احمد سفلایی
چکیده
تولیدات پویانمایی به دلیل آزادی تام در خلق شخصیت ھای رویایی و فضاھای تخیلی نسبت به سایرگونه ھای نمایشی امکان بیشتری را نسبت به استفاده از فانتزی بصری در خود دارد. ھدف اینپژوھش بررسی دقیق نحوه تشریح شکل ظاھری موجودات مینوی در اسطوره ھای ایران، برایروایت صحیح داستان ھا و افسانه ھای ایرانی ھمگون با نگرش ماھوی ایرانی به موجودات اساطیریاست ...
بیشتر
تولیدات پویانمایی به دلیل آزادی تام در خلق شخصیت ھای رویایی و فضاھای تخیلی نسبت به سایرگونه ھای نمایشی امکان بیشتری را نسبت به استفاده از فانتزی بصری در خود دارد. ھدف اینپژوھش بررسی دقیق نحوه تشریح شکل ظاھری موجودات مینوی در اسطوره ھای ایران، برایروایت صحیح داستان ھا و افسانه ھای ایرانی ھمگون با نگرش ماھوی ایرانی به موجودات اساطیریاست که با توجه به ماھیت آن در ھنر پویانمایی قابل بازنمایی و استناد خواھد بود. برای مقایسه ومطابقت دقیق موجودات مذکور از لحاظ کارکرد بھ دو دسته ی : سپنته (خیر) و انگـره (شر) تقسیمبندی شده اند. در ھر دو دسته از لحاظ توانایی و موقعیت ، طبقه بندی شده اند و بر اساس متون کھنادب پارسی نشانه ھای ظاھری و نحوه بازنمایی ھر کدام استخراج و مشخص شده است.پژوھشحاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. بھ روش کتابخانه ای و با رویکرد گفتمان رشته ای (اقتباسی)انجام گرفته است و در آن از روش استنباطی (کیفی ) استفاده شده است. نتایج نشان می دھد که باتوجه به دوگانه باوری یا ثنویت ھمه آفرینش در غالب متون کھن ایرانی، سپنته مینوان و انگرهمینوان به راحتی قابل تشخیص و تصویر ھستند. نیروی خیر ھمواره با ھیبتی معمولی، با تعابیریکلَی و بدور از ذکر جزییات ، نورانی، خوشبو و زیبا توصیف می شوند. در مقابل، نیروی شر، غولپیکر، سیه چرده با ابلق، با اعضای نامتعارف بدن ،حیوان نما و در نقطه مقابل ایزدان وصفشده اند.
فاطمه حسین میخچی؛ احمد سفلایی
چکیده
هدف این پژوهش تبیین ویژگیهای مؤثر شخصیت عروسکی در برنامههای تلویزیونی عروسکی پیشدبستانی، از طریق استخراج مقولهها و زیرمقولههای مشترک بین شاخصههای دراماتیک شخصیت و الگوی یادگیری غیردستوری است. در پژوهش حاضر از روش کیفی نوع توصیفی تحلیلی (مطالعه موردی) با مقولهبندی و رویکرد استقرایی استفاده شده است
بدین منظور شخصیت «بارنی» ...
بیشتر
هدف این پژوهش تبیین ویژگیهای مؤثر شخصیت عروسکی در برنامههای تلویزیونی عروسکی پیشدبستانی، از طریق استخراج مقولهها و زیرمقولههای مشترک بین شاخصههای دراماتیک شخصیت و الگوی یادگیری غیردستوری است. در پژوهش حاضر از روش کیفی نوع توصیفی تحلیلی (مطالعه موردی) با مقولهبندی و رویکرد استقرایی استفاده شده است
بدین منظور شخصیت «بارنی» از مجموعه «بارنی و دوستان» به عنوان مورد مطالعاتی با روش هدفمند از جامعه مورد بررسی انتخاب شده است و با توجه به مبانی نظری و شش مقوله اصلی افشای ماهیت شخصیت از دیدگاه آلن آرمر (وجوه جسمانی، کنش، گفتگو، آداب و عادات، واکنش دیگران و نام شخصیت ) و تأثیر الگوی یادگیری غیردستوری، مورد مطالعه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ویژگیهای مورد مطالعاتی، تا حد زیادی به ویژگیهای دراماتیک با تأکید بر الگوی یادگیری غیردستوری نزدیک است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که زیرمقولههای استخراج شده با تأکید بر الگوی آموزشی غیردستوری، ارتباط مستقیمی با خلق شخصیتهای عروسکی مناسب برای مجموعههای آموزشی دارد و میتوان بر اساس ماهیت و موقعیت آموزشی برنامه از این الگوی آموزشی در طراحی شخصیت عروسکی بهره برد.
احمد سفلایی؛ رضا سربخش
چکیده
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، ...
بیشتر
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای اصلی دراماتیک مجموعهداستانهای این کتاب برای اقتباس در حوزۀ سینمای زنده و انیمیشن است. به این منظور، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی، با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل کیفی یکی از داستانهای کتاب به نام «دعای مستجاب» براساس مؤلفههای ساختار درام ارسطویی، به تحقیق در این زمینه پرداختند. درام تراژدی از نظر ارسطو در نهایت باعث تزکیه میشود و هدف یک اثر هنری دینی همچون «داستان راستان» به عقیدۀ مطهری نیز این است که خواننده دربارۀ آن فکر کند و از فکر خود چیزی بر آن بیفزاید و این امر در نهایت، منجر به یک عمل شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن اسـت کـه کتاب «داستان راستان» با بهرهگیری از الگوی موفق دراماتیک ارسطویی و ویژگیهای بارزی همچون کشمکش، زبـان و لحـن، اوج، زمـان و مکـان، گرهافکنی، تعلیـق، شخصیتهای کنشگر و ... امکان هرگونـه اقتبـاس و برداشـت تازه را بـرای نگارش فیلمنامۀ انیمیشن و دیگرگونههای نمایشی برای نویسندگان فراهم میآورد؛ ظرفیتی که باید موردتوجه بیشتر هنرمندان قرار بگیرد تا این روایتهای جذاب اسلامی، در قالب تصویری، برای مخاطبین تلویزیون به بهترین نحو اثرگذار باشند.