سارا استواربکیانی؛ محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت
چکیده
انیمیشنها در تربیت کودکان، جایگاه مهمی دارند. هدف این پژوهش، شناسایی، معرفی و تحلیل مؤلفههای تربیت شهروندی در انیمیشنهای کودکان است. پژوهش در رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای تلخیصی انجام گرفت. در این راستا، ابتدا مؤلفههای تربیت شهروندی با روش مرور نظاممند در سه مؤلفۀ دانش، مهارت و نگرش تعیین شدند. سپس 8 انیمیشن برنده جایزۀ ...
بیشتر
انیمیشنها در تربیت کودکان، جایگاه مهمی دارند. هدف این پژوهش، شناسایی، معرفی و تحلیل مؤلفههای تربیت شهروندی در انیمیشنهای کودکان است. پژوهش در رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای تلخیصی انجام گرفت. در این راستا، ابتدا مؤلفههای تربیت شهروندی با روش مرور نظاممند در سه مؤلفۀ دانش، مهارت و نگرش تعیین شدند. سپس 8 انیمیشن برنده جایزۀ اسکار براساس محبوبیت در وبسایتIMDb ، بهطور هدفمند انتخاب شدند. واحد تحلیل انیمیشنها، «صحنه» انتخاب شده است. نتایج تحلیلها نشان داد در همۀ انیمیشنها، مؤلفههای تربیت شهروندی وجود دارد. از بین سه مؤلفه، مؤلفۀ مهارت، بیشتر و مؤلفۀ دانش، کمتر مشاهده شد. از نظر توجه به مؤلفهها، انیمیشن «زوتوپیا» در جایگاه نخست و انیمیشن «یخزده» در آخر قرار گرفت. در مقایسۀ انیمیشنها در زیرمجموعۀ مؤلفهها، انیمیشن «کوکو» با 47 صحنه، بیشترین مؤلفۀ دانش (توصیف) و انیمیشن «یخزده» با20 صحنه، کمترین مؤلفۀ دانش (شناخت) را نشان داد. انیمیشن «زوتوپیا» در33 صحنه، مهارت تجزیه و تحلیل، 21 صحنه، فهم مهارت و 29 صحنه، کاربرد بیشترین مؤلفههای حوزۀ مهارت، انیمیشن بالا در29 صحنه، مهارت تجزیه و تحلیل، 19 صحنه، فهم مهارت و3صحنه، کاربرد کمترین مؤلفههای حوزۀ مهارت را نشان داد. در مؤلفۀ نگرش «زوتوپیا» با 30صحنه در دریافت واکنش عاطفی، 16صحنه در ارزشگذاری عاطفی و20صحنه در تبلور ارزشهای عاطفی، بیشترین مؤلفه و انیمیشن «شهر اشباح» با 24 صحنه در دریافت واکنش عاطفی، 2 صحنه در ارزشگذاری عاطفی و 9 صحنه در تبلور ارزشهای عاطفی، کمترین میزان حضور مؤلفهها را نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل ها در این پژوهش، تأییدی است بر نقش انیمیشن در تربیت شهروندی که این امر لزوم آگاهسازی والدین و متخصصان تعلیم و تربیت را در استفادۀ آگاهانه از انیمیشنها موردتأکید قرار میدهد.