روانشناسی رسانه؛ با تأکید بر تلویزیون، کودک و نوجوان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

شاید بهترین نقطه شروع برای معرفی کتاب روان‌شناسی رسانه؛ معرفی شاخه‌ی به نسبت نوین روان‌شناسی رسانه باشد. در وهله نخست، این پرسش به‌جایی است که زمینه‌ساز پیدایش یک رشته نوین دانشگاهی چیست؟ بی‌شک تداوم مطالعات منظم و تربیت دانشجو برای: 1) پاسخ به پرسش‌های برخاسته از مشکلات یا تسهیلاتی که ممکن است تحولات نوین (مانند ورود تمام عیار رسانه‌ها به زندگی مردم) پدید آورده باشند (حوزه کاربردی) و 2)، ضرورت مطالعه و پژوهش پیرامون نظریه‌پردازی یا نقد نظریه‌هایی است که پیش از این برای تبیین روابط متغیرهایی  مطرح شده بودند که در دامنه حوزه موضوعی رشته نوین قرار دارند (حوزه نظری). 
روان‌شناسی  رسانه[1]، در 1985 به عنوان شاخه 46ام روان‌شناسی در انجمن روان‌شناسی  امریکا[2] در راستای این دو هدف تشکیل و به‌رسمیت شناخته شده است. این شاخه از روان‌شناسی، چنان‌چه از نام آن پیداست، نظام میان رشته‌ای[3] نوینی قلمداد می‌شود که بیشترین همپوشی‌ها را از یکسو با روان‌شناسی  و از سوی دیگر با حوزه مباحث ارتباط جمعی و بویژه رسانه‌ها دارد. پنهان کردنی نیست که از میان رسانه‌های سنتی، تلویزیون و سینما، و از میان رسانه‌ها نوین، اینترنت با تمام تجهیزات آن، همراه با بازی‌های رایانه‌ای بیشترین سهم توجه و پژوهش را در این زمیـنه به خود جلب کرده‌اند. البته, مطالعه و پژوهش پیرامون روزنامه, مجله و رادیو نیز فراموش نشده‌اند.



[1] Media Psychology


[2] American  Psychological Association


[3] Interdisciplinary