مفهوم پردازی نظری ابتسام در ادبیات عرفانی برای طراحی طنز رسانه‌ای

محمد اخگری

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 5-26

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2022.328552.1903

چکیده
  شادی از جمله موضوعاتی است که در عرفان نظری و عملی بدان پرداخته شده و با مفاهیمی همچون فرح، سرور، تبسم، وجد، سماع و بهجت وجوه مختلف آن تعریف شده و در ادبیات تعلیمی به لحاظ هنری مصداق‌های کاربردی آن در قالب طنز قابل مطالعه است. ابتسام به معنای لبخند زدن یا شکرخند از کلام ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات اخذ شده، که با مطالعۀ مفاهیم فرح، ...  بیشتر

خشونت کلامی در مجموعه‌های کمدی سیما

فاطمه عظیمی فرد

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 27-55

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.302350.1820

چکیده
  در جامعۀ ماشینی امروز که رسانه‌ها بر تمام وجوه زندگی انسان سایه افکنده‌اند و از عوامل مهم تاثیرگذار بر سبک زندگی فردی و گروهی افراد محسوب می‌شوند، هر روز بر نیاز جامعه به شادی و نشاط فزونی گیرد. وقایعی مانند بلایای طبیعی، جنگ و شیوع بیماری‌ها مانند کووید ۱۹ نیز بر اهمیت توجه به آرامش‌و نشاط‌آفرینی می‌افزاید. مجموعه‌های کمدی از ...  بیشتر

سویه‌های اجتماعی طنز دراماتیک

مجید شریف خدایی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 57-73

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.308801.1835

چکیده
  قدمت طنز در غرب، به آغاز فعالیت‌های نمایشی یونان باستان و سپس روم باستان باز می‌گردد و در شرق، در نزد شاعران بزرگی همچون رودکی، سنایی، انوری، سعدی، حافظ، مولوی و دیگر شاعران به فراوانی قابل‌ مشاهده است. نکته مهم در این متون، پذیرش آنها به‌عنوان نوعی بیان ادبی، به‌قصد اصلاح امور است و صرفاً تفنن و تسلط بر ادبیات، مورد نظر نیست. پیشرفت ...  بیشتر

عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های ترکیبی طنز سیما

حسین بصیریان جهرمی؛ بدریه جوکاری

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 75-98

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.301145.1817

چکیده
  برنامه‌های ترکیبی طنز، از جمله پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون است و این ظرفیت را دارند که بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر مخاطب بگذارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های ترکیبی طنز سیما و شناسایی دیدگاه‌های متخصصان رسانه‌ای در راستای رسیدن به راهکارهای نهایی و عملیاتی انجام شده است. روش ...  بیشتر

ویژگی‌ها و مفاهیم طنز برای مخاطب کودک در رسانه‌

الهه عطاردی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 99-122

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.300904.1815

چکیده
  طنز و شوخ‌طبعی، از عناصر بنیادی در تولید و پخش پیام‌های رسانه‌ای برای کودکان است. برای تولیدکنندگان برنامه‌های کودک در رسانه، دست‌یابی به ارتباطی موفق با مخاطب کودک، در گرو به‌کارگیری زبانی مناسب و قابل درک برای کودکان است، از‌این‌رو، بهره‌گیری از عنصر طنز و شوخ طبعی به‌‌مثابه ابزاری کارآمد برای ارتباط و جذب کودکان در رسانه ...  بیشتر

مبانی روانشناختی استفاده از طنز برای مخاطب کودک در برنامه‌سازی تلویزیونی

محمد رضا رضایی بایندر؛ ثریا احمدی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 123-148

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.303084.1823

چکیده
  در این مقاله، ویژگی‌ها و مختصات طنز کودکان مورد بررسی قرار گرفته است. کانون اصلی مباحث مطرح در این گستره، تفاوت‌های رشدی و تحولی و محدودیت‌های شناختی کودکان در دریافت، پردازش و درک اطلاعات،  بویژه اطلاعات رسانه‌ای است. کمّیت و کیفیت پردازش اطلاعات در کودکان تفاوت ماهوی با بزرگسالان دارد. از این رو باید در تمام محتواهایی که در ...  بیشتر

معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریال های تلویزیونی

مهدی داودآبادی فراهانی

دوره 16، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 149-170

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.307206.1830

چکیده
  این پژوهش کیفی با استفاده از روش تبیینی تحلیلی، به صورت استنتاجی و اکتشافی درصدد پاسخ­ به این پرسش است که چه معیارهای بنیادینی جهت طنزپردازی در سریال­های تلویزیونی باید مبنای عمل قرار گیرند؟ برای پاسخ به این پرسش مبنای تبیین معیارها، مدل «فرانظریه» بوده است تا با نگاه کلان از طریق «روش مثلث­سازی» میان مبانی اندیشه ...  بیشتر