محمد اخگری
چکیده
شادی از جمله موضوعاتی است که در عرفان نظری و عملی بدان پرداخته شده و با مفاهیمی همچون فرح، سرور، تبسم، وجد، سماع و بهجت وجوه مختلف آن تعریف شده و در ادبیات تعلیمی به لحاظ هنری مصداقهای کاربردی آن در قالب طنز قابل مطالعه است. پژوهش حاضر با هدف مفهومپردازی نظری طنز بر مبنای ادبیات عرفانی و با بهرهگیری از روش اسنادی و کتابخانهای ...
بیشتر
شادی از جمله موضوعاتی است که در عرفان نظری و عملی بدان پرداخته شده و با مفاهیمی همچون فرح، سرور، تبسم، وجد، سماع و بهجت وجوه مختلف آن تعریف شده و در ادبیات تعلیمی به لحاظ هنری مصداقهای کاربردی آن در قالب طنز قابل مطالعه است. پژوهش حاضر با هدف مفهومپردازی نظری طنز بر مبنای ادبیات عرفانی و با بهرهگیری از روش اسنادی و کتابخانهای در گردآوری دادهها و شیوۀ قیاسی – استقرایی در منطق استدلال به مطالعۀ مفاهیم نظری مرتبط با طنز در ادبیات عرفانی میپردازد. ابتسام به معنای لبخندزدن یا شکرخند از کلام ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات اخذ شده که با مطالعۀ مفاهیم فرح، سرور و بهجت در نزد حکما و عرفای اسلامی و نیز مطالعۀ مصداقهای کاربردی آنها در ادبیات تعلیمی عرفانی از منظر عرفان نظری حالت بهجت نفس انسانی است که به سبب ادراک حقیقت برای او حاصل میشود و عارف بدان جهت بسّام است که در حال ادراک حقیقت است. از منظر عرفان عملی ابتسام کارکردی اجتماعی دارد و عبارت است از بهجتی که به هنگام یقظه به انسان دست میدهد و شادی حاصل از آن برخاسته از آگاهی به لحظه است و نه از غفلت از لحظه. بر مبنای نظریۀ ابتسام، طنز رسانهای از رهگذر آگاهی مخاطب تبسم را موجب میشود و چنین خنده ای در درون خود تعلیم، آموزش و آگاهی را در پی دارد.
فاطمه عظیمی فرد
چکیده
در جامعۀ ماشینی امروز که رسانهها بر تمام وجوه زندگی انسان سایه افکندهاند و ازجمله عوامل مهم تاثیرگذار بر سبک زندگی فردی و گروهی افراد محسوب میشوند، هر روز بر نیاز جامعه به شادی و نشاط افزوده میشود. وقوع وقایعی مانند بلایای طبیعی، جنگ و شیوع بیماریها (ازجمله کووید 19) نیز بر اهمیت توجه به آرامشبخشی و نشاطآفرینی میافزاید. ...
بیشتر
در جامعۀ ماشینی امروز که رسانهها بر تمام وجوه زندگی انسان سایه افکندهاند و ازجمله عوامل مهم تاثیرگذار بر سبک زندگی فردی و گروهی افراد محسوب میشوند، هر روز بر نیاز جامعه به شادی و نشاط افزوده میشود. وقوع وقایعی مانند بلایای طبیعی، جنگ و شیوع بیماریها (ازجمله کووید 19) نیز بر اهمیت توجه به آرامشبخشی و نشاطآفرینی میافزاید. مجموعههای کمدی از جمله برنامههای محبوب و پرمخاطب به شمار میروند که طیف گسترده و متنوعی از مخاطبان را جذب میکنند. اما اغلب مشاهده میشود میزان کاربرد خشونت کلامی بهعنوان رفتاری عمدی، در مجموعههای کمدی زیاد است. ازاینرو، در مقاله حاضر تلاش شد با بررسی سه مجموعۀ کمدی پرمخاطب که در نیمۀ اول سال 1400 از سیما پخش شدهاند، میزان خشونت کلامی در قالب راهبردهای بیادبی کلامی کالپپر (1998/2011) بررسی شود. سه مجموعۀ بوتیمار، زیرخاکی2 و دودکش 2 بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و از هر مجموعه سه قسمت بهطورکامل بررسی شد. نتایج نشان میدهد خشونت کلامی با کاربرد دشواژه و کاربرد جملات خشنی که در آنها بیادبی آشکار و بیادبی منفی به کار رفته، بروز یافته است. در مجموع، میزان کاربرد خشونت کلامی در مجموعه بوتیمار بیشتر بود. نتایج این پژوهش ضرورت بررسی زبانی تولیدات کمدی را قبل از پخش نشان میدهد.واژگان کلیدی: خشونت کلامی، مجموعههای کمدی سیما، وجهه، نزاکت زبانی.
مجید شریف خدایی
چکیده
مطالعاتی که در خصوص طنز انجام گرفته بیشتر تمرکز بر لبخند تبسم و انبساط خاطر انسان دارد که این بخش نیز اتفاق میافتد اما چیزی که از خنده و گریه برای ما در ساحت انسانی بر جای میماند تاثیر اصلی بر ادامه روند زندگی است. به نظر میرسد اگر وضعیت آگاهی انسان را محور تحول که در موقعیت فردی و چه اجتماعی قرار دهیم نوع مناسبات ما در شناخت است. ...
بیشتر
مطالعاتی که در خصوص طنز انجام گرفته بیشتر تمرکز بر لبخند تبسم و انبساط خاطر انسان دارد که این بخش نیز اتفاق میافتد اما چیزی که از خنده و گریه برای ما در ساحت انسانی بر جای میماند تاثیر اصلی بر ادامه روند زندگی است. به نظر میرسد اگر وضعیت آگاهی انسان را محور تحول که در موقعیت فردی و چه اجتماعی قرار دهیم نوع مناسبات ما در شناخت است. ماورا، طبیعت، واقعیت و همه امور اجتماعی جلوه دیگری خواهد یافت این نوشته صورتبندی پارادایم انسان گرایی بر اساس مقابله با واقعیتها از دیدگاهی ذهن گرایانه با رویکرد تغییر به امر طنز پرداخته است.روش تحقیق تاریخی است و بر مبنای تجربه انسانی بنیان نهاده شده یک جمعآوری دادهها نیز بهره گیری از مطالعات اسنادی است.نتیجه آن که اگر طنز به درستی نمایان شود مانند بسیاری از امور واقعی واقعیتی آگاهی بخش در زمینه تغییر است پیکربندی واقعیت نیز آمیخته ای از تراژدی و کمدی است که هر دو همزمان و در هم تنیده در اجتماع ظاهر میشوند لاجرم باید هر دو را شناخت اما با دستور و قواعد طنز آن را تبویب کرد.
حسین بصیریان جهرمی؛ بدریه جوکاری
چکیده
برنامههای ترکیبی طنز از جمله پربینندهترین برنامههای تلویزیون است و این ظرفیت را دارد که بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامههای ترکیبی طنز سیما و شناسایی دیدگاههای متخصصان رسانهای و در راستای رسیدن به راهکارهای نهایی و عملیاتی انجام شده است. روش تحقیق این ...
بیشتر
برنامههای ترکیبی طنز از جمله پربینندهترین برنامههای تلویزیون است و این ظرفیت را دارد که بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامههای ترکیبی طنز سیما و شناسایی دیدگاههای متخصصان رسانهای و در راستای رسیدن به راهکارهای نهایی و عملیاتی انجام شده است. روش تحقیق این مقاله، کیفی و شیوه انجام آن مصاحبه نیمه ساخت یافته است. جامعه آماری شامل متخصصان رسانهای است که به طور موقت یا دائم در حوزه نقد و تحلیل برنامههای طنز تلویزیون بودهاند. نمونه پژوهش به شکل هدفمند از میان کسانی انتخاب شده که به صورت نظری و عملی با مراحل پیش تولید، تولید، پخش و تحلیل برنامههای ترکیبی طنز در ارتباط هستند. سوالات مصاحبهها پژوهشگرساخت بوده است و مصاحبه شوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل مصاحبهها، بر مبنای تحلیل مضمون و با تکنیک کدگذاری (کدهای باز، محوری و گزینشی) انجام شده است. سوالات نیز بر اساس مدل سوات (SWOT) و مبتنی بر ارتقای کمی و کیفی برنامهها، سازماندهی شده است. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به ضرورت افزایش تجربه و رواداری مدیران در مقوله طنزهای سیاسی و اجتماعی، ایجاد آیتمهای خلاقانه نمایشی و گنجاندن ابزارهای برخط و تعاملی مردم با برنامههای طنز، تغییر سیاستهای کلی سیما در حوزه نویسندگی طنز و فرهنگسازی در بین اقشار و اصناف مختلف جامعه برای افزایش روحیه نقدپذیری در بستر برنامههای ترکیبی طنز سیما اشاره کرد.
الهه عطاردی
چکیده
طنز و شوخطبعی از عناصر بنیادی در طرح مناسب پیامهای رسانهای برای کودکان شناخته میشود. برای تولیدکنندگان برنامههای کودک در رسانه، دستیابی به ارتباطی موفق با مخاطب کودک، در گرو به کارگیری زبانی مناسب و قابل درک برای کودکان است، ازاینرو، بهرهگیری از عنصر طنز و شوخ طبعی به مثابه ابزاری کارآمد برای ارتباط و جذب کودکان در ...
بیشتر
طنز و شوخطبعی از عناصر بنیادی در طرح مناسب پیامهای رسانهای برای کودکان شناخته میشود. برای تولیدکنندگان برنامههای کودک در رسانه، دستیابی به ارتباطی موفق با مخاطب کودک، در گرو به کارگیری زبانی مناسب و قابل درک برای کودکان است، ازاینرو، بهرهگیری از عنصر طنز و شوخ طبعی به مثابه ابزاری کارآمد برای ارتباط و جذب کودکان در رسانه از جایگاهی ویژه برخوردار است. به کارگیری موفق طنز در تولیدات رسانهای ویژه کودکان، به شناخت کودک و ویژگیهای رشد او، شناخت طنز و مفهوم آن و تسلط بر رسانه و ظرفیتهای آن در ساخت موقعیتهای طنزآمیز بستگی دارد. طنز، آموزش بسیاری مسائل و موضوع-های تربیتی را در قالب غیرمستقیم و به زبانی موثر و مفرح برای کودکان ممکن میسازد و نیاز او به سرگرمی و شادی را برآورده و زمینه رشد او را فراهم میسازد. این مقاله، به روش کتابخانهای، تلاش میکند ضمن تبیین مفهوم طنز کودک با در نظر گرفتن اهداف تربیتی و آموزشی طنز و ویژگی های آن،ضمن تاکید بر اهمیت طنزپردازی برای کودک، چگونگی کاربرد طنز را در برنامههای کودک بررسی نماید.
مهدی داودآبادی فراهانی
چکیده
این پژوهش به هدف تبیین معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریالهای تلویزیونی سامان یافته، دارای ماهیتی کیفی است و با استفاده از روش تبیینی تحلیلی، به صورت استنتاجی و اکتشافی درصدد پاسخگویی به این مساله اساسی است که معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریالهای تلویزیونی چیست؟ برای پاسخ به پرسش مذکور، سعی شده مبنای تبیین معیارها، فرانظریه ...
بیشتر
این پژوهش به هدف تبیین معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریالهای تلویزیونی سامان یافته، دارای ماهیتی کیفی است و با استفاده از روش تبیینی تحلیلی، به صورت استنتاجی و اکتشافی درصدد پاسخگویی به این مساله اساسی است که معیارهای بنیادین طنزپردازی در سریالهای تلویزیونی چیست؟ برای پاسخ به پرسش مذکور، سعی شده مبنای تبیین معیارها، فرانظریه باشد. یعنی با نگاه کلان از طریق «روش مثلثسازی» مبانی اندیشه اسلامی، معارف عقلی و نظریههای طنزپردازی در ادبیات نمایشی، معیارهای بنیادین تبیین شوند. نتایج چنین نشان میدهد که معیارهای طنزپردازی عام و خاص هستند. معیارهای عام مبتنی بر نظریه توحیدی شادکامی، سعادتطلبی، اصلاحطلبی و معرفتبخشی، باید مبنای عمل قرار گیرند و معیارهای خاص که بیشتر در ساخت جهان داستان و تحقق شرایط مفروض آن نقش دارند، عبارتند از صدق و حقیقت در انتخاب موضوع، نصح و خیرخواهی در ایجاد موقعیتهای دراماتیک و پایبندی به هنجارهایی چون حفظ کرامت انسانی، احترام به حریم خصوصی، پرهیز از توهین به افراد و مقدسات، در شخصیتپردازی و نگارش دیالوگهای دراماتیک.
محمد رضا رضایی بایندر
چکیده
در این مقاله مروری، ویژگی ها و مختصات طنز کودکان مورد بررسی قرار گرفته است. کانون اصلی مباحث مطرح در این گستره، تفاوتهای رشدی و تحولی و محدودیتهای شناختی کودکان در دریافت، پردازش و درک اطلاعات، بویژه اطلاعات رسانهای است. کمّیت و کیفیت پردازش اطلاعات در کودکان تفاوت ماهوی با بزرگسالان دارد. از این رو باید در تمام محتواهایی که در ...
بیشتر
در این مقاله مروری، ویژگی ها و مختصات طنز کودکان مورد بررسی قرار گرفته است. کانون اصلی مباحث مطرح در این گستره، تفاوتهای رشدی و تحولی و محدودیتهای شناختی کودکان در دریافت، پردازش و درک اطلاعات، بویژه اطلاعات رسانهای است. کمّیت و کیفیت پردازش اطلاعات در کودکان تفاوت ماهوی با بزرگسالان دارد. از این رو باید در تمام محتواهایی که در قالبهای مختلف کلامی، نوشتاری، تصویری و چندرسانهای برای آنان تهیه میشوند این اصل مهم مدنظر باشد و مفهوم طنز و طنز کودکان نیز باید در همین چارچوب مورد بررسی قرار گرفته و ویژگیها و ابعاد آن تبیین کرد. در این مقاله؛ منظور از کودکان؛ سن تقویمی از خردسالی تا سن ۹ سالگی یعنی قبل از مرحله تحول شناختی عملیات منطق صوری و انتزاعی را در بر میگیرد. از این منظر طنز نیز در چارچوب نظام ادراکی کودکان تعریف شده و شامل هرگونه محتوایی میشود که باعث هیجان مثبت و خنده در پی داشته باشد. برای واکاوی ویژگیهای طنز کودکان بخصوص طنز رسانهای؛ ضمن تأکید بر رابطه منحصر به فرد کودکان و رسانهها، انواع محتواهای طنز بر اساس الگوی ریخت شناسی آرتور آسا برگر مقوله بندی شده و طنزهای قابل درک برای کودکان مشخص شدهاند. همچنین با توجه به اهمیت خنده در این رویکرد، سیرتحول خنده بر مبنای رشد تقویمی و شناختی کودکان ترسیم شده و شناخت شناسی تحول طنز در کودکان با تکیه بر پژوهشهای گذشته، مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز بر مبنای خطوط کلی و نتایج به دست آمده پیشنهادها و راهکارهای برای تهیه تولید و تامین محتوا های طنز متناسب برای خودتان ارائه شده است.