محمود بهشتی؛ محمد علی هرمزی زاده؛ اردشیر زابلی زاده
چکیده
پیششرط اثرگذاری پیامهای رسانهای، داشتن اعتماد مخاطب است. در این مقاله به دنبال دستیابی به اسلوبهای اختصاصی جلب اعتماد مخاطبان در شبکه بیبیسی فارسی است و برای این کار اصلیترین بخش خبری این شبکه یعنی خبر 60 دقیقه را مورد مطالعه قرار میدهد. این پژوهش از نظریۀ اعتبار منبع، جنگ نرم، نظریه استفاده و رضامندی و اَنگ زنی استفاده ...
بیشتر
پیششرط اثرگذاری پیامهای رسانهای، داشتن اعتماد مخاطب است. در این مقاله به دنبال دستیابی به اسلوبهای اختصاصی جلب اعتماد مخاطبان در شبکه بیبیسی فارسی است و برای این کار اصلیترین بخش خبری این شبکه یعنی خبر 60 دقیقه را مورد مطالعه قرار میدهد. این پژوهش از نظریۀ اعتبار منبع، جنگ نرم، نظریه استفاده و رضامندی و اَنگ زنی استفاده کرده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی با راهبرد استقرایی دو ماه از خبر 60 دقیقه را بهطور کامل مورد مطالعه قرار داده است. در پایان با طبقهبندی کدهای به دست آمده 78 مفهوم احصا شد که در 20 مقوله انسجام یافتند و این مقولهها مبنای تحلیل قرار گرفت. اسلوبهای اختصاصی این شبکه برای جلب اعتماد مخاطبان عبارت است از: فرا اطلاعات، اعتباربخشی، واقعنمایی مکان رویداد، حضور در مکانهای خبرساز، درگیر کردن مخاطب، ارتقای واقعی کردن اهمیت رویداد، توجه به تازگی رویداد، جامعنگری، مخاطب محوری، پیوند خبر و زندگی روزمره مخاطب، بیواسطگی، نزدیکی به مخاطب، مشارکت دادن مخاطب در تولید خبر، مرجعیت خبرنگاران، بکارگیری فیلمهای تولیدی گروههای دخیل در خبر، بکارگیری شاهدان عینی، بیان چراها، رجوع به متخصصان خبره، مستند کردن گفتهها، استفاده از نقلقول و مکتوبات. یکی از خصوصیات اصلی برنامه خبری 60 دقیقه، نشان دادن ملموس معیارهای جلب اعتماد به مخاطب است و این خود نشان دهندۀ این موضوع است که این برنامه به خوبی اهمیت خبر تلویزیونی را که اساس آن بر تصویر است، درک کرده و میکوشد به انحای گوناگون هر رویدادی را بهطور ضمنی و مستقیم به نمایش بگذارد.
حسن قاسمی؛ اردشیر زابلی زاده
چکیده
این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایتهای واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوششدهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمانکاوی وندایک استفاده شده است. متون مطالعهشده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه ...
بیشتر
این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایتهای واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوششدهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمانکاوی وندایک استفاده شده است. متون مطالعهشده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه فارسی در بازة زمانی سه ماه بعد از تصرف موصل عراق، یعنی از 20 خرداد 1393 تا 20 شهریور 1393 است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و گفتمانکاوی شدهاند. یافتههای تحقیق نشان داد، سایتهای مذکور در زمینههایی چون عوامل و عناصر تشکیلدهندة داعش چه کسانی هستند؟ اهداف تشکیل این گروه چیست؟ حامیان و دشمنان واقعی آن، چه کسانی هستند؟ نیت کشورهایی که مدعی مبارزه با داعش هستند، چیست؟ با یکدیگر تعارض دارند و در اینکه گروه داعش یک گروه خشن، تندرو و افراطی است؛ که برای رسیدن به هدف خود از هیچ عمل وحشیانهای ترس ندارند؛ توافق دارند.
اردشیر زابلی زاده
چکیده
خبر، در معنای عامکلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا براین تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارشهای خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در اینصورت یا به طورکلی مورد توجه قرار نمیگیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهشحاضر، آسیبشناسی گزارشهای خبری شبکه ...
بیشتر
خبر، در معنای عامکلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا براین تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارشهای خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در اینصورت یا به طورکلی مورد توجه قرار نمیگیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهشحاضر، آسیبشناسی گزارشهای خبری شبکه خبر صداوسیماست. در این پژوهش، مقولات ساختاری خبر در قالب خطابه و روایت در 160 گزارش خبری تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که چه مقولات و ویژگیهایی در این خبرها مغفول مانده است و برای بهینهسازی و پیشبرد کار خبررسانی در شبکهخبر، بهتر است بر روی چه مواردی تأکید شود. به نظر می رسد که در این گزارشها به صورت محسوسی مؤلفهها و ساختارهای کلان، متنی یا غایب هستند و یا از تمایز و انسجام کافی برخوردار نیستند. برای مثال، گزارشهای خبرنگاران شبکه، بسیاری از مقولات عرفی روایت مانند زمان، مکان و طرحمسئله را به وضوح بازنمایی نمیکنند.