تلویزیون
1. اعتبارسنجی اثر سوم‌شخص بر بینندگان سیمای جمهوری اسلامی ( نگرش والدین تهرانی به برنامه‌های تلویزیونی)

فروغ قوهستانی؛ امیدعلی مسعودی

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.278819.1725

چکیده
  تلویزیون، در جهان امروز، بر نگرش‌، گرایش‌ و رفتارهای انسان‌ها تأثیری غیرقابل‌انکار دارد. به‌علاوه، همۀ ما، باورها و ادراکاتی دربارۀ میزان تأثیرپذیری خود و دیگران از تلویزیون داریم. یکی از نکات مهم دربارۀ این ادراکات، این است که ما میزان تأثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تأثیرپذیری دیگران از آن مقایسه می‌کنیم و در چنین ...  بیشتر

2. صدا و سیما؛ شرایط و زمینه‌های تبیین سازمانی کاریزماتیک

آسیه زارعی؛ محمد علی سرلک؛ عبدالعلی علی عسکری

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.284760.1739

چکیده
  هدف این مقاله، طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط علّی، عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گرهای موجود است. این تحقیق با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، درصدد است به این پرسش‌ پاسخ دهد که چگونه یک سازمان رسانه‌ای می‌تواند چهره‌ای کاریزماتیک را از خود ارائه دهد که باعث ...  بیشتر

3. تأثیر زاویۀ دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایۀ نظریه‌های روایت

زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.229546.1526

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابل‌اعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، به‌عنوان نزدیک‌ترین گونۀ‌ رسانه‌ای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت‌ نمونۀ‌ ساخته‌شده در سه‌ شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، به‌‌طور تصادفی انتخاب و با ...  بیشتر

رادیو
4. شبکه‌های استانی صدا و سیما و راهبردهای بازنمایی فرهنگ مردم؛ از معرفی عناصر تا نقد اجتماعی در «رادیو اردبیل»

سیدحسن آذری ( نویسنده مسئول)؛ محمدباقر سپهری

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.270917.1696

چکیده
          با توجه به ماهیت و سیاست‌گذاری‌­های حاکم بر شبکه‌های استانی سازمان صدا و سیما، طبیعی است که فرهنگ مردم، در سیاست­های بازنمایی آنها، جایگاهی برجسته‌ داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوۀ بازنمایی فرهنگ مردم در شبکه­‌های استانی است که با مطالعۀ موردی یکی از برنامه­‌های شاخص رادیو اردبیل، صورت ...  بیشتر

تلویزیون
5. شناسایی و تبیین اصول و شیوه‌های طراحی جدول پخش شبکه‌های سیما

مهدی مینایی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ رضا پورحسین؛ سید مهدی شریفی

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.300627.1811

چکیده
  برنامه­ریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفه‌های مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانه‌ای، باید به آن توجهی ویژه‌ داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفه‌های مؤثر در طراحی جدول پخش شبکه‌های سیما، با استفاده از روش دلفی و بهره‌گیری از آرای 12 تن از صاحب‌نظران که به‌صورت ...  بیشتر

رسانه
6. کاربرد موسیقی در تعزیه (نمونۀ مطالعاتی؛ مجالس تعزیۀ قودجان خوانسار)

مسعود عباسی؛ سید حسین میثمی

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.263298.1673

چکیده
  تعزیه، به‌عنوان یک آیین مذهبی آهنگین، به شیوه‌های مختلف، امکان استفاده از موسیقی را فراهم آورده است. در پژوهش­های مربوط به موسیقیِ تعزیه، ساختار رویدادهای موسیقایی این آیین، اغلب، براساس مبانی نظری موسیقی کلاسیک ایرانی تحلیل شده­اند. به‌کارگیری این رویکرد مطالعاتی، به­دلیل نادیده گرفتن بسیاری از شیوه‌های استفاده از موسیقی ...  بیشتر

رادیو
7. بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامه‌های رادیویی

محمدامین رهبر؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا

دوره 15، شماره 38 ، تابستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.273468.1708

چکیده
  یکی از وظایف رسانه، بازنمایی رویدادهای مهم تاریخی است. در تاریخ معاصر کشور ما، جنگ ایران و عراق، از اتفاقات مهمی محسوب می‌شود که دستمایۀ تولید آثار بسیاری شده ‌است. هدف این پژوهش، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامه­های رادیویی دهۀ 60 و 90 است، در گام بعدی، بازنمایی این رویداد با توجه به گفتمان­های موجود در این دو دهه، مورد مقایسه ...  بیشتر