حمیدرضا رهرو؛ پیمان جبلی؛ فاطمه عظیمی فرد
چکیده
در این پژوهش یکی از مهمترین کارزارهای انتخاباتی در ایران- مناظرههای ریاست جمهوری که یکی از پربینندهترین برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاینرو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظرههای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب ...
بیشتر
در این پژوهش یکی از مهمترین کارزارهای انتخاباتی در ایران- مناظرههای ریاست جمهوری که یکی از پربینندهترین برنامههای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاینرو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظرههای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی انتخاب شدند؛ آقایان رئیسی بهعنوان گفتمان نزدیک به گفتمان انقلابی یا همان اصولگرایی و همتی بهعنوان گفتمان نزدیک به گفتمان اصلاحطلبی و سازندگی. برای بررسی این گفتمان، از روش تحلیل گفتمان انتقادی "ون دایک" استفاده شده و جامعه مورد مطالعه نیز مناظره اول تلویزیونی با موضوع اقتصادی بوده است. از بین سه مناظره، مناظره اول به دلیل اهمیت شرایط اقتصادی در کشور انتخاب شد. این مناظره در سه سطح سَبک، معنا و استدلال بررسی و در نهایت گزاره اساسی متن مناظره استخراج شد. تحلیل دادهها نشان میدهد اصلیترین گزارههای رئیسی در مناظره اقتصادی شامل «حمایت از تولید ملی»، «مبارزه با فساد»، «دولت عملگرا برای احیای شرایط اقتصادی» و «انتقاد به عملکرد دولت حسن روحانی» و اصلیترین گزارههای همتی شامل «مهندسی انتخابات»، «پوششی بودن سایر کاندیداها» و «تأثیرات تحریمها و عدم عضویت در کنوانسیون « FATF بر اقتصاد» بوده است.
فاطمه عظیمی فرد
چکیده
در جامعۀ ماشینی امروز که رسانهها بر تمام وجوه زندگی انسان سایه افکندهاند و از عوامل مهم تاثیرگذار بر سبک زندگی فردی و گروهی افراد محسوب میشوند، هر روز بر نیاز جامعه به شادی و نشاط فزونی گیرد. وقایعی مانند بلایای طبیعی، جنگ و شیوع بیماریها مانند کووید ۱۹ نیز بر اهمیت توجه به آرامشو نشاطآفرینی میافزاید. مجموعههای کمدی از ...
بیشتر
در جامعۀ ماشینی امروز که رسانهها بر تمام وجوه زندگی انسان سایه افکندهاند و از عوامل مهم تاثیرگذار بر سبک زندگی فردی و گروهی افراد محسوب میشوند، هر روز بر نیاز جامعه به شادی و نشاط فزونی گیرد. وقایعی مانند بلایای طبیعی، جنگ و شیوع بیماریها مانند کووید ۱۹ نیز بر اهمیت توجه به آرامشو نشاطآفرینی میافزاید. مجموعههای کمدی از جمله برنامههای محبوب و پرمخاطب به شمار میروند که طیف گسترده و متنوعی از مخاطبان را جذب مینمایند. اما اغلب مشاهده میشود میزان کاربرد خشونت کلامی بهعنوان رفتاری عمدی، در مجموعههای کمدی زیاد است. ازاینرو، در این مقاله سه مجموعۀ کمدیِ پرمخاطب که در نیمۀ اول سال ۱۴۰۰ از سیما پخش شدهاند، میزان خشونت کلامی در قالب راهبردهای بیادبی کلامی کالپپر(2011/ 1988) بررسی می شود . سه مجموعۀ «بوتیمار»، «زیرخاکی2» و «دودکش۲» به عنوان جامعه آماری انتخاب شده اند و از هر مجموعه سه قسمت به شکل تصادفی انتخاب و بهطورکامل مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان میدهد خشونت کلامی با کاربرد دشواژه[1] و کاربرد جملات خشنی که در آنها بیادبی آشکار و بیادبی منفی به کار رفته، بهویژه در کلام مردان بروز یافته است. در مجموع، میزان کاربرد خشونت کلامی در مجموعه «بوتیمار» بیشتر بود. نتایج این پژوهش ضرورت بررسی زبانی تولیدات کمدی را قبل از پخش برنامه نشان میدهد. [1] . taboo