غذا و ذائقه سازی رسانه ای برای جذب مخاطب تلویزیونی؛ مطالعه موردی برنامه بفرمایید شام

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

10.22085/javm.2019.85688.1081

چکیده

با عرضه و پخش برنامه‏های گوناگون تفریحی و سرگرم‏‌کننده به زبان‌های بومی و محلی، از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی ماهواره‏ای، مخاطبان این شبکه‌ها، دریافت‏کننده پیام‌‏های خواسته یا ناخواسته‌‏ای می‌‏شوند که تولیدکنندگان شبکه‌های مذکور برایشان تدارک دیده‌اند. برنامۀ «بفرمایید شام» که از شبکه تلویزیونی ماهواره‏ای «من و تو 1» پخش ‏شده، از قابلیت مطالعه به منظور پاسخ به سوال‏هایی در مورد چگونگی و چرایی جلب مخاطبان به این برنامه‌ برخوردار است. در رویکرد نظری به موضوع، از نظریۀ مجاورت فرهنگی استروبار و رضایت و خشنودی مخاطب، بهره گرفته شده است. مطالعه پیش رو ضمن تحلیل محتوای کیفی برنامۀ «بفرمایید شام»، به منظور تدقیق یافته‌ها به عنوان روش مکمل، با احصاء نظرهای مخاطبان این برنامه در فضای مجازی و به طور خاص در شبکۀ اجتماعی فیس‌بوک درصدد بوده است تا دلایل جذابیت برنامه مذکور را که منجر به جلب مخاطبان شده است، شناسایی کند. یافته‏های تحقیق نشان ‏داده است خود غذا و آشپزی در این برنامه، صرفاً ابزار و بهانه‌ای برای تولید برنامه و شکل‌گیری تعامل میان شرکت‌کنندگان در برنامه است و عوامل متعدد دیگری در جلب مخاطب، تاثیرگذارند. بررسی نظرهای مخاطبان نشان می‏دهد که برنامه، برای مخاطبان گوناگون به دلایل مختلف، جذابیت‏های خاصی داشته است از جمله: کنداکتور (برنامه‌ریزی پخش) سنجیده، راوی طناز و شوخ طبع، زیبایی‌های ساختاری و ...

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media Dinner for Attracting Audience: “Befarmaid Sham” (Come Dine)

نویسنده [English]

  • Abdollah Bicharanlou
Assistant professor at University of Tehran
چکیده [English]

By broadcasting entertaining programs in local languages at satellite TV channels, the audiences receive willingly or unwillingly the messages produced in these channels. “Befarmaid Sham” (Welcome to dinner) a program which has been broadcasted at “Manoto1” satellite TV channel, is suitable to be studied to find out the ways and reasons this program attracted the audiences. This paper has studied the mentioned program through qualitative content analysis and to complement the findings has gathered the comments of the program audiences in Facebook social network to find the reasons made audiences attracted to this program. The study results show that food and cooking in this program is merely a mean and pretext to produce the program and form the interaction between program participants and some other different factors are affluent on the attraction of audiences to the program. The comments of audiences show that different factors such as structural beauties, attracted them to the program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Satellite Television
  • Befarmaid Sham (Come Dine)
  • Life style
  • audience