجان و 9549 خانوار متعلق به شهرستان خدابنده میباشد. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی ساده بوده و روش تعیین حجم نمونه کوکران با حجم نمونه 350 خانوار انتخاب شده است. (175 خانواده شهرستان زنجان و 175 خانواده شهرستان خدابنده)
دادهها به وسیله پرسشهای محقق ساخته در قالب طیف لیکرت طراحی شد و روایی آنها به صورت محتوای صوری، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (882/0)، مورد بررسی و با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل عامل و رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج بدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عامل، رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و میزان تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانوادههای شهرستان زنجان و خدابنده سنجی(شاخصهای سرمایه اجتماعی) با متغیر مستقل (تلویزیون) دارای رابطه معنیداری بودند.
شکربیگی, عالیه, بیات, لیدا. (1389). مطالعه جامعه شناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسهای خانوادههای شهرستانهای زنجان و خدابنده). فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری, 6(12), 58-94.
MLA
عالیه شکربیگی; لیدا بیات. "مطالعه جامعه شناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسهای خانوادههای شهرستانهای زنجان و خدابنده)". فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری, 6, 12, 1389, 58-94.
HARVARD
شکربیگی, عالیه, بیات, لیدا. (1389). 'مطالعه جامعه شناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسهای خانوادههای شهرستانهای زنجان و خدابنده)', فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری, 6(12), pp. 58-94.
VANCOUVER
شکربیگی, عالیه, بیات, لیدا. مطالعه جامعه شناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسهای خانوادههای شهرستانهای زنجان و خدابنده). فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری, 1389; 6(12): 58-94.