1. راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در مراکز استانی(صداوسیمای محلی اصفهان)

شیرین تبریزی؛ فائزه تقی پور؛ سعید شریفی؛ حمید دوازده امامی

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.276691.1718

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در صداوسیما و در چارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه انجام گردید. بر مبنای تکنیک اشباع نظری از تعداد 13 نفر از صاحب‌نظران حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش ...  بیشتر

2. تأثیر مصرف برنامه‌ تلویزیونی در زنان و تاثیر آن بر ارزش‌های اجتماعی- فرهنگی ؛ مورد مطالعه زنان ساکن مهاباد

زهرا خضری؛ تهمینه شاوردی؛ عاصمه قاسمی

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.289980.1764

چکیده
  چکیدهامروزه بسیاری از جهت‌گیری‌های زنان در ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی تحت‌الشعاع نحوه مصرف و استفاده از رسانه تلویزیون داخلی و ماهواره خارجی قرار دارد و این پژوهش با هدف تاثیر مصرف برنامه‌ تلویزیونی و تاثیر آن بر ارزش‌های فرهنگی– اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) شهرستان مهاباد انجام گرفت. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد ...  بیشتر

3. پدیدارشناسی مکان در سینمای داریوش مهرجویی. مطالعه موردی: «خانه» در فیلمهای اجاره نشینها و مهمان مامان

پرنا کاظمیان؛ محمدرضا پاکدل فرد؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ فردوس حاجیان

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.239440.1560

چکیده
  بررسی معیارهای کیفی خانه به عنوان مکانی که در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها تاثیرگذار است، یکی از مهمترین رویکردها در مطالعات انسان‌شناسی است که از رهگذر پدیدارشناسی میسر است. اگرچه پدیدارشناسی ریشه در مباحث فلسفی دارد اما حوزه نفوذ آن شامل مباحث معماری و شهرسازی هم می‌‌شود که یکی از تأثیرات آن باز شدن باب مباحثی در پدیدارشناسی مکان ...  بیشتر

4. تحلیل ادراک خوانش مخاطبان نوجوان(پایه های دهم تا دوازدهم)؛ مطالعه موردی مجموعه انیمیشن کیخان

علی اسکندری

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.298140.1805

چکیده
  امروزه با رشد فنّاوری‌های ارتباطی، دسترسی مخاطبان به انواع شبکه‌های فراملی ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی، فضاهای مجازی و آنلاین به‌گونه‌ای تسهیل شده که رسانه‌ها برای جذب هر چه بیشتر طیف مختلف مخاطبان و درنتیجه فروش هرچه بیشتر محصولات رسانه‌ای خود، مجبورند مطابق خواسته و سلیقه مخاطبان خود برنامه‌سازی کنند. ازاین‌رو ضرورت ...  بیشتر

5. بررسی عوامل تولید محتوای سواد زیست محیطی در شبکه های مجازی (مورد مطالعه: کاربران شبکه های مجازی در تبریز)

مهدیه فرج زاده؛ ناهید کردی؛ علی جعفری

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.297013.1799

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی عوامل تولید محتوای سواد زیست محیطی(مورد مطالعه: کاربران شبکه های مجازی در تبریز) انجام شده است. روش تحقیق بر اساس هدف تحقیق، از نوع کاربردی است و براساس نحوه گردآوری داده ها، روش تحقیق حاضر پیمایشی است که به صورت مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل شهروندان 15-59 ساله مناطق دهگانه تبریز است که از شبکه های مجازی ...  بیشتر

6. بازی های ویدئویی و چالش سبک زندگی؛ تحلیل نشانه شناختی بازی سرقت بزرگ اتومبیل

فرشاد گودرزی؛ رضا کاوند؛ اسماعیل شریفی

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.300662.1813

چکیده
  امروزه بازی های ویدئویی به ابزار مهمی برای ترویج مسائل فرهنگی چون سبک زندگی تبدیل شده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازی های ویدئویی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی غربی انجام شده است. امروزه برخی از اندیشمندان معتقدند که رسانه هایی چون بازی های ویدئویی به عنوان یک کالای فرهنگی جهت استحاله فرهنگی جوامع مختلف به کار گرفته می شوند. در این ...  بیشتر

7. تبیین قابلیت‌های دراماتیک «داستان راستان» از منظر درام ارسطویی برای اقتباس در فیلم و انیمیشن

احمد سفلایی؛ رضا سربخش

دوره 15، شماره 39 ، پاییز 1400

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.293455.1783

چکیده
  کتاب «داستان راستان» اثر ماندگار استاد شهید مرتضی مطهری یکی از مهم‌ترین آثار هنری دینی معاصر در نزد مخاطبان است. این کتاب با استناد به احادیث و روایت‌های اسلامی با زبانی ساده در یک قالب داستانی بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان خصوصاً کودکان و نوجوانان به‌خوبی معرفی کند. نویسنده کتاب تلاش داشته ...  بیشتر