مطالعه‌ی ظرفیت‌های طنز عبید زاکانی در رادیو

علی فرزین فرد؛ محمد اخگری؛ مجید شریف خدایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1400

https://doi.org/10.22085/javm.2022.301268.1819

چکیده
  عبید زاکانی از بزرگترین طنزپردازان و منتقدان اجتماعی تاریخ ادبیات فارسی است و آثار او گنجینه‌ی عظیمی از شگردها، شیوه‌ها و نکات آموختنی است. رسانه‌ی رادیو به عنوانی رسانه‌ای فراگیر و پر اهمیت که بخش مهمی از تاریخچه‌ی آن را متون و نمایش‌های طنز تشکیل می‌دهد باید از این ظرفیت عظیم بهره‌برداری کند. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی استفاده ...  بیشتر

مطالعه‌ی ظرفیت‌های تک‌بیت‌های سبک هندی در تولید آگهی خدمات عمومی‌؛ مورد مطالعه: تک‌بیت‌های صائب تبریزی

صدف فیاضی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفاییان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 شهریور 1402

https://doi.org/10.22085/javm.2023.386729.2042

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیت‌های موجود در سبک هندی با مورد مطالعه تک‌بیت‌های صائب تبریزی برای تولید آگهی خدمات عمومی نگاشته شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با جامعه آماری تک‌بیت‌هایی از صائب تبریزی که داری محتوای اجتماعی و اخلاقی هستند و با تکیه بر نظریه «بهره‌وری و خرسندی» به تبیین ...  بیشتر

ظرفیت های بیانی در تولید طنز رادیویی

هادی محمودی؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 شهریور 1402

https://doi.org/10.22085/javm.2023.391326.2053

چکیده
  طنز رادیویی یعنی استفاده از تمام ظرفیت‌ها و ابزارهای شنیداری برای انتقال مفهوم طنزآمیز و خنداندن مخاطب، بنابراین طنز در رادیو را می توان از دو جهت بررسی کرد؛ اول اینکه چه چیزی در طنز رادیویی گفته می شود؟ یا همان متن و نوشته‌ی طنز، و دوم اینکه چگونه گفته می شود؟ یعنی شیوه اجرا. در بیشتر پژوهش ها در این حوزه، بخش اجرا مغفول مانده است ...  بیشتر

شیوۀ راه‌‌اندازی پویش‌‌های اجتماعی در رادیو با استفاده از ظرفیت فضای مجازی (مطالعۀ موردی: پاندمی کرونا)

فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، ، صفحه 198-167

https://doi.org/10.22085/javm.2021.296350.1798

چکیده
  نیاز به اطلاع‌رسانی، آموزش و بسیج جامعه به‌منظور مقابله با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، از ضروریات جوامع امروزی است که انتظار می‌رود رسانه‌ها نیز درجهت تحقق آن تلاش کنند. از طرفی، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد هم‌افزایی رسانه‌ها با یکدیگر هستیم، این امر، در شرایط بحران، می‌تواند فرصت خوبی برای رسانه‌ای چون رادیو ...  بیشتر

مفهوم پردازی نظری ابتسام در ادبیات عرفانی برای طراحی طنز رسانه‌ای

محمد اخگری

دوره 16، شماره 41 ، فروردین 1401، ، صفحه 5-26

https://doi.org/10.22085/javm.2022.328552.1903

چکیده
  شادی از جمله موضوعاتی است که در عرفان نظری و عملی بدان پرداخته شده و با مفاهیمی همچون فرح، سرور، تبسم، وجد، سماع و بهجت وجوه مختلف آن تعریف شده و در ادبیات تعلیمی به لحاظ هنری مصداق‌های کاربردی آن در قالب طنز قابل مطالعه است. ابتسام به معنای لبخند زدن یا شکرخند از کلام ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات اخذ شده، که با مطالعۀ مفاهیم فرح، ...  بیشتر

تأثیر زاویۀ دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایۀ نظریه‌های روایت

زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری

دوره 15، شماره 38 ، شهریور 1400، ، صفحه 69-106

https://doi.org/10.22085/javm.2021.229546.1526

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابل‌اعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، به‌عنوان نزدیک‌ترین گونۀ‌ رسانه‌ای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت‌ نمونۀ‌ ساخته‌شده در سه‌ شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، به‌‌طور تصادفی انتخاب و با ...  بیشتر

مطالعۀ ظرفیت‌های رسانۀ شنیداری پادکست برای آموزش زبان فارسی در رادیوهای برون‌مرزی صداوسیما (مطالعۀ موردی: برنامه‌های آموزش زبان در رادیوهای دویچه وله و پارس تودی)

محمد اخگری

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22085/javm.2020.209167.1444

چکیده
  تحقیق پیش‌رو با هدف تبیین ظرفیت پادکست به‌منظور رسانه­ای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکست­های آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودی­های اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست به‌عنوان رسانۀ شنیداری ...  بیشتر

مطالعه شیوه‌های خلق شخصیت‌های باورپذیر در متون نمایشی رادیو

سهیلا باقری شریف آبادی؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83876

چکیده
  شخصیت پایه و اساس زندگی، درام و نمایشنامه است و ارائه موضوعات در قالب نمایش و با طراحی شخصیت‌های باورپذیر می‌تواند در ارائه مفهوم به مخاطب مؤثرتر عمل کند. چون رادیو، رسانه‌ای است تخیل‌پذیر و قدرت تأثیر و نفوذش از این رهگذر بیشتر و سریع‌تر از سایر رسانه‌هاست، این پژوهش به مطالعه و تبیین قواعدی ویژه جهت باورپذیری شخصیت که متناسب ...  بیشتر