حمیدرضا رهرو؛ پیمان جبلی؛ فاطمه عظیمی فرد
چکیده
در این پژوهش یکی از مهمترین کارزارهای انتخاباتی در ایران- مناظرههای ریاست جمهوری که یکی از پربینندهترین برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاینرو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظرههای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب ...
بیشتر
در این پژوهش یکی از مهمترین کارزارهای انتخاباتی در ایران- مناظرههای ریاست جمهوری که یکی از پربینندهترین برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاینرو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظرههای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب شدند؛ آقایان رئیسی بهعنوان گفتمان نزدیک به گفتمان انقلابی یا همان اصولگرایی و همتی بهعنوان گفتمان نزدیک به گفتمان اصلاحطلبی و سازندگی. برای بررسی این گفتمان، از روش تحلیل گفتمان انتقادی "ون دایک" استفاده شده و جامعه مورد مطالعه نیز مناظره اول تلویزیونی با موضوع اقتصادی بوده است. از بین سه مناظره، مناظره اول به دلیل اهمیت شرایط اقتصادی در کشور انتخاب شد. این مناظره در سه سطح سَبک، معنا و استدلال بررسی و در نهایت گزاره اساسی متن مناظره استخراج شد. تحلیل دادهها نشان میدهد اصلیترین گزارههای رئیسی در مناظره اقتصادی شامل «حمایت از تولید ملی»، «مبارزه با فساد»، «دولت عملگرا برای احیای شرایط اقتصادی» و «انتقاد به عملکرد دولت حسن روحانی» و اصلیترین گزارههای همتی شامل «مهندسی انتخابات»، «پوششی بودن سایر کاندیداها» و «تأثیرات تحریمها و عدم عضویت در کنوانسیون « FATF بر اقتصاد» بوده است.