اسحاق سازمند؛ مصطفی دشتی آهنگر
چکیده
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای ...
بیشتر
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای تلویزیونی هستند که تلاش میکنند در مدتزمانی کوتاه، بیشترین تأثیر را بر بیننده داشته باشند. مسئله این پژوهش، تبیین چگونگی تأثیرگذاری متون پویش ایران من با استفاده از شگردهای بلاغی کهن و نو است. این پویش مدتی است که از سیمای ج.ا.ا، با هدف تقویت وحدت ملی و نشان دادن عظمت و زیباییهای ایران، درحال پخش است. همچنین امکان تطبیق صناعات بلاغی نوشتاری در متون تصویری، از دیگر نکاتی است که در ادبیات فارسی کمتر به آن توجه شده است. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی نشانهشناسانه معلوم میکند که در این متون، علاوه بر شگردهای بلاغت سنتی (مانند نماد، استعاره و مجاز)، از شگردهای تأثیرگذار دیگری نیز استفاده شده که عبارتاند از: ویژگیهای ساختاردهنده (مانند استفادة موثر از شخصیتها، نمادها)، بنمایهها و استفاده از ویژگیهای شنیداری (موسیقی، انواع صداها و صدای راوی).