1. شیوه‌های مناسب تولید برنامه‌های آموزشی رادیو با تکیه‌بر سبک یادگیری «V.A.K»

ویدا همراز؛ سهیلا رمیم

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 9-32

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.190379.1348

چکیده
  امروزه رسانه‌ها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانه‌ای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شده‌اند. پیام این رسانه‌ها با کمک حواس مختلف درک می‌شود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانه‌های شنیداری به‌خصوص ...  بیشتر

2. شناسایی عوامل مؤثر بر آینده شبکه خبر در افق ده ساله

فتحعلی تیرگرفاخری؛ علی جعفری؛ علی احمدی؛ امید جهانشاهی

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 33-59

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.250656.1599

چکیده
  سرعت تحولات فناوری‌های دیجیتال به حدی است که سازمان‌های رسانه‌ای مدام با شگفتی روبرو هستند و این  رقابت در صنعت، رسانه را بسیار پیچیده ساخته است. ازاین‌رو مدیران رسانه‌ها، برای روبرو شدن با تحولات، نیازمند داشتن تصویری از احتمالات پیش­رو هستند تا بتوانند با اتخاذ تصمیم‌های پیش‌دستانه از غافلگیری مصون بمانند. امروزه بدون ...  بیشتر

3. طراحی مدل اقتصاد رسانه‌ای صنایع خلاّق در شبکه‌های اجتماعی

سیدمهدی شریفی؛ ابوالفضل دانایی؛ سعید هوشیار

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 61-86

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.257847.1650

چکیده
  صنایع خلاق با داشتن مدل اقتصاد رسانه­ای در فضای شبکه اجتماعی، دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پتانسیل­های تولید ثروت را در ابعاد مختلف دارند. هدف این پژوهش، طراحی مدل اقتصاد رسانه­ای صنایع خلاق در شبکه­های اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب است. روش پژوهش به‌صورت کیفی و با رویکرد فراترکیب انجام گرفته است. ...  بیشتر

4. شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت حضور خبرگزاری صداوسیما در شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام و توییتر)

مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی پور؛ سید علی رحمان زاده

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 87-121

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.243997.1573

چکیده
  یکی از عرصه­های نوظهور فعالیت رسانه­های خبری جریان اصلی، حضور در زیست‌بوم جدید رسانه­ای یعنی شبکه­های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمان­های خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیست‌بوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفه‌های مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما ...  بیشتر

5. یادگیری فرهنگی ـ اجتماعی از طریق برنامه‌های غذایی شبکه‌های ماهواره‌ای «من‌وتو» و «جم فود»

غزاله حسنیان؛ سید محسن بنی هاشمی؛ عبدالرضا سبحانی

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 123-160

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.247195.1587

چکیده
  شیوۀ‌ تغذیه و غذا خوردن می‌تواند باعث نفوذ فرهنگ، ایجاد تغییر در تفکر، شیوۀ‌ زیست و عادت‌های فردی و اجتماعی شود. تغذیه اگر دچار دگرگونی و انحراف از سبک زندگی شود، این خطر ممکن است پیش آید که فرهنگ دگرگون شود. ماهواره­ها به دلیل ماهیتی که دارند در بی­هویت کردن جوامع نقش دارند و غفلت خبرگان و مسئولان ایرانی موجب آسیب­دیدن جامعۀ ...  بیشتر

6. مشارکت اجتماعی ایرانیان در اینستاگرام از منظر رسانه و فرهنگ: با بررسی موردی زلزلۀ کرمانشاه

علیرضا دباغ؛ سیدوحید عقیلی؛ سیدمحمد دادگران

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 161-192

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.253394.1627

چکیده
  رسانه‌ها و فرهنگ به هم پیوسته هستند و زمانی که این پیوند به کنشی اجتماعی منجر شود، اهمیت دوچندانی می‌یابد. این پژوهش با رویکردی فرهنگی و ارتباطاتی با هدف بررسی کارکردهای اینستاگرام در تشکیل مشارکت اجتماعی در زلزلۀ کرمانشاه انجام گرفته است. برای این منظور همۀ پست‌های صفحات اینستاگرام سه سلبریتی متمایز فرهنگی، ورزشی و سیاسی فعال ...  بیشتر

7. بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران

شکوه سلطانی؛ اکبر اعتباریان؛ سعید شریفی؛ علی رشید پور

دوره 14، شماره 36 ، زمستان 1399، صفحه 193-221

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.244472.1575

چکیده
  این پژوهش با هدف بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به روش نظریه زمینه‌ای به دنبال تدوین مدل مدیریت توجه در رسانۀ ملی است. روش پژوهش کیفی ـ استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس ـ کوربین استفاده‌ شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه­ساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه‌وتحلیل ...  بیشتر