1. بازنمایی ایدئولوژی انقلاب اسلامی در روزنامه واشنگتن‌پست: مطالعه سال‌های 1980 و 2010 میلادی

محسن گودرزی؛ سیدمحمد مهدی زاده

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 9-42

چکیده
  انقلاب اسلامی به جهت نوع ایدئولوژی سازنده آن و نیز ساختار سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه مورد توجّه بسیاری از اندیشمندان و صاحب‌نظران بوده است. این مقاله به یکی از مهم‌ترین مسائل روز مرتبط با ایدئولوژی انقلاب اسلامی (اسلام شیعی) یعنی بازنمایی رسانه‌ای آن می‌پردازد. به همین منظور یکی از تأثیرگذارترین رسانه‌های چاپی آمریکا، تحلیل گفتمان ...  بیشتر

2. مقایسه ساختار تیزرهای تبلیغاتی پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران با تیزرهای منتخب جشنواره‌های بین‌المللی تبلیغات

عثمان میرانی؛ محمدعلی هرمزی زاده

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 43-74

چکیده
  هدف این مقاله شناخت وضعیت ساختاری تیزرهای تبلیغاتی پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق مقایسه تعدادی از تیزرهای ایرانی با تیزرهای منتخب جشنواره‌های بین‌المللی تبلیغات است به‌نحوی که با انتخاب هر تیزر ایرانی یک تیزر منتخب با موضوعی مشابه انتخاب شده است و از سوی دیگر تیزرهای منتخب مغایرتی با آیین‌نامه پخش آگهی‌های تلویزیونی ...  بیشتر

3. چیستی و کارکردهای ژانر فیلم و رویکردهای مطالعاتی آن

حمیدرضا مدقق؛ سید محمد مهدی زاده

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 75-100

چکیده
  ژانرها طبقاتی از انواع یا گونه­های محصولات فرهنگی و هنری هستند که در عناصر معینی اشتراک دارند. این عناصر مشترک در حوزه فیلم شامل پی‌رنگ کلیشه­ای، صحنه، شخصیت­ها، سبک و شمایل­نگاری می­شود. در مطالعات فیلم، ژانر هم‌زمان یک رویکرد صنعتی، شاخصی برای مصرف‌کننده و مفهومی انتقادی و ابزاری برای نظریه­پردازی درباره روابط بین ...  بیشتر

4. پردازش پیام‌های متنی و زیرمتنی تلویزیون:تأثیر هدفمندی مخاطب و هماهنگی موضوعی میان پیام‌ها بر یادآوری

بهناز منتظری؛ محمدعلی حکیم آرا

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 101-124

چکیده
  توسعه‌ فنّاوری امکان پخش هم‌زمان پیام‌های چندگانه را بر صفحه نمایش فراهم آورده ‏است. پیام‌های متنی (پیام اصلی) و پیام‌های زیرمتنی (در قالب نوار رونده)، از نمونه‏های متداول این نوع پیام‏ها در تلویزیون هستند. با توجّه به محدودیت ذهن انسان برای پردازش اطّلاعات، این­که این‌گونه پیام‌های هم‌زمان توسط مخاطب پردازش می­شوند ...  بیشتر

5. انسان شناسی تصویری؛ تفکر مردم شناختی مبتنی بر سکانس

رضا خاشعی

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 125-156

چکیده
  «انسان­شناسی تصویری» اصطلاحی است ترکیبی که نمایندگی دو حوزه «فیلم» و «مردم‌‌‌‌‌‌نگاری» را به‌عهده دارد. هر یک از دو حوزه دارای روش‌‌‌‌‌‌ها و تکنیک‌‌‌‌‌‌های خاصی هستند که برای دیدن پدیده‌‌‌‌‌‌ها و پرداخت رویدادها از آن‌ها کمک می­گیرند. بدیهی است تفاوت‌‌‌‌‌‌های نسبتاً عمیقی بین این دو حوزه وجود ...  بیشتر

6. زندگی روزمره بدون تلویزیون و جایگزین‌های تلویزیون در زندگی

زهرا خلیلی؛ سیدمحسن بنی هاشمی

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 157-188

چکیده
  این پژوهش برای شناخت جایگاه تلویزیون در میان خانواده‌های ایرانی و بررسی واکنش‌های اولیه افراد به زندگی روزمره بدون تلویزیون و جایگزین‌های آن، به شکل تحقیقی شبه تجربی انجام شده است. برای دستیابی به میزان اهمّیت تلویزیون در زندگی خانواده‌های ایرانی این سوال مطرح شد که دلایل و میزان تماشای تلویزیون برای مشارکت کنندگان چیست؟ سپس ...  بیشتر

7. طراحی و شکل‌گیری رویداد رسانه‌ای: مطالعه موردی پوشش رسانه‌ای ازدواج نوه ملکه انگلیس از شبکه بی‌بی‌سی فارسی (29 آوریل 2011)

سمیه حاجی؛ سید بشیر حسینی

دوره 9، شماره 20 ، پاییز 1392، صفحه 189-210

چکیده
  در این پژوهش به شناخت مقوله «رویداد رسانه‌ای» به عنوان مقوله‌ای جدید در علوم ارتباطات پرداخته ‌شده و نمونه برجسته‌ای از آن مطالعه می‌گردد. این نمونه مطالعه موردی پوشش «مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس» توسط شبکه بی.بی.سی فارسی است و در آن به این سؤال‌ها پاسخ داده شده که «رویداد رسانه‌ای ازدواج نوه ملکه انگلیس، چگونه ...  بیشتر