مطالعۀ اسلوب‌های اختصاصی شبکۀ خبری بی‌بی‌سی فارسی برای جلب اعتماد مخاطبان: مطالعه موردی خبر 60 دقیقه

محمود بهشتی؛ محمد علی هرمزی زاده؛ اردشیر زابلی زاده

دوره 13، شماره 31 ، آذر 1398، ، صفحه 87-115

https://doi.org/10.22085/javm.2019.69270.1020

چکیده
  پیش‌شرط اثرگذاری پیام‌های رسانه‌ای، داشتن اعتماد مخاطب است. در این مقاله به دنبال دستیابی به اسلوب­های اختصاصی جلب اعتماد مخاطبان در شبکه بی­بی­سی فارسی است و برای این کار اصلی­ترین بخش خبری این شبکه یعنی خبر 60 دقیقه را مورد مطالعه قرار می­دهد. این پژوهش از نظریۀ اعتبار منبع، جنگ نرم، نظریه استفاده و رضامندی و اَنگ زنی استفاده ...  بیشتر

مقایسة گفتمان سایت‌های واحد مرکزی خبر صداوسیما، بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش

حسن قاسمی؛ اردشیر زابلی زاده

دوره 12، شماره 27 ، مهر 1397، ، صفحه 61-88

https://doi.org/10.22085/jrtv.2018.70620

چکیده
  این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایت‌های واحد مرکزی خبر صداوسیما، بی‌بی‌سی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوشش‌دهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمان­کاوی ون‌دایک استفاده ‌شده است. متون مطالعه‌شده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بی‌بی‌سی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه ...  بیشتر

بررسی میزان استفاده از مقولات ساختاری روایت و خطابه در گزارش های خبری شبکه خبر

اردشیر زابلی زاده

دوره 11، شماره 26 ، خرداد 1394، ، صفحه 197-232

https://doi.org/10.22085/jrtv.2015.38556

چکیده
  خبر، در معنای عام‌کلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا بر‌این تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارش‌های خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در این‌صورت یا به‌ طور‌کلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند یا کارکردهای خبری خود را از دست خواهند داد. هدف پژوهش‌حاضر، آسیب‌شناسی گزارش‌های خبری شبکه ...  بیشتر