محمدرضا حسنایی؛ فریده علیمرادی دوکوهی
چکیده
در سالهای اخیر، بینامتنیت نه تنها در ادبیات؛ که بهعنوان رویکردی در نقد و مطالعات تطبیقی آثار هنری کاربرد زیادی یافته است. نظریه بینامتنیت ژرار ژنت به عنوان زیرمجموعهای از فرامتنیت؛ راجع ارتباط هر متن(اثر هنری) و برگرفتگی آن از متون(آثار) پیش از خود و خوانش این ارتباط است. این پژوهش بر آنست تا به این سوال پاسخ دهد که چگونه میتوان ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بینامتنیت نه تنها در ادبیات؛ که بهعنوان رویکردی در نقد و مطالعات تطبیقی آثار هنری کاربرد زیادی یافته است. نظریه بینامتنیت ژرار ژنت به عنوان زیرمجموعهای از فرامتنیت؛ راجع ارتباط هر متن(اثر هنری) و برگرفتگی آن از متون(آثار) پیش از خود و خوانش این ارتباط است. این پژوهش بر آنست تا به این سوال پاسخ دهد که چگونه میتوان با رویکرد بینامتنی به خوانش آثار هنری (از جمله انیمیشن) دست زد. بدین منظور از روش گردآوری اطلاعات اسنادی و شیوه کار توصیفی و تحلیلی بهره برده شده است. برای پاسخگویی به سؤال تحقیق، ابتدا نظریه بینامتنیت و تفاوتهای نظریهپردازان نسل اول و نسل دوم آن مرور شد. در ادامه، الگوی خوانش انیمیشن باتوجه به اجزای ساختاری یک انیمیشن پیشنهاد شد. مطابق با همین الگو، اجزای مختلف چند اپیزود انتخابی از یک انیمشن سریالی (ریک و مورتی) به عنوان نمونه موردی بررسی شد. ابعاد متفاوت این انیمیشن با توجه به پیشمتنها و عوامل فرامتنی)مولفی، اجتماعی و فرهنگی( مورد بررسی قرارگرفت. نتایج بهدست آمده از بررسی انیمیشن ریک و مورتی حاکی از وجود بینامتنهای قوی بین این اثر با پیشمتنهای گذشته (فیلمهای قبلی همچون مردان ایکس، مرد چمنزن، مرد آهنی، پارک ژوراسیک و…) است. نتایج همچنین نشانگر آن است که نویسنده این انیمیشن توانسته با ترکیب پیشمتنهای متعدد، ترکیب نو با ارجاعات بیش متنی، پیرامتنی و فرامتنی خلق کند. همچنین، خوانش بافتاری اثر نشان از جایگذاری آگاهانه نشانههای معنایی نهیلیسم و خداناباوری در شخصیتپردازی و روایتهای این اثر دارد. خوانش مولف اثر نیز حاکی از ارتباط موثر همکاران خالق اثر بر سبک ویژه او است.
محمدرضا حسنایی؛ معصومه موگویی
چکیده
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش ...
بیشتر
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش آگاهی کودکان به حساب میآیند که علاوهبر آموزشهای گوناگون، میتوانند کودکان را تحت تأثیر اطلاعات و مفاهیم ضمنی خود قرار دهند. در این مقاله تأثیر انیمیشن دورای جستوجوگر از جهت آموزشهای غیرمستقیم و نمایش مهارتهای هوش هیجانی، مورد مطالعه قرار میگیرند. بههمین منظور هشت قسمت از این مجموعه انیمیشنی با تکیه بر نظریة یادگیری مشاهدهای آلبرت بندورا و براساس مؤلفههای مدل هوش هیجانی بار ـ آن، بررسی و تحلیل میگردد. نتایج مقاله حاکی از آن است که این مجموعة انیمیشنی دربرگیرندة بازنماییهای مختلفی از مؤلفههای هوش هیجانی است که میتواند در بهبود این مهارتها در کودکان پیشدبستانی مؤثر واقع شود. با توجه به سالهای طولانی پخش این مجموعه و مخاطبان بسیاری که در سطح جهان دارد، به نظر میرسد که بررسی و مطالعة این انیمیشنها در بستر هوش هیجانی، میتواند اطلاعات مفیدی را در جهت ساخت مجموعههای موفق مشابه در کشور خودمان به دست دهد.