زهرا حاجی احمدی؛ شهرام گیل آبادی؛ ویدا همراز
چکیده
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیتهای تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایتشنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیههای عاشورایی در خصوص شاخصههای برنامهسازی، برای تولید ...
بیشتر
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ظرفیتهای تعزیه عاشورایی در تولید برنامه های کوتاه رادیویی (با نگاهی گذرا به روایت و روایتشنو) نگاشته شده است، که سعی در ارائه الگوی پیشنهادی قالب یا شکل برنامه سازی جدیدی، به نام "بیت استوری" دارد. به این منظور، با تحلیل روایت تعزیههای عاشورایی در خصوص شاخصههای برنامهسازی، برای تولید قالبکوتاه "بیتاستوری" مقولههایی شامل نوع موسیقی، ریتم برنامه، نوع اجرا، کارکرد و قالب برنامه بررسی شدند. همچنین با تحلیل روایت دو نسخه از مجالس تعزیهعاشورایی، بازشنوایی اجراهای موجود و بررسی عناصر برنامهسازی رادیو، در مطالعه و بررسی تأثیر ظرفیتهای تعزیهعاشورایی، برای تولید برنامه های کوتاه رادیویی، نگاهی گذرا به نظریههای روایت نیز شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، رادیو در جایگاه خود توانسته با استفاده از طیف برنامه های کوتاه، در سراسر دنیا انواع مختلفی از فرم برنامهسازی ارائه دهد، با معرفی و پیشنهاد استفاده از قالبی به نام "بیتاستوری"جهت اطلاعرسانی و آموزش کاربران، میتوان شاهد حفظ و معرفی بخش مهمی از فرهنگ ایرانی- اسلامی و توسعه آن در رشد و جذب مخاطبان جهانی رادیو در این زمینه باشیم.
زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری
چکیده
این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابلاعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، بهعنوان نزدیکترین گونۀ رسانهای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت نمونۀ ساختهشده در سه شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، بهطور تصادفی انتخاب و با ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابلاعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، بهعنوان نزدیکترین گونۀ رسانهای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت نمونۀ ساختهشده در سه شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، بهطور تصادفی انتخاب و با روش تحلیل روایت، بررسی شدند.براساس یافتهها، بهترین گونۀ روایت، که به برداشتی شفاف از واقعیت سوژه میانجامد، روایت انفجاری بر پایۀ نظریه ژنت و بارت است؛ زیرا با بیان تفسیرهای گوناگونِ وقایع و بازنمایی همزمان پارهای از اجزا در کالبد روایت، نشان میدهد عناصر مختلف، چه ارتباطی با هم دارند و هر کدام، چگونه در ساختار متن میگنجد یا گنجانده نمیشود.
ویدا همراز؛ سهیلا رمیم
چکیده
امروزه رسانهها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانهای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شدهاند. پیام این رسانهها با کمک حواس مختلف درک میشود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانههای شنیداری بهخصوص ...
بیشتر
امروزه رسانهها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانهای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شدهاند. پیام این رسانهها با کمک حواس مختلف درک میشود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانههای شنیداری بهخصوص رادیو در آموزش غیررسمی و موازی میکوشد با تکیهبر سبکV.A.K (یادگیری دیداری، شنیداری، حرکتی) که بر نقش اساسی حس شنیداری در یادگیری تأکید خاص دارد، راهکارهای مناسب برای استفاده آموزشی از رادیو را به تهیهکنندگان برنامهها ارائه کند؛ زیرا در حال حاضر عدم وجود الگوی مشخص برای تهیهکنندگان رادیو در ایران در انتقال پیامهای آموزشی، آنها را تنها متکی به حدس و گمان و تشخیصهای تجربی و دوری از مبانی علمی تولید برنامههای آموزشی ساخته است. سؤال این پژوهش آن است که چگونه میتوان سبکهای حسی یادگیری شنیداری را در برنامههای آموزشی رادیویی استفاده نمود و توجه به آنچه دستاوردی برای برنامهسازان دارد؟ این پژوهش کیفی با شیوۀ اسنادی و مصاحبه عمیق با کارشناسان سه حوزۀ تخصصی تهیهکنندگان رادیو، فنّاوری آموزشی و روانشناسی یادگیری بوده است. نتایج پژوهش پیشرو نشان میدهد که تهیهکنندگان رادیو میتوانند با در نظر گرفتن عواملی چون تقویت حس مشارکت شنیداری و تحسین در شنونده، پرهیز از ازدحام صوتی، تأکیدات کلامی و کدگذاری صوتی، خلاصهگویی در توصیف و روش-های دیگر الگوی مناسبی برای تولید برنامههای آموزشی رادیویی داشته باشند.
ویدا همراز؛ الهام السادات حسینی؛ معصومه اسمعیل نژاد
چکیده
بازی های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه بهخوبی نمایش داده می شود. در میان برنامههای رادیویی مسابقه های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید میشوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامهسازان رادیویی شیوه استفاده از بازیهای سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری ...
بیشتر
بازی های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه بهخوبی نمایش داده می شود. در میان برنامههای رادیویی مسابقه های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید میشوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامهسازان رادیویی شیوه استفاده از بازیهای سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری کند. شاید به نظر برسد بیشتر بازی های سنتی، حرکتی و تصویری اند و به شکل مرسوم آن نمی تواند در مسابقه های رادیویی کاربرد داشته باشند؛ همچنین محدودیت زمان و شنیداری بودن مسابقه های رادیویی سبب می شود که دایرۀ انتخاب بازی های سنتی محدود باشد. اما برخی از بازی های سنتی به شکل مرسوم، الگوی مناسبی برای مسابقه های رادیویی هستند ازجمله: بازی توپ و الفبا، نمایش (قصه گویی، نقالی) مشاعره. در برخی از آیتم های اجرا شده در مسابقه های رادیویی فعلی، با الگوبرداری و اقتباس از بازی ها، تنوع در ساختار را شاهد بوده ایم. اما این تحقیق توصیههای جدیدی برای ساخت مسابقات مبتنی بر بازیهای محلی دارد. در این تحقیق سعی شده است با رویکرد کیفی و مطالعه موردی مسابقات رادیویی مورد بررسی قرار گیرند. تحلیل محتوای نمونههایی از مسابقات رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با برنامه سازان و تهیه کنندگان مسابقه های رادیویی و تحلیل محتوای برخی از بازی های سنتی و بومی ـ محلی در حوزۀ بازی های کلامی، حرکتی، نمایشی الگوی مناسبی برای تبدیل بازیهای سنتی به مسابقه رادیویی مطرح میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اگرچه در نگاه اول بازیهای سنتی کلامی با ساختار مسابقات رادیویی هماهنگی بیشتری دارند؛ اما حتی بازیهای حرکتی و حسی هم با استفاده از ظرفیتهای نمایشهای رادیویی و رادیو نما میتوانند در طراحی مسابقات جدید استفاده شوند.
ویدا همراز؛ فرانک سعیدی آریا
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 139-162
چکیده
«سواد رسانهای» در لغت به معنای کسب دانش رسانهای می باشد و عبارت است از درک متکی بر مهارتی که بر اساس آن میتوان تولیدات رسانهای را شناخت و از یکدیگر تفکیک کرد. سواد رسانهای مخاطب را به ابزار تحلیل و گزینشگری پیامها مجهز میکند تا مخاطب صرفا برای سرگرمی و تفریح از رسانهها استفاده نکند بلکه با آگاهی به باز تولید ...
بیشتر
«سواد رسانهای» در لغت به معنای کسب دانش رسانهای می باشد و عبارت است از درک متکی بر مهارتی که بر اساس آن میتوان تولیدات رسانهای را شناخت و از یکدیگر تفکیک کرد. سواد رسانهای مخاطب را به ابزار تحلیل و گزینشگری پیامها مجهز میکند تا مخاطب صرفا برای سرگرمی و تفریح از رسانهها استفاده نکند بلکه با آگاهی به باز تولید و تفسیر پیامها بپردازد. در این پژوهش به دلیل اهمیت دریافت مخاطب خردسال از پیامهای رسانهای به طور خاص بر نقش سواد رسانهای برای آنها توجه شده است. گروه سنی 3-6 سال از لحاظ ذهنی بالاترین قدرت در آموزشپذیری و تجربه را از محیط اطرافشان دارند ولی در دنیای امروز که مملو از پیامهای رسانهای است میشود. ولی خردسالان به دلیل عدم رشد کامل فیزیکی و ذهنی خواسته یا ناخواسته کمتر در انتخاب پیام دخالت دارند و در معرض انواع پیامهای مفید و مخرب قرار میگیرند. لذا در تولید برنامههای رادیویی برای آنها باید به ارتقا سواد رسانهای این گروه سنی توجه شود. این تحقیق با تکیه بر نظریههای سواد رسانهای جیمزپاتر، به ناتوانی خردسالان به عنوان مخاطب انتخابگر و چگونگی ایجاد مهارت در انتخاب پیامهای مناسب توجه کرده و تلاش میکند راهکارهایی برای تولید مطلوب برنامههای رادیویی خردسالان ارائه نماید. روش تحقیق مورد استفاده نیز روش اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق میباشد.
فرح غنی زاده سیدلر؛ ویدا همراز
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، ، صفحه 43-72
چکیده
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...
بیشتر
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راههای پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیانبار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامهها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخششده در این زمینه، میپردازد. نتایج حاصل از این مصاحبهها، لزوم توجّه ویژه برنامهسازان و تهیهکنندگان به تولید برنامهها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاهها به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
شایسته چابکی؛ ویدا همراز
دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، ، صفحه 69-89
چکیده
موسیقی یکی از عناصری است که در برنامه رادیویی به جهت تاَثیرگذاری ، ایجاد ارتباط ، تنوع ، زیبایی و انتقال پیام به کار میرود. اما این امر زمانی میتواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند که موسیقی نه تنها متناسب با برنامه که متناسب با زمان پخش آن انتخاب شود. انتخاب موسیقی برنامههای رادیویی یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات در رادیوست. ...
بیشتر
موسیقی یکی از عناصری است که در برنامه رادیویی به جهت تاَثیرگذاری ، ایجاد ارتباط ، تنوع ، زیبایی و انتقال پیام به کار میرود. اما این امر زمانی میتواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند که موسیقی نه تنها متناسب با برنامه که متناسب با زمان پخش آن انتخاب شود. انتخاب موسیقی برنامههای رادیویی یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات در رادیوست. در عین حال توجه به ریتم شبانهروزی بدن شنوندهی رادیو نشان میدهد که نیازهای او در 24 ساعت شبانهروز متغیر و در افراد عادی قابل شناسایی است. این مقاله ضمن معرفی مهمترین نیازها به تطبیق آن با انتخاب موسیقی برنامه رادیویی میپردازد و الگویی را برای کاربرد موسیقی رادیو در شبانهروز ارائه میدهد.یافتههای این تحقیق که با کمک مطالعات کتابخانهای و اسنادی و مصاحبهی عمیق بدست آمده است میتواند راهنمای برنامهسازان و موجب جلب و جذب بیشتر شنوندگانی باشد که تا زمانی همراه رادیو باقی میمانند که به نیاز آن ها پاسخ داده شود.
حمید طلایی؛ ویدا همراز
دوره 5، شماره 10 ، دی 1388، ، صفحه 53-62
چکیده
امروز رادیو در کنار سایر رسانههای دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش میکند. رسانههای دیگر جذابیتهای بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح میشود که آیا رادیو میتواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوههای جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانهها چیست؟
این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو ...
بیشتر
امروز رادیو در کنار سایر رسانههای دیداری، مکتوب و آنلاین ایفای نقش میکند. رسانههای دیگر جذابیتهای بصری خاص خود را برای جذب کودکان دارند اما این پرسش مطرح میشود که آیا رادیو میتواند در دوران کنونی مخاطب کودک را جذب کند؟ و شیوههای جذب مخاطب کودک برای رادیو در عرصه حضور دیگر رسانهها چیست؟
این تحقیق با هدف بررسی موقعیت رادیو در ایران برای جذب مخاطب کودک صورت گرفته است و با بررسی ویژگیهای روانشناختی کودک و ظرفیتهای رادیو، این نتیجه به دست آمد: در زمینه آموزش، رادیو میتواند با استفاده از ظرفیتهایی که دارد و با توجه به ویژگیهای کودکان، مخاطب کودک را در ایران جذب کند؛ البته به شرط آنکه این کارکرد در تولید برنامههای رادیویی درست به کار گرفته شود.