سید بشیر حسینی؛ کمیل سوهانی
دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، ، صفحه 225-260
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به تعریفی جامع از پدیدهی رسانهای سرگرمآموزی و بررسی ویژگیهای آن در حوزههای مختلف کاربردی، از جمله تلویزیون میباشد.
سرگرمآموزی بهعنوان پدیدهای مهم و پیشرو در ادبیات رسانهای جهان، با قدمتی بیش از چهل سال در حوزههای مختلف رسانهای ورود داشته و به دنبال پوششدهی دو حوزهی کارکردی مهم ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به تعریفی جامع از پدیدهی رسانهای سرگرمآموزی و بررسی ویژگیهای آن در حوزههای مختلف کاربردی، از جمله تلویزیون میباشد.
سرگرمآموزی بهعنوان پدیدهای مهم و پیشرو در ادبیات رسانهای جهان، با قدمتی بیش از چهل سال در حوزههای مختلف رسانهای ورود داشته و به دنبال پوششدهی دو حوزهی کارکردی مهم رسانه، یعنی آموزش و سرگرمی است. علیرغم آشنایی تاریخی و فرهنگی ایرانیان با این پدیدهی رسانهای و مشاهده بهکارگیری این راهبرد ارتباطی در جایجای تاریخ فرهنگی این مرزوبوم، اما حتی واژهی اجوتینمنت هنوز به فارسی ترجمه نشده و تعریفی از آن در ادبیات رسانهای داخل کشور وجود ندارد. با توجه به این فقر نظری، پژوهشگر با انجام مطالعات کتابخانهای و اسنادی گسترده و مراجعه به منابع مختلف و معتبر بینالمللی، به شناخت پیشینه، انتقال ادبیات نظری و دستیابی به تعریفی جامع و کاربردی از سرگرمآموزی بهطور عام و همچنین سرگرمآموزی تلویزیونی بهطور خاص اقدام نمود. به این صورت که منابع مختلف در ارتباط با سرگرمآموزی، جمعآوری و ترجمه شده و در انتهای مقاله، پژوهشگر با استخراج و تجمیع نکات مختلف از این منابع به تعریفی جامع از سرگرمآموزی و سرگرمآموزی تلویزیونی دستیافت.
سید بشیر حسینی؛ حمید شکری
دوره 10، شماره 22 ، فروردین 1393، ، صفحه 35-60
سمیه حاجی؛ سید بشیر حسینی
دوره 9، شماره 20 ، مهر 1392، ، صفحه 189-210
چکیده
در این پژوهش به شناخت مقوله «رویداد رسانهای» به عنوان مقولهای جدید در علوم ارتباطات پرداخته شده و نمونه برجستهای از آن مطالعه میگردد. این نمونه مطالعه موردی پوشش «مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس» توسط شبکه بی.بی.سی فارسی است و در آن به این سؤالها پاسخ داده شده که «رویداد رسانهای ازدواج نوه ملکه انگلیس، چگونه ...
بیشتر
در این پژوهش به شناخت مقوله «رویداد رسانهای» به عنوان مقولهای جدید در علوم ارتباطات پرداخته شده و نمونه برجستهای از آن مطالعه میگردد. این نمونه مطالعه موردی پوشش «مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس» توسط شبکه بی.بی.سی فارسی است و در آن به این سؤالها پاسخ داده شده که «رویداد رسانهای ازدواج نوه ملکه انگلیس، چگونه شکل گرفت، چگونه اجرا شد و چه سناریو و اهداف تبلیغات فرهنگی در آن وجود داشت؟». دادهها با مشاهده فیلم پوشش مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس توسط بی.بی.سی فارسی گردآوری شده و ابزار تحلیل یافتهها، روش نشانهشناسی با رویکرد تحلیل سازه برای بخش تصویری و نشانهشناسی تصریح و تلویح برای ادبیات گفتاری میباشد و در نهایت در هر سکانس نتایج با ویژگیهای الگوی رویداد رسانهای تطبیق داده شدهاست.
نمونهگیری پژوهش هدفمند و واحد تحلیل «سکانس موضوعی» است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که این مراسم یک رویداد رسانهای بزرگ دارای ویژگیهایی از جمله : برنامهریزی دقیق، حمایت رسانههای بزرگ دنیا از مراسم، حضور و استقبال گسترده مردم از آن، نظم و امنیت هنگام برگزاری مراسم و ... بود و اهدافی در پس پرده داشت که شامل: تبلیغ فرهنگی، تمدنی و رسانه ای، رقابت فنّاورانه رسانهای و بهرخ کشیدن برتری خود، نمایش قدرت و توانایی و امکانات برگزاری با ادوات کاملاً انگلیسی، مقدمهسازی المپیک 2012، نمایش شکوه و عظمت سلطنت، مردمی بودن و....