حسین بصیریان جهرمی؛ بدریه جوکاری
چکیده
برنامههای ترکیبی طنز، از جمله پربینندهترین برنامههای تلویزیون است و این ظرفیت را دارند که بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر مخاطب بگذارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامههای ترکیبی طنز سیما و شناسایی دیدگاههای متخصصان رسانهای در راستای رسیدن به راهکارهای نهایی و عملیاتی انجام شده است. روش ...
بیشتر
برنامههای ترکیبی طنز، از جمله پربینندهترین برنامههای تلویزیون است و این ظرفیت را دارند که بیشترین و ماندگارترین تاثیر را بر مخاطب بگذارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کمی و کیفی برنامههای ترکیبی طنز سیما و شناسایی دیدگاههای متخصصان رسانهای در راستای رسیدن به راهکارهای نهایی و عملیاتی انجام شده است. روش تحقیق این مقاله، کیفی و شیوه انجام آن مصاحبه نیمه ساختیافته است. جامعه آماری شامل متخصصان رسانهای است که به طور موقت یا دائم در حوزه نقد و تحلیل برنامههای طنز تلویزیون بودهاند. نمونه پژوهش به شکل هدفمند از میان کسانی انتخاب شده که به صورت نظری و عملی با مراحل پیش تولید، تولید، پخش و تحلیل برنامههای ترکیبی طنز در ارتباط هستند. سوالات مصاحبهها پژوهشگرساخت بوده و مصاحبه شوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل مصاحبهها، بر مبنای تحلیل مضمون و با تکنیک کدگذاری(کدهای باز، محوری و گزینشی) انجام شده است. سوالات نیز بر اساس مدل سوات (SWOT) و مبتنی بر ارتقای کمی و کیفی برنامهها، سازماندهی شده اند. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به ضرورت افزایش تجربه و رواداری مدیران در مقوله طنزهای سیاسی و اجتماعی، ایجاد آیتمهای خلاقانه نمایشی و گنجاندن ابزارهای برخط و تعاملی مردم با برنامههای طنز، تغییر سیاستهای کلی سیما در حوزه نویسندگی طنز و فرهنگسازی در بین اقشار و اصناف مختلف جامعه، برای افزایش روحیه نقدپذیری در بستر برنامههای ترکیبی طنز سیما اشاره کرد.