سواد رسانهای، توانایی دسترسی به رسانهها، درک و ارزیابی انتقادی جنبههای مختلف محتوای رسانهها برای خلق ارتباطات در زمینههای گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانهای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمّیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژیهای رسانهای منفی نیستند و رسانهها ...
بیشتر
سواد رسانهای، توانایی دسترسی به رسانهها، درک و ارزیابی انتقادی جنبههای مختلف محتوای رسانهها برای خلق ارتباطات در زمینههای گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانهای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمّیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژیهای رسانهای منفی نیستند و رسانهها ایدئولوژیهای مثبت هم دارند، اما افرادی کهسوادرسانهایکمیدارند،بایدپیامهایرسانهایراهمانگونهکهرسانههاارائهمیکنند،بپذیرندو میخهایگردپیامهایرسانهایرادرسوراخهایچهارگوشومربّعشکلزندگیخودچفتکردهوتطبیقدهند. در کشور ما نیز سواد رسانهای و آموزش آن بهخصوص برای کسانی که بیشتر با رسانهها در ارتباطاند، اهمّیت ویژهای دارد. از این میان، مدیران و کارکنان روابط عمومیها، از جمله کسانی هستند که به انحاء مختلف با رسانهها در ارتباطاند و علاوه بر توانایی درک و ارزیابی انتقادی محتوای رسانهها، باید بتوانند محتوای رسانهای مناسبی خلق کنند. پژوهش حاضر میزان سواد رسانهای این قشر و عوامل مرتّبط با آن را مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عواملی نظیر میزان تحصیلات، سواد بصری، سابقه کار، رشته تحصیلی، عادت رسانهای و مصرف رسانهای به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سواد رسانهای مدیران و کارکنان روابط عمومیها دارند و متغیرهای سرمایه فرهنگی و پست سازمانی در رگرسیون خطی تأثیر مستقیم بر سواد رسانهای ندارند. مقدارRبدست آمده در تحقیق کنونی، 819/0 میباشد که نشان میدهد 67 درصد از تغییرات میزان سواد رسانهای ناشی از متغیرهای فوق است و 33 درصد تغییرات باقیمانده متأثر از عوامل و متغیرهایی است که در تحقیق حاضر مدنظر نبودهاند.