اینجِنفلت-نیِلسن، سایمون؛ هایدی اسمیت، یوناس؛ پراژیس توسکا، سوزانا (1396). برای درک گیمهای ویدئویی: مقدمهای ضروری. ترجمه سید مهدی دبستانی. تهران: مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک).
باکاک، رابرت (1381). مصرف. ترجمه صبری، خسرو. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
باومن، زیگمونت (1384). اشارتهای پسامدرنیته. ترجمه چاوشیان، حسن. تهران: انتشارات ققنوس.
بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی. ترجمه ایزدی، پیروز. تهران: نشر ثالث.
بودریار، ژان (1393). نظام اشیا. ترجمه ایزدی، پیروز. تهران: نشر ثالث.
رستمی، پرستو (1396). «نقد انتقادهای شباهت خانوادگی ویتگنشتاین به تعریفهای ارسطویی»، در منطقپژوهی، دوفصلنامة علمی-پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هشتم، شماره دوم، پاییز و زمستان، صص.96-69.
ریمون بودون (1384)، مطالعاتی در آثار جامعهشناسان کلاسیک، ج.2، ترجمه باقر پرهام، تهران: مرکز.
کالی، جاسمین (1395). از گیم تا فیلم: نقش گیم در دگرگونیهای شکلی سینمای امروز. ترجمه مقاتلو، شیوا. تهران: نشر بیدگل.
ونلون، ژوست (1388). فنّاوری رسانهای از منظری انتقادی. ترجمه علیقلیان، احمد. تهران: انتشارات همشهری.
Aarseth, Espen (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Aarseth, Espen (2004). Genre Trouble. Available on http://electronicbookreview.com/essay/genre-trouble/. Retrieved June 26, 201.
Aldred, Jessica (2014). “Characters”. in Mark J. P. Wolf and Bernard Perron. The Routledge Companion to Video Game Studies. New York and London: Routledge.
Atkins, Barry (2003). More than a Game: The Computer Game as Fictional Form. Manchester and New York: Manchester University Press.
Calleja, Gordon (2007). Digital Game Involvement: A Conceptual Model. Games and Culture, Volume 2, Issue Sage Publications.
Calleja, Gordon (2011). In-Game: From Immersion to Incorporation. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Castronova, Edward (2005). Synthetic Worlds: The Business and Culture of Online Games. Chicago: The University of Chicago Press.
Crawford, Chris (1982). The Art of Computer Game Design. Vancouver, Washington, US: Washington State University Vancouver.
Georg, Simmel (2004), The Philosophy of Money, Charles Lemert (ed.), London: Routledge.
Goffman, Erving (1956). The Presentation of Self in Everyday Life, University of Edinburgh Social Sciences Research Centre, Monograph No. 2.
Huizinga, Johan (1949). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. London, Boston and Henley: Routledge & Kegan Paul Ltd.
Hunicke, Robin; LeBlanc, Marc; Zubek, Robert (2004). MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research. Available on https://www.researchgate.net/publication/228884866_MDA_A_Formal_Approach_to_Game_Design_and_Game_Research. Retrieved on June 29, 201
Juul, Jesper (2008). The Magic Circle and the Puzzle Piece. Conference Proceedings of the Philosophy of Computer Games 200Edited by Günzel, Stephan; Liebe; Michael; Mersch, Dieter. Potsdam: Potsdam University Press.
Lancelin, Aude (2003). Interview with Jean Baudliard about The Matrix. Paris: Le Nouvel Observateur. Retrieved from https://web.archive.org/web/20080113012028/ http://www.empyree.org/divers/Matrix-Baudrillard_english.html.