فاطمه شکاری؛ جهاندار امیری؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگساز و جریانساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانههای بیگانه نیز با ترویج بیاعتمادی و بهتصویرکشیدن نمایی تیرهوتار از ...
بیشتر
یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگساز و جریانساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانههای بیگانه نیز با ترویج بیاعتمادی و بهتصویرکشیدن نمایی تیرهوتار از آیندۀ کشور، درصدد گسترش یأس و ناامیدی هستند. با توجه به این شرایط، نقش رسانه ملی بطور عام و بخشهای خبری آن بطور خاص، در امیدآفرینی بسیار موثر و حتی تعیینکننده است. این پژوهش با هدف دستیابی به شاخصههای محتوایی و ساختاری خبر امیدآفرین در رسانۀ ملی با روش کیفی فراترکیب انجام شده است. در این تحقیق با بررسی تحقیقات پیشین در زمینۀ امیدآفرینی از طریق رسانهها، 41 کد باز، 13 کد محوری (مفهوم) و 11 مقوله حاصل شد. مهمترین مقولههای حاصل این تحقیق عبارتند از: سیاستگذاری خبری مناسب در پرداختن به موضوعات دیگر کشورها، استفاده از تاکتیکها و تکنیکهای پوشش خبری، خنثیسازی اقدامات ناامیدکننده رسانههای معاند، دادن وعدههای تحققآمیز به مردم، سیاستگذاری مناسب در پرداخت به اخبار مثبت و منفی، بازنمایی چشمانداز روشن نسبت به آینده و برآیند امیدآفرین بخشهای خبری.