علی دادخواه؛ محمد سلطانی فر؛ علی جعفری
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استانها و اساتید حوزۀ رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحلۀ کیفی، 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحلۀ کمی، 60 نفر به صورت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استانها و اساتید حوزۀ رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحلۀ کیفی، 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحلۀ کمی، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در مرحلۀ کیفی از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در مرحلۀ کمی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی و در مرحلۀ کمی تحلیل ماتریس سوات و ماتریس برنامهریزی استراتژایک کمی (QSPM) بکار رفته است. نتایج تحلیل سوات نشان داد که صدا و سیما از چشمانداز خوبی برای دستیابی به تولید رسانهای برای انتخابات برخوردار است. اهداف راهبردی در این چشمانداز عبارتاند از: تعهد، مردمسالاری و اعتمادآفرینی، خلاقیت و نوآوری، فرایندگرایی و بهبود مستمر فرایندها با تدوین و تولید محتوای با کیفیت و مدیریت رسانهای شفاف در جهت مأموریتهای رضایتمداری، عدالتمحوری، روشنگری و تبیینگری. همچنین در این پژوهش، 10 عامل داخلی و 6 عامل خارجی به عنوان استراتژیهای مطلوب برای انتخابات ریاست جمهوری شناسایی شد. براساس ماتریس برنامهریزی استراتژایک کمی، جایگاه استراتژیک صدا و سیما درراستای پوشش حداکثر انتخابات ریاست جمهوری در منطقۀ SO قرار دارد که بر این مبنا، استراتژیهای منطقۀ تهاجمی برای صدا و سیما مطلوب است. در نتیجه، میتوان با لحاظ کردن این استراتژیها، در پوشش بهتر انتخابات ریاست جمهوری در آینده گامی اساسی برداشت که در قالب پیشنهادات تحقیق ارائه شده است.
مهدیه فرج زاده؛ ناهید کردی؛ علی جعفری
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیستمحیطی در بین کاربران شبکههای مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی محتوای سواد زیستمحیطی در بین کاربران شبکههای مجازی در شهر تبریز انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش این تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل شهروندان 15 تا 59 سالۀ شهر تبریز است که از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند. محاسبۀ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تقریباً 384 نفر را در بر گرفت. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محققساخته با لحاظ محلینگری و برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که شهروندان درمورد نگرش و سبک زندگی زیستمحیطی به وضعیت مطلوب نزدیک شدهاند و درمورد دانش زیستمحیطی نمرۀ متوسط دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد با افزایش دانش زیستمحیطی، میزان تولید محتوا نیز افزایش مییابد.