1. چالش های نظری در گذار از رسانه های سنتی به رسانه‌های نوین؛ ترندسازی توئیتری در برابر برجسته سازی تلویزیونی

محمدعلی حکیم آرا؛ محمدحسین ساعی؛ امیرحسین ناطقی

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 7-34

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.207870.1434

چکیده
  با نظر به دگرگونی شگرف در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویژگی اساسی انقلاب رسانه‌ای درآمیختگی دو مفهوم دیجیتالی و تعاملی شدن خلاصه شده است. این دو در کنار هم سبب دگرگونی در قلمرو ارتباطات رسانه‌ای گشته و سبب می ‏شود برخی نظریه‌های سنتی همچون برجسته‌سازی، مندرج در پارادایم مسلط بر وسایل ارتباط ‌جمعی که یکسویی و مخاطب انبوه را ...  بیشتر

2. آسیب‌ شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی رسانه ملی بر توسعه کالاهای ملی

محمدعلی خیاط؛ محمدصادق نصراللهی؛ محمد غفاری

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 35-58

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.193171.1363

چکیده
  هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد، موردتوجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تأکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی و ظرفیت­های بالقوه رسانة ملی در این امر، هدف از انجام این پژوهش، آسیب‌شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صداوسیمای ...  بیشتر

3. بررسی جایگاه رادیو در آموزش و ارتقای مهارت‌های ارتباطی حوزۀ خانواده

اسمر توبک؛ زین العابدین جعفری

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 59-80

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.189383.1332

چکیده
  جامعۀ ایران هم‌اکنون در وضعیت بسیار حساس و بغرنج ناشی از شرایط گذار از دوران سنت به دوران مدرن قرار گرفته و ازجمله نهادهای اجتماعی تحت تأثیر این شرایط، خانوادۀ ایرانی است. سیاست‌گذاران فرهنگی به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزۀ خانواده، ناگزیر از مداخله و ارائه آموزش‌های مرتبط هستند. با توجه به اینکه زنان، از مهم‌ترین مخاطبان ...  بیشتر

4. فراروی بر محدودیت‌های ادراک انسانی بواسطه تکنولوژی پروتزی سینمایی

علیرضا صیاد

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 81-102

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.225138.1504

چکیده
  در دهه­ های انتهایی قرن نوزدهم و دهه­ های ابتدایی قرن بیستم، در کلان‌شهرهای مدرن به‌واسطه پیشرفت­ های فنّاورانه و تغییراتی که به‌واسطۀ فرایندهای صنعتی­ سازی پدید آمد، زندگی انسانی با ماشین­ ها و فنّاوری‌ها درهم‌تنیده شد. فرهنگ فنّاورانه ـ ماشینی مدرن، فهم سنتی از بدن انسانی و ظرفیت­ های ادراکی و جسمانی­ اش را دگرگون ...  بیشتر

5. کاربست نظام گفتمانی شناختی در تحلیل نمایشی از مجموعه کلاه قرمزی

هاله سینایی نوبندگانی؛ سعید حسام پور

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 103-128

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.217130.1486

چکیده
  با توجه به اهمیت بحث «آزادی» و «اقتدار» که یکی از مهم‏ترین مسائل فلسفۀ ادبیات کودک به شمار می‏رود، هدف از این پژوهش، بررسی نمودهای آزادی و اقتدار از منظر تبیین فرایند روایی در گفتمان نمایشی کودکانه از مجموعۀ کلاه قرمزی است که با بهره‏ گیری از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی در چارچوب الگوی نشانه ـ معناشناسی واکاوی و تحلیل ...  بیشتر

6. سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه‌ای با تأکید بر سازمان صداوسیما

علی میکائیلی؛ علی اکبر فرهنگی؛ حمید رضا حسینی دانا

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 129-166

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.173257.1254

چکیده
  پژوهش پیش­رو باهدف بررسی سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه‌ای با تأکید بر سازمان صداوسیما انجام ‌شده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا می‌توان از نتـایج ایـن پژوهش جهت ارتقـای اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه­ای استفاده کرد و به‌طور خاص می‌خواهیم از نتایج این پژوهش درجهت ارتقای ...  بیشتر

7. سنجش سواد اطلاعاتی کارکنان مشاغل خبری صداوسیما در عصر دیجیتال

داود نعمتی انارکی؛ حمید ضیایی پرور؛ جعفر صادقی

دوره 14، شماره 34 ، تابستان 1399، صفحه 167-190

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.204104.1411

چکیده
  با ظهور جامعۀ اطلاعاتی تغییرات چشمگیری در مفاهیم و ساختارهای جامعه به وجود آمده است. انفجار اطلاعات ازیک‌طرف و پیشرفت‌های فناوری ICT و پیدایش رسانه‌های نوین از طرف دیگر چالش‌های جدیدی را در عرصۀ دستیابی، درک و استفاده اطلاعات، پیش­روی فعالان عرصۀ خبر قرار داده است. لذا برنامه‌ریزان خبر یک رسانه برای دستیابی به اطلاعات به توانایی ...  بیشتر