1. روایت در بازیهای دیجیتال، نقش‌آفرینی و تاثیر آنها بر پویانمایی های بلند سینمایی

سعید چمنی؛ مقداد مهرابی

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 1-29

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.243511.1570

چکیده
  این پژوهش، به تحلیل روایت در بازی‌های دیجیتال، نقش‌آفرینی و تأثیر آن‌ها بر پویانمایی‌های بلند سینمایی می‌پردازد. بازی‌های دیجیتال اولیه ازلحاظ عناصر ساختاری وام‌دار سینما بودند، اما در دو دهۀ اخیر، شکل روایی بازی‌های ژانر نقش‌آفرینی که مبتنی بر داستان است، به‌سرعت بر سینمای دیجیتال تأثیر گذاشته است. سینماگرانِ پیش‌رو نظیر ...  بیشتر

2. کارکرد بینامتنیت در پویانمایی براساس نظریه ژرار ژنت با مطالعه موردی بر پویانمایی سریالی ریک و مورتی

محمدرضا حسنایی؛ فریده علیمرادی دوکوهی

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 31-56

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.225265.1505

چکیده
  در سال‌های اخیر، بینامتنیت نه تنها در ادبیات؛ که به‌عنوان رویکردی در نقد و مطالعات تطبیقی آثار هنری کاربرد زیادی یافته است. نظریه بینامتنیت ژرار ژنت به عنوان زیرمجموعه‌ای از فرامتنیت؛ راجع ارتباط هر متن(اثر هنری) و برگرفتگی آن از متون(آثار) پیش از خود و خوانش این ارتباط است. این پژوهش بر آنست تا به این سوال پاسخ دهد که چگونه می‌توان ...  بیشتر

3. بازنمایی پساساختاری مفهوم کودکی در برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دهه هشتاد

سارا نظیف؛ مهدی نجف زاده؛ روح اله اسلامی شعبجره

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 57-80

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.212081.1540

چکیده
  این مقاله در پی کشف مفهوم کودکی به کمک یکی از ابزارهای نمادین فرهنگی (برنامه‌های کودک تلویزیون) در دوره‌ای از تاریخ سیاسی ـ اجتماعی ایران است که بیش از هر چیز در کنترل دال­های متعارضی همچون منازعه در عرصۀ سیاسی و هویت­های جدید سبک زندگی در عرصۀ اجتماعی قرار دارد. از رهگذر قرار گرفتن در شبکه‌ای از روابط بینامتنی معنادار با کمک چارچوب ...  بیشتر

4. رابطه ویژگی‌های جامعه‌شناختی شهروندان ساری و تماشای شبکۀ استانی طبرستان

محسن شاکری نژاد؛ علی دارابی؛ توحید بابایی

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 81-106

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.210807.1454

چکیده
  گسترش روزافزون شبکه­های تلویزیونی ماهواره­ای و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، شبکه‌های تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوت­های فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان به‌ویژه در شبکه­های استانی صداوسیما بیش‌ازپیش احساس می­شود. بر این ...  بیشتر

5. تدوین و اعتباریابی اصول طراحی‌ موشن‌گرافیک‌های آموزشی

کلثوم نامور؛ محسن باقری؛ سعید شاه حسینی

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 107-132

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.240117.1559

چکیده
  گسترش روزافزون شبکه­های تلویزیونی ماهواره­ای و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، شبکه‌های تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوت­های فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان به‌ویژه در شبکه­های استانی صداوسیما بیش‌ازپیش احساس می­شود. بر این ...  بیشتر

6. تحلیل ساختاری الگوی فرهنگی روایت در فیلم‌های دادگاهی هالیوود و سینمای ایران از جنبه قانون‌گرایی

محمد فرجیها؛ محمد گنج علیشاهی

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 133-188

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.238247.1563

چکیده
  موضوع پژوهش پیش­رو، بررسی الگوی کلی روایت در فیلم‌های دادگاهی«کیفری ـ جنایی» از منظر فرهنگی و روش آن تحلیل روایت در فیلم‌های فوق‌الذکر است. بدین­منظور از نظریات بازتاب و ساختارگرایی به‌منظور بنیان‌هایی استفاده شده است که می‌توانند نحوه و معنای چینش روایت را توضیح دهد. مدل اتخاذشده برای تحلیل ساختاری روایت، مدل ویکتور ...  بیشتر

7. مدیریت تصویر نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در مستندهای تبلیغاتی‌شان (سال 1396)

سید بشیر حسینی؛ محمد گاپله

دوره 14، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 189-224

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.189078.1328

چکیده
  تولید مستند‌های تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در طول برگزاری انتخابات و پخش آن از صداوسیما، به‌منزلۀ تأثیرگذارترین رسانۀ تبلیغی در برانگیختن حس مشارکت هرچه بیشتر مردم و شناخت اولویت‌های اصلی هر یک از نامزدها، در طول ایام تبلیغات نامزدها بسیار مهم و اساسی است. این پژوهش باهدف شناخت تصویری که هریک از نامزدهای اصلی ...  بیشتر