1. سخن سردبیر

باقر ساروخانی

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 7-8

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70603

چکیده
  خدا را سپاسگزاریم که شماری دیگر بر دفتر فصلنامه «رادیو تلویزیون» افزوده شد. این دفتر را از آن‌رو گران می‌داریم که کارکردهای بسیار دارد؛ از یکسو جامعه‌پذیری رسانه‌ای را تحقق‌پذیر می‌نماید. از نظر ما کودک موجودی کاملاً غریزی است؛ لیک می‌بایست ابعاد فرهنگی یابد یعنی با آداب و سنن و مناسک و هنجارهای اجتماعی آشنا شود، آنان را ...  بیشتر

2. مقایسه گفتمان سایت های واحد مرکزی خبرصداوسیما، بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش

حسن قاسمی؛ اردشیر رابلی زاده

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 62-89

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2017.66995.1018

چکیده
  پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایت‌های خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایت‌های خبری بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر می‌رسد هر یک از این سایت‌های خبری معرف مواضع قدرت‌های مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی ...  بیشتر

3. جستاری در گونه‌های زبانی و کنش‌های گفتاری برنامه‌های رادیویی «جوان ایرانی سلام» (رادیو جوان) و «سلام ایران» (رادیو ایران)

فردوس آقاگل زاده؛ عباس صلحی مقدم

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 9-30

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70606

چکیده
  بررسی زبان‌شناختی برنامه‌های رادیویی و انتخاب گونه زبانی مناسب برای هر برنامه، با توجه به گونة زبانی مخاطب هدف هر برنامه، هویت، کارکرد و مأموریت شبکه‌ها، مسئله‌ای مهم در مطالعة رابطة زبان و رسانة رادیو است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی و با استناد به نظریه کنش‌های گفتاری/ سخن (جان آستین) و ویژگی‌های گونة زبان گفتاری (یول و ...  بیشتر

4. آسیب‌شناسی نگارشی زیرنویس‌ها در شبکه‌های تلویزیونی خبر و آی‌فیلم: پژوهشی پیکره‌بنیاد

شهرام مدرس خیابانی

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 31-60

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70612

چکیده
  در این پژوهش سعی بر آن بوده است، نظام نوشتاری موجود در زیرنویس‌‌های شبکۀ معیار خبر و زیرنویس‌های موجود در شبکۀ آی‌فیلم از منظری پیکره‌بنیاد بررسی شود تا ضمن دریافت نوع نگارش غالب در این زیرنویس‌ها، اشکالات املایی و فنی موجود در آنها، بر اساس دستور‌العمل نگارش مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بررسی و مقایسه شود. برای دستیابی به ...  بیشتر

5. مقایسة گفتمان سایت‌های واحد مرکزی خبر صداوسیما، بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش

حسن قاسمی؛ اردشیر زابلی زاده

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 61-88

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70620

چکیده
  این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایت‌های واحد مرکزی خبر صداوسیما، بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوشش‌دهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمان­کاوی ون‌دایک استفاده ‌شده است. متون مطالعه‌شده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بی‌بی‌سی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه ...  بیشتر

6. ارائة راهکارهای مدیریت منابع انسانی در حوزة بکارگیری مجریان در صداوسیما

اسماعیل فضلی زاده؛ محمدحسین ساعی؛ رضا پور حسین

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 89-118

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70631

چکیده
  بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحی‌شده‌ای برای مدیریت به‌کارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. این پژوهش با انتخاب گزارة «ارائة راهکارهای مدیریت منابع ...  بیشتر

7. بررسی محتوای موسیقایی رادیو آوا به روش تحلیل محتوای کیفی

محسن نفر؛ مریم سماعی

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 119-148

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70640

چکیده
  این پژوهش بر آن است به‌ نقد و تحلیل موسیقی‌های رادیو آوا در یک بازة زمانی مشخص بپردازد. اینکه چه آثاری از آن پخش می‌شود و هرکدام از آنها چه کارکردی دارند. اصلی‌ترین تأثیر موسیقی بر روح مخاطب (انسان) است. ماهیت آثار موسیقی متشکل از دو رکن بنیادین ملودی و ریتم است و این هر دو به انضمام شعر آنها (در صورت با کلام بودن) در این مقاله بررسی و ...  بیشتر

8. تحلیل نشانه‌شناختی آگهی‌های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از منظر سبک زندگی

کمال اکبری؛ بهنام لطفی خاچکی

دوره 12، شماره 27 ، پاییز 1397، صفحه 149-186

http://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2018.70648

چکیده
  در جوامع امروزی تبلیغات ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و جزو جداناشدنی آن تلقی می‌شود. تلویزیون به‌عنوان یکی از مؤثرترین رسانه‌ها در دوران کنونی برای تبلیغ کالاها، نقش مهم و اساسی در صنعت تبلیغات ایفا می‌کند. با این توضیح تحقیق حاضر آگهی‌های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران را با تأکید بر آرای بارت و ویلیامسن ...  بیشتر